VGP
TIP
Re: VGP
Positief. Maar ze hebben nog een hele lange weg af te leggen..
Absoluut, maar ook een reis van 1000 mijl begint bij een eerste stap, zoals een oud Chinees gezegde luidt. Naar het schijnt.
"You need to buy the umbrella before it starts to rain."
We zijn minder dan 2 jaar verwijderd van de pandoering die alle vastgoedwaarden (EN obligaties) kregen door een plots stijgende rente die niemand heeft voorspeld. En dit wegens het kapitaalintensieve karakter dat nu eenmaal eigen is aan vastgoed.
De fundamenten zitten goed: kwaliteitsvolle portefeuille, hoge bezettingsgraad, huurindexeringen, opbrengsten van hernieuwbare energie, de landbank etc. Voor de rest is geduld nodig. Het nieuws van vandaag is een illustratief voor het management dat zijn werk aan het doen is in een klimaat dat helemaal gekeerd is.
Benieuwd naar de halfjaarcijfers volgende maand.
De fundamenten zitten goed: kwaliteitsvolle portefeuille, hoge bezettingsgraad, huurindexeringen, opbrengsten van hernieuwbare energie, de landbank etc. Voor de rest is geduld nodig. Het nieuws van vandaag is een illustratief voor het management dat zijn werk aan het doen is in een klimaat dat helemaal gekeerd is.
Benieuwd naar de halfjaarcijfers volgende maand.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Eind 2022 ...

Maar al jouw quotes zijn van november 2022. De inval in Oekraine en de plots stijgende rente zijn feiten van BEGIN 2022.
Nu, je hebt uiteraard gelijk, of de waarschuwing nu op voorhand of pas achteraf kwam. VGP is een ontwikkelaar, en de constructie met JVs heeft ook zijn nadelen. Daarbij de leverage als projectontwikkelaar en de honger naar kapitaal etc. Al denk ik dat de meeste beleggers zich wel bewust waren van de risico's.
-
- Verbannen Gebruiker
Het ging over de intrinsieke en structurele cash flow problemen van VGP. Ze werden acuut omdat Allianz, hun partner om de cash flow problemen aan te pakken, in die periode meerdere keren een joint venture bevroren had.sintorama schreef: ↑25 juli 2023, 09:58Maar al jouw quotes zijn van november 2022. De inval in Oekraine en de plots stijgende rente zijn feiten van BEGIN 2022.
Nu, je hebt uiteraard gelijk, of de waarschuwing nu op voorhand of pas achteraf kwam. VGP is een ontwikkelaar, en de constructie met JVs heeft ook zijn nadelen. Daarbij de leverage als projectontwikkelaar en de honger naar kapitaal etc. Al denk ik dat de meeste beleggers zich wel bewust waren van de risico's.
En de beleggers waren zich helemaal niet bewust van die structurele cash flow problemen van VGP.
VGP sprak er gewoon niet over in hun presentaties. En die presentaties waren het enige dat de beleggers lazen. En de analisten ook.
Het was nochtans niet moeilijk: zoals ik toen meermaals schreef: je moest gewoon de officiële cash flow rapporten van VGP lezen. Ik was hier blijkbaar de enige die dat gedaan had.
Ziehier mijn antwoord op de pertinente vraag hoe VGP de dividenden betaalt.
Het was al jaren dat VGP zelfs geen cash genereerde. Ze verbrandden jaar na jaar cash. Steeds meer.
huisjetuintjefiets schreef: ↑14 september 2022, 06:58De details vind je in de annual cash flow statement.Gunpowder_Munt schreef: ↑13 september 2022, 15:05 Oprechte vraag: hoe genereert VGP cash om dividend te betalen?
Jaar na jaar genereren de operations minder en minder cash: wordt elk jaar meer negatief. De dividenden stijgen jaar na jaar. Ze investeren steeds meer. Het verschil wordt opgevangen door (steeds meer) leningen aan te gaan.
https://www.marketwatch.com/investing/s ... trycode=be
De vrije kasstroom kun je simpelweg met de meest eenvoudige gratis analyse tool opvragen. Het was een gekend risico, en dat hoeft op zich helemaal geen probleem te zijn. Dat de rente laag was wist iedereen ook. Dat de rente kan stijgen ook. Maar de plotse stijging is -voor mijzelf althans- een verrassing geweest. Rente kan altijd verder dalen, en kan decennia lang negatief staan, en de voorspelbaarheid is nul. Zelfs Lagarde kan het niet voorspellen.
