Pagina 1 van 6
Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 16:43
door wouterb
Allen,
Afgelopen weekend ben ik zelf geschrokken van enkele rekeningen van Colruyt. (winkel in Mol)
Ik had namelijk een Collect and Go bestelling aangemaakt en voor ik deze ging afhalen ben ik in de winkel zelf nog wat dingen gaan halen dit ik vergeten was. Daar zag ik dat de prijzen lager waren voor bepaalde producten dan ik ze online had besteld. (hmm, recente prijs aanpassing dacht ik)
Nadien heb ik de producten die ik in de fysieke winkel had betaald (+/- 55€) eens gaan bekijken op de Collect and Go site.
Daar kwam ik op een totaal van 69€, voor exact dezelfde producten, op dezelfde dag, ZONDER de C&G service kost van 5,5€.
enkele voorbeelden:
lipton Ice-Tea: in de winkel, 0,41€/blik; bij Collect and Go 0.65€/blik (in rode prijs notabene)
Grandoir koffie cups: 1.54€ in de winkel en 1.87€ bij Collect and Go
Op de site staat dat C&G een online Colruyt is die prijzen met andere online winkels vergelijkt, dus dit is allemaal wettelijk in orde waarschijnlijk.
Maar als klant denk je toch, " de service kost is de kost die ik betaal voor de C&G service". En de producten die ik bestel worden uit exact dezelfde rekken gehaald als de klanten die in de winkel rondlopen. Geen mens die het nog maar in vraag stelt of dat de producten meer kosten als ik gewoon via een andere deur de winkel binnen ga.
Niemand uit mijn directe omgeving was hiervan op de hoogte, daarom dat het hier deel.
Hier heb ik zelf al redelijk wat geld verloren achteraf gezien.
Hopelijk kunnen jullie er geld mee besparen.
Groetjes,
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 17:20
door Denfi
De enigste reden die ik kan bedenken is dat de prijzen van de winkels regionaal is terwijl de prijzen van de online winkel nationaal zullen zijn. Dus kan het zijn dat jij meer moet betalen voor een blikje op de online winkel terwijl iemand uit een andere regio juist minder/even veel.Snap je?
Een andere reden zou ik niet weten.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 17:31
door Ardennois
Qua anti-reclame voor de Collect and Go kan dit wel tellen! De marketing boys redeneren wellicht: die bestelling wordt toch gewoon afgehaald, dus checken klanten dit ter plaatse niet, laten we dus maar even doorrekenen. Je kan dit toch even voorleggen aan de lokale klachtenafdeling van je Colruyt ... veel kans dat ze dit prijsverschil terugbetalen ... bij klachten stellen ze zich in regel heel klantvriendelijk op ... zelfs al heeft een klant ongelijk, krijgt die meestal toch gelijk.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 18:27
door VTEC
Het gemak dient de mens... Die daarvoor wil betalen.
Die 5€ dekt bijlange na niet de personeelskost van de Colruyt medewerker die,jouw boodschappen doet + alle extra logistieke kosten die gepaard gaan met piece picking in vergelijking met kartonnen oververpakkingen of palletten die ze naar de winkel vervoeren. Colruyt doet het online deel dat in afzonderlijke regionale "dark stores" die ingericht zijn zoals een gewone winkel en waar medewerkers winkelen voor de online klanten.
Jij bespaart tijd = gemak.
Maar de communicatie mocht wel wat helderder zijn, ik zou me ook wat in het ootje voelen genomen maar als logistieker zie ik niet in hoe ze dat aan 5€ ooit rendabel zouden kunnen krijgen.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 19:58
door corolla
Ook het omgekeerde is ook waar. Op c&g goedkoper dan in de winkel. Heb een mailtje gestuurd, zou na 5 dagen een antwoord krijgen. Ik wacht nog altijd. Is 7 (zeven) maanden geleden !!!!
