Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Hoe je geld het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Zoals iedereen weet is de nieuwe spaarregeling vanaf 1 april 2009 van kracht (meer info). Hoe ben jij van plan het aan te pakken met je spaarrekeningen? Doordat de getrouwheidspremie verplicht 25% van de aangeboden basisrente moet zijn, zal een spaarrekening met een hoge basisrente en een verwaarloosbare 0,01% niet meer tot de mogelijkheden behoren.
Ga jij tijdens het jaar één bepaalde spaarrekening gebruiken om op het einde van het jaar alles netjes over te schrijven op een andere spaarrekening zodat de getrouwheidspremie met het kalenderjaar samenvalt? Of ga je enkele rekeningen gebruiken om regelmatig op te storten? Of ga je 12 rekeningen openen en per maand geld op 1 van de 12 rekeningen zetten?
Laat het hier weten om zo andere mensen tips te geven om hun rentes te "optimaliseren".
Ga jij tijdens het jaar één bepaalde spaarrekening gebruiken om op het einde van het jaar alles netjes over te schrijven op een andere spaarrekening zodat de getrouwheidspremie met het kalenderjaar samenvalt? Of ga je enkele rekeningen gebruiken om regelmatig op te storten? Of ga je 12 rekeningen openen en per maand geld op 1 van de 12 rekeningen zetten?
Laat het hier weten om zo andere mensen tips te geven om hun rentes te "optimaliseren".
Laatst gewijzigd door Vaganzza op 21 januari 2009, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
vaganzza[at]spaargids[punt]be
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Ga naar "Spaarrekeningen", je vindt de topics steeds (bijna) bovenaan de lijst!
Stem nu op de polls "Bij welke banken ben je klant?" en "Uw 3 banken met het meeste geld".
Re: Hoe je rekeningen het best beheren met de nieuwe spaarregeling?
Ik ga 3 banken uitkiezen die een hoge intrest + premie geven (liefst 3+1,5)
Om de 4 maand een storting doen op één van die rekeningen (eind april, eind augustus, eind december)
Daarbovenop een spaarrekening voor "korte termijn" (< 4 maand).
Ik hoop dat keytrade 3% basisintrest zal geven, want mn (actieve) zichtrekening + bankkaart zit daar ook...
Dus 4 actieve banken in totaal:
*Keytrade
*Credit europe
*Argenta?
*BMPB?
(en ING, mijn doorsluisbank mag ook niet vergeten worden )
In geen geval ga ik naar DB. Ik hou mn zichtrekening daar enkel nog voor mn visa-kaart
Om de 4 maand een storting doen op één van die rekeningen (eind april, eind augustus, eind december)
Daarbovenop een spaarrekening voor "korte termijn" (< 4 maand).
Ik hoop dat keytrade 3% basisintrest zal geven, want mn (actieve) zichtrekening + bankkaart zit daar ook...
Dus 4 actieve banken in totaal:
*Keytrade
*Credit europe
*Argenta?
*BMPB?
(en ING, mijn doorsluisbank mag ook niet vergeten worden )
In geen geval ga ik naar DB. Ik hou mn zichtrekening daar enkel nog voor mn visa-kaart
Waiting for the financial meltdown...
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet gedacht had om een redenering van om de 4 maanden te nemen zoals Roeland. Ik dacht eerst aan een systeem om enkel op het einde van het jaar (of januari) om geld over te zetten zodat het per kalenderjaar zou samenvallen. Bij de andere systemen moet je nogal lang wachten op de getrouwheidspremie.
nadeel van één keer per jaar is dat je op een deel van je geld 11 maand de premie misloopt. je kan natuurlijk 12 rekeningen openen en elke maand storten, aar dat is gekkenwerkVaganzza schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet gedacht had om een redenering van om de 4 maanden te nemen zoals Roeland. Ik dacht eerst aan een systeem om enkel op het einde van het jaar (of januari) om geld over te zetten zodat het per kalenderjaar zou samenvallen. Bij de andere systemen moet je nogal lang wachten op de getrouwheidspremie.