Het is een heel verdedigbare keuze om niet te investeren in bedrijven die met geleend geld werken. Illustere beleggers als Spier hebben het zelfs als rode vlag in hun checklist staan. Het counterargument is uiteraard: hoe zou je dan WEL willen dat de VGPs, de WDPs, de CTPs en de Montea's van deze wereld werken? Je kunt geen 2de magazijn bouwen met enkel de huuropbrengsten van het eerste gebouw. Vooral omdat de vraag naar magazijnen NU erg hoog is, en dat over 10 jaar misschien niet meer is.
Iedere belegger hoort zijn huiswerk te maken, en voor wie dit niet deed is dit misschien een goeie les?
Terug naar vandaag. Het nieuws van de nieuwe partner vind ik toch positief. DEKA immo is een heel grote speler. De voorwaarden van de JV zijn ook conservatiever opgesteld (wat opnieuw een mes is dat langs 2 kanten snijdt).
Het is een heel verdedigbare keuze om niet te investeren in bedrijven die met geleend geld werken. Illustere beleggers als Spier hebben het zelfs als rode vlag in hun checklist staan. Het counterargument is uiteraard: hoe zou je dan WEL willen dat de VGPs, de WDPs, de CTPs en de Montea's van deze wereld werken? Je kunt geen 2de magazijn bouwen met enkel de huuropbrengsten van het eerste gebouw. Vooral omdat de vraag naar magazijnen NU erg hoog is, en dat over 10 jaar misschien niet meer is.
Iedere belegger hoort zijn huiswerk te maken, en voor wie dit niet deed is dit misschien een goeie les?
Terug naar vandaag. Het nieuws van de nieuwe partner vind ik toch positief. DEKA immo is een heel grote speler. De voorwaarden van de JV zijn ook conservatiever opgesteld (wat opnieuw een mes is dat langs 2 kanten snijdt).
Daar is absoluut niets abnormaal aan. Rente kan zelfs onder nul gaan, gedurende jaaaaren. Er bestaat absoluut geen wetmatigheid rond rente. We hebben altijd de neiging om dat met onze eigen historische bril te bekijken. Wie wat ouder is herinnert zich de jaren waarin de langetermijnrente boven 10% ging, en dan lijkt 0% laag. Jongeren die nu een hypotheeklening willen vinden 3,5% rente dan weer abnormaal veel. Maar dat is dus absoluut niet de juiste referentie. Vraag het maar aan Japan.
That did not age well.Groeiaandelenfavoriet2014 schreef: ↑22 augustus 2019, 12:01 Een van mijn pijlers is low-volatility. Vroeger had ik ook een pak agressievere aandelen, maar die underperformen op lange termijn tenzij je echt de enorme bargains vindt. Zorg dus voor low-volatility aandelen zoals Elia, WDP, TINC, Moury Construct, VGP, Aedifica, Sofina, Ter Beke ook wel.
Ik merk de laatste tijd wat toegenomen animo rond VGP. Zelf melden ze dalende bouw- en materiaalkosten, en hebben een aantal mooie domeinen aangekocht. Erg benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.
VGP terug koopwaardig of beter (nog een tijdje) afblijven ?
We zitten volop in de eindejaarsrally ! We gaan sowieso wat corrigeren. Zou wat afwachten en dan toeslaan.
Trouwens,al enkele jaren een mooie dividendgroeier ..
Trouwens,al enkele jaren een mooie dividendgroeier ..
Euh, neen. Het dividend werd -wat is het- gehalveerd?
Inderdaad Gudrun,
Na 4 fraaie jaren van dividendverhogingen,nu een knip van 60% naar beneden.
Sorry,zat nog teveel met de 4 voorbije in mijn geheugen.
Na 4 fraaie jaren van dividendverhogingen,nu een knip van 60% naar beneden.
Sorry,zat nog teveel met de 4 voorbije in mijn geheugen.