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 22:04
door pastr
VTEC schreef:Die 5€ dekt bijlange na niet de personeelskost van de Colruyt medewerker die,jouw boodschappen doet + alle extra logistieke kosten die gepaard gaan met piece picking in vergelijking met kartonnen oververpakkingen of palletten die ze naar de winkel vervoeren. Colruyt doet het online deel dat in afzonderlijke regionale "dark stores" die ingericht zijn zoals een gewone winkel en waar medewerkers winkelen voor de online klanten.
Het is maar hoe ge u als winkel wil organiseren. Ik heb een tijdje geleden een artikel gelezen over Picnic.nl dat volledig vanaf nul begint en dus een hoop kosten kan vermijden waar Colruyt niet omheen kan: geen dure winkelruimte op toplocaties, geen klanten die in de weg lopen van het personeel, geen parking nodig, geen winkelkarretjes, geen winkeldiefstel door klanten, geen logistiek van verdeelcentrum naar verschillende winkels, meer automatisatie mogelijk met transportbanden en robots (je moet maar eens op zoek gaan naar een filmpje over Coolblue of Amazon ofzo), meer dingen mogelijk met leveranciers (men zou van de leverancier van de erwtjes kunnen eisen dat ze de blikjes los en zonder plastic oververpakking in speciale plastic bakken aanlevert die een robot makkelijk kan hanteren),...
Hopelijk komen die snel naar België (ik heb al gemerkt dat picnic.be is geregistreerd door de man achter picnic.nl...)
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 13 juni 2016, 22:36
door VTEC
Ik werk in een consultancy bedrijf, meer specifiek binnen het domein E-fulfillment (= de logistiek achter de webwinkel) en ik kan je zeggen dat het niet makkelijk is om er een rendabele business van te maken op het vlak van voeding / levensmiddelen...
Ik ken de interne keuken qua logistiek van Colruyt (een bedrijf dat ik heel erg respecteer) vrij goed. Volgens mij gaan ze in het online verhaal een moeilijke tijd tegemoet. Maar, de Picnics en Hello Freshen van deze wereld moeten me nog overtuigen van hun structurele rendabiliteit, maar die hebben dan ook aandeelhouders met erg diepe zakken... En die heeft Colruyt ook.
PS, en beetje off-topic : waarom denk je dat Colruyt in zijn winkels de koffie en ontbijtgranen bij de ingang heeft gezet ipv klassiek de wijnen / dranken? Marge. Die is op drank erg laag (in tegenstelling tot wat je zou verwachten) en die op Graindor koffie is een stuk hoger. Intelligent geleid bedrijf, hoop dat ze ook een succesvol e-commerce verhaal kunnen schrijven!
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 01:27
door Spruitekop
pastr schreef:Hopelijk komen die snel naar België (ik heb al gemerkt dat picnic.be is geregistreerd door de man achter picnic.nl...)
Inderdaad. En hopelijk komen er zo nog veel firma's naar België. Firma's die aan dumpingprijzen werken, werken met 'jobs-on-demand' zodat jij en jouw kinderen -met een full-time job- het moeilijk hebben om op het eind van de maand de eindjes aan elkaar te knopen.
Het is als het varken... dat zoveel gaat vreten dat het volledig verzadigd is... dan sneller gaat vet te worden ... en dus sneller naar het slachthuis kan. 'mensen-
dom'
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 07:28
door voodoo
Prijzen colruyt schelen van winkel tot winkel.
Had je je online ingelogd ? Want dat kan ook veel schelen...
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 07:47
door pisa
Collect and Go heeft ook als serieus nadeel dat de producten er dikwijls dicht tegen hun vervaldag zitten. Geregeld ook al meegemaakt dat ze er al een tijd over zijn. Soms zelfs al zeer ver (paar weken). Voedingsmiddelen die zo snel mogelijk moeten verkocht worden, krijg je dan als Collect and Go klant mee. Ze doen nooit moeilijk als je protesteert en geven je dadelijk een vervangproduct, en eventueel nog een bon van €5,- of zo. Maar eerst laten ze je wel iets ondertekenen dat daarmee voor hen volledig de kous af is en dat je je daarmee volledig akkoord verklaart.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 08:49
door Giskart
pisa schreef:Collect and Go heeft ook als serieus nadeel dat de producten er dikwijls dicht tegen hun vervaldag zitten. Geregeld ook al meegemaakt dat ze er al een tijd over zijn. Soms zelfs al zeer ver (paar weken).