Laatst gewijzigd door Roeland op 20 januari 2009, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Geloof mij, ze bestaan Zelf zou ik daaraan niet beginnen, het was gewoon om ook een absurd gegeven mee te geven bij het starten van dit topic. Maar ik geloof wel dat er hier zijn die zo'n dergelijk systeem zullen op poten zetten.Roeland schreef:nedeel van één keer per jaar is dat je op een deel van je geld 11 maand de premie misloopt. je kan natuurlijk 12 rekeningen openen en elke maand storten, aar dat is gekkenwerkVaganzza schreef: Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog niet gedacht had om een redenering van om de 4 maanden te nemen zoals Roeland. Ik dacht eerst aan een systeem om enkel op het einde van het jaar (of januari) om geld over te zetten zodat het per kalenderjaar zou samenvallen. Bij de andere systemen moet je nogal lang wachten op de getrouwheidspremie.
Wat je zegt ivm 11 maanden premie mislopen klopt idd. Ik ga dit topic goed blijven volgen om andere mensen hun systeem te "analyseren". Beetje brainstormen hier zal deugd doen
11 rekeningen bij EENZELFDE bank openen, zal meestal niet lukken. De banken laten normaal maar 1 rekening per naam toe ( bij een koppel 3 rekeningen : ook een op naam van beiden dus )Vaganzza schreef:Geloof mij, ze bestaan Zelf zou ik daaraan niet beginnen, het was gewoon om ook een absurd gegeven mee te geven bij het starten van dit topic. Maar ik geloof wel dat er hier zijn die zo'n dergelijk systeem zullen op poten zetten.Roeland schreef:
nedeel van één keer per jaar is dat je op een deel van je geld 11 maand de premie misloopt. je kan natuurlijk 12 rekeningen openen en elke maand storten, aar dat is gekkenwerk
Wat je zegt ivm 11 maanden premie mislopen klopt idd. Ik ga dit topic goed blijven volgen om andere mensen hun systeem te "analyseren". Beetje brainstormen hier zal deugd doen
Ik begrijp niet helemaal hoe je enkel hier die premie 11 maand kunt kwijt spelen ?Roeland schreef: nedeel van één keer per jaar is dat je op een deel van je geld 11 maand de premie misloopt.
Deze ben je in de andere gevallen toch ook kwijt als je uw geld geen 11 maand laat staan ?
Kun je uw hersenkronkel eens verduidelijken met een voorbeeld ?
1 ding staat in ieder geval vast: als je aan optimalisatie wilt doen, moet je bij verschillende banken een rekening hebben. (zeker 4 à 5)
Ik denk dat we ons allemaal al wel de vraag gesteld hebben hoe het best te storten op welke bank. Het hier inbrengen is zeker een goed idee!
Er is één praktisch probleem: niemand weet welke intresten de banken zullen geven vanaf 1 april. Je kan ergens al wel vermoeden wie meer gaat geven dan de ander, maar zekerheid is er niet en dat maakt het moeilijk om vandaag al een strategie te bepalen.
Het idee van Roeland zie ik wel zitten. Het geeft de mogelijkheid strategisch één maal per jaar te storten op één rekening en maximaal de getrouwheidspremie op te trekken, maar een probleem blijft altijd dat geen enkele bank in haar kaarten laat kijken , wat ze nu juist gaan geven ( 25% of 50% getrouwheid, maximum aan basis..) plus moet je altijd wachten tot 1 jan van het jaar daaropvolgend om die getrouwheidspremie op te trekken.
Het blijft dus afwachten tot 1 april en hopelijk geven de banken al wat duidelijkheid vlak vóór die datum.
Er is één praktisch probleem: niemand weet welke intresten de banken zullen geven vanaf 1 april. Je kan ergens al wel vermoeden wie meer gaat geven dan de ander, maar zekerheid is er niet en dat maakt het moeilijk om vandaag al een strategie te bepalen.
Het idee van Roeland zie ik wel zitten. Het geeft de mogelijkheid strategisch één maal per jaar te storten op één rekening en maximaal de getrouwheidspremie op te trekken, maar een probleem blijft altijd dat geen enkele bank in haar kaarten laat kijken , wat ze nu juist gaan geven ( 25% of 50% getrouwheid, maximum aan basis..) plus moet je altijd wachten tot 1 jan van het jaar daaropvolgend om die getrouwheidspremie op te trekken.
Het blijft dus afwachten tot 1 april en hopelijk geven de banken al wat duidelijkheid vlak vóór die datum.
-
- Full Member
- Contacteer:
Waarom moet je 4 a 5 rekeningen hebben om aan optimalisatie te doen?
