Nefertari schreef:Beste Rabobankmoderator,
Gisteren werd mijn man opgebeld op onze vaste telefoon door iemand die zei van Rabobank te zijn en naar "mevrouw" vroeg.
Toen mijn man zei dat ik afwezig was, zei deze persoon dat het in verband was met een termijnrekening op mijn naam, en vroeg of mijn man daarvan op de hoogte was.
Ik zou deze voormiddag teruggebeld worden, maar dat is niet gebeurd.
Het verwondert mij dat Rabobank mij telefonisch zou contacteren om over mijn beleggingen te praten.
Ik heb in het verleden al meerdere termijnrekeningen gehad en tot nu toe werden die op de vervaldag uitbetaald op mijn spaarrekening, zoals dat in het reglement voorzien is, zónder dat men mij hiervoor telefonisch stoorde.
Daarom mijn vraag : doet Rabobank tegenwoordig aan telemarketing ?
Aan Telemarketing doen we niet. Wel proberen wij op een pro-actieve manier met onze klanten mee te denken en hen te contacteren als wij denken hen daarmee van dienst te kunnen zijn.
Zo stelden wij vast dat bij het aflopen van een termijnrekening het vrijgekomen kapitaal vaak onopgemerkt op een rekening komt te staan die soms minder rente oplevert dan de rentevoeten die op de termijnrekening van toepassing waren. Niet alle klanten controleren immers dagelijks hun rekeningen om meteen bij het vrijkomen van het kapitaal uit een termijnrekening het bedrag opnieuw op de meest rendabele manier te gaan plaatsen. In die gevallen kan het zijn dat wij telefonisch contact opnemen om onze klanten op de hoogte te stellen van het nakende vrijkomen van hun kapitaal en om vrijblijvend eventueel bijkomende informatie te verschaffen over de manieren waarop het kapitaal best opnieuw geplaatst kan worden. Zo kunnen eventuele vragen meteen beantwoord worden over de huidige termijntarieven, spaarverzekeringen, rentevoeten op de spaarboekjes of alternatieve beleggingen.
Het doel van deze gesprekken is voor Rabobank.be altijd om in eerste instantie een goede service te bieden en niet om andere producten te verkopen. Daarmee hopen we natuurlijk altijd dat deze contacten bijdragen tot uw klanttevredenheid en tevreden klanten blijven meestal langer klant of doen meer beleggingen bij Rabobank.be waardoor wij er commercieel ook nog iets aan hebben. Een win-win situatie dus

U opbellen zonder reden om u andere producten te doen kopen doen we nooit. En uiteraard wordt er rekening gehouden met uw persoonlijke voorkeuren. Wordt u in de toekomst liever niet meer gebeld dan zullen wij daar altijd zo goed mogelijk trachten rekening mee te houden.
Enkele andere voorbeelden van situaties waarbij wij onze klanten telefonisch trachten te contacteren:
-Klanten waarbij het saldo van hun (onrendabele) Rabo Zichtrekening uitermate hoog is gedurende een langere periode wordt aangeraden om het kapitaal op de zichtrekening eerder op andere rekeningen (zoals spaarrekeningen) te plaatsen.
-Klanten die op hun rekeningen de maximale limiet overschrijden om in de hoogste renteschijf te vallen en daardoor een lagere rente krijgen wordt aangeraden hun geld meer te spreiden over verschillende rekeningen.
-Klanten waarbij de aankoop van effecten duurder was dan het beschikbare saldo op hun rekeningen waardoor het saldo op hun rekening negatief is komen te staan en ze daardoor debetintresten dreigen te betalen wordt gevraagd dit negatieve saldo aan te zuiveren zodat de debetintresten vermeden kunnen worden.
-Klanten waarbij we merkten dat hun (E-mail) adresgegevens niet meer correct zijn waardoor zij bepaalde informatie van ons niet meer kunnen ontvangen wordt gevraagd om ons eventeel hun nieuwe contactgegevens te willen bezorgen.
-Klanten die al jarenlang sparen op een gewone Rabo Spaarrekening wordt gewezen op het bestaan van de Rabo Plus Account die voor hen een beter rendement kan opleveren.
-...
Uiteraard evalueren wij de reactie van onze klanten op deze telefoongesprekken. Als wij merken dat een bepaalde actie als storend wordt beschouwd en de gesprekken geen meerwaarde betekenen voor onze klanten, dan wordt deze actie stopgezet of herwerkt.
Tot nutoe zijn de reacties op de meeste van onze acties overwegend positief. Vaak zijn onze klanten zelfs verbaasd dat we hen bellen om hen te wijzen op manieren waarop ze hun geld beter kunnen laten renderen zonder dat dit hen iets kost of zonder dat er addertjes onder het gras zitten.