Je getrouwheidspremie geldt toch voor al het geld dat er gedurende 1 jaar staat?
Je getrouwheidspremie geldt toch voor al het geld dat er gedurende 1 jaar staat?
Roeland heeft het over bijstorten. Als je verspreid stort gedurende het jaar is het moeilijk om de getrouwheidspremies op te volgen. Als je eerst op één bank bijspaart en om de 3 maanden dat bedrag bijstort op één van de 4 rekeningen, na 6 maanden , op de volgende, na 9 op de derde....dan stort je maar één keer per jaar bij op één rekening en heb je zicht op de getrouwheidspremie. Het nadeel is zoals ik hierboven al zei, dat jet niet meer per kalenderjaar kan sparen en langer moet wachten op je getrouwheidspremie.christophe schreef: Waarom moet je 4 a 5 rekeningen hebben om aan optimalisatie te doen?
Allé, zo heb ik het toch begrepen!
Blij dat ik niet alleen sta met deze gedachtemouche schreef: Ik denk dat we ons allemaal al wel de vraag gesteld hebben hoe het best te storten op welke bank. Het hier inbrengen is zeker een goed idee!
Klopt wat je zegt, maar het invullen van de banken gaat gemakkelijk na 1 april als je weet welk systeem het meeste oplevert. Het invullen van de banken is eigenlijk maar de allerlaatste stap.mouche schreef: Er is één praktisch probleem: niemand weet welke intresten de banken zullen geven vanaf 1 april. Je kan ergens al wel vermoeden wie meer gaat geven dan de ander, maar zekerheid is er niet en dat maakt het moeilijk om vandaag al een strategie te bepalen.
Vrij simpel omdat wanneer je geld afhaalt je gemakkelijker kan volgen welk geld je best neemt. Stel je stort iedere maand een bedrag en je hebt ineens een groter bedrag nodig. Je kan zelf helemaal niet meer volgen hoeveel getrouwheid je nog kan opstrijken. Je kan dat wel al meer als je verschillende rekeningen hebt waar je maar 1 keer per jaar geld op stort.christophe schreef: Waarom moet je 4 a 5 rekeningen hebben om aan optimalisatie te doen?
Ze hebben het systeem nogal versimpeld
Gewoon platweg schandalig is het.
In Soviet België bepaalt de staat hoeveel iets mag opbrengen.
Gewoon platweg schandalig is het.
In Soviet België bepaalt de staat hoeveel iets mag opbrengen.
Kvoel mij aangesprokenVaganzza schreef:Geloof mij, ze bestaanRoeland schreef:
nedeel van één keer per jaar is dat je op een deel van je geld 11 maand de premie misloopt. je kan natuurlijk 12 rekeningen openen en elke maand storten, aar dat is gekkenwerk
Ik heb rekeningen bij 12 banken, maar dat was om telkens naar de hoogste basisintrest te jumpen of voor een ander product bij die bank en dan had je een rekening nodig.
Ik had er nog niet aan gedacht om per maand op een andere spaarrekening te storten, maar ik vind het idee op zicht niet slecht .
Maar je gaat nooit 12 banken vinden die de hoogste intrest geven, nl 3+1.5 dus weet ik niet of je echt veel profijt gaat doen, dus dan misschien beter per 2 (om de 6 maand), 3 (om de 4 maand), 4 (om de 3 maand) of 6 (om de 2 maand).
dat was ook wat ik dacht. Volgens mij gaan er geen 12 banken zijn die 3+1,5 gaan gevenMaar je gaat nooit 12 banken vinden die de hoogste intrest geven, nl 3+1.5 dus weet ik niet of je echt veel profijt gaat doen, dus dan misschien beter per 2 (om de 6 maand), 3 (om de 4 maand), 4 (om de 3 maand) of 6 (om de 2 maand).
dermee dat ik opteer voor 3 of 4 banken om 3 of 4 keer per jaar te storten.
Ik hoop dat er minstens 3 banken 3+1,5 gaan geven.
CE zal er wel tussen zitten denk ik.
Waarschijnlijk BMPB en DHB ook...
principieel ga ik nier naar DB. Ik hoop dat keytrade 3% basisintrest zal geven. Dan kan ik die rekening houden als spaarrekening (< 3/4 maand) in combinatie met mn zichtrekening.
maar inderdaad. Alles hangt af van de intresten na 1 april.