Vervallen kan natuurlijk niet en zou nooit mogen gebeuren. Ik heb eens in de Okay een pak hesp gevonden dat al een week vervallen was en het zag er ook zo uit.
Dat is minstens dubbel fout. Dan heeft de medewerker die dit moet opvolgen zijn werk niet gedaan noch de suppervisor van die medewerker. Technisch moet daar iets aan te doen zijn. Nu bevatten de streepjescodes enkel productidentifcatiegegevens. Als die ook lotnummer zouden bevatten dan kan een winkel weten automatisch hoeveel produkten er nog zijn van een bepaalde vervaldatum.
In Nederland is er een winkelketen - kan op de naam niet komen, iets groot zoals de Cora maar veel mooiere inrichting, waar als je als klant een produkt kan vinden dat morgen of vandaag gaat vervallen je het gratis mag hebben. Lijkt mij een goede maatregel. Dan laat je de klanten uwe rommel opkuisen.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 09:26
door wouterb
Ik heb er geen probleem mee dat ik meer moet betalen voor de C&G service. Daar betaal ik de service kost voor, zo interpreteer je dat toch als klant.
En er zit ook totaal geen lijn in de prijsverschillen.
Sommige producten hebben dezelfde prijs, andere zijn duurder. En in onze laatste rekening zat er inderdaad ook een product bij dat goedkoper was (nectarines).
Ik ga alvast de komende rekeningen van mezelf en kennissen ook eens simuleren op C&G want misschien had ik net toevallig de kar inhoud die duurder uitkwam op C&G...
Als er nog Colruyt klanten zijn, doe de oefening eens een keer (prijs van de aankopen nadien vergelijken op C&G) en laat het hier weten. Misschien zit het probleem enkel in regio Mol ...
@VTEC
Het kan best zijn dat zij hun kosten daarmee niet afdekken maar dan zijn er andere manieren:
bijv. 5% van het aankoop bedrag en minimaal 5€.
Zoiets is tenminste transparant en kunnen de producten aan dezelfde prijs gerekend worden, dan weet je wat je betaald.
Meer Mensen willen tegenwoordig wel betalen voor luxe
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 11:16
door Nefertari
Aanvankelijk had ik mijn twijfels over de juistheid van de uitleg van TO. Daarom ben ik eens gaan opzoekingen doen op de website van Collect&Go.
En inderdaad: bij de "veelgestelde vragen" krijgt men duidelijk als uitleg dat ze niet dezelfde prijzen hanteren voor de webwinkel als voor de fysieke winkel.
Dit is voor mij ook een reden om daar nooit mee te beginnen, hoewel ik dit al overwogen had voor eventuele drukke periodes in de toekomst.
Met dank aan Wouterb om ons daar op te wijzen.
https://colruyt.collectandgo.be/cogo/nl/faq
"Welke prijs betaal ik voor mijn Colruyt-producten?
Ook voor online boodschappen garandeert Colruyt de laagste prijzen in België, zowel nationaal als regionaal.
Nationaal
We vergelijken onze prijzen met andere Belgische online boodschappendiensten met afhaalpunten overal in België. Indien nodig passen we ze aan in al onze afhaalpunten.
Regionaal
We vergelijken onze prijzen met andere Belgische online boodschappendiensten met regionale afhaalpunten. Indien nodig passen we ze aan in onze omliggende afhaalpunten.
Daarom kan er een verschil zijn tussen de prijzen in de Colruyt-webwinkel en die in de fysieke Colruyt-winkel.
Wij garanderen dat je altijd de prijs betaalt die op de site of app staat op het ogenblik dat je je reservatie doorstuurt. Ook bij een eventuele prijswijziging tussen het moment van doorsturen van de reservatie en het moment van afhalen."
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 13:21
door Ellietje
Giskart schreef:In Nederland is er een winkelketen - kan op de naam niet komen, iets groot zoals de Cora maar veel mooiere inrichting, waar als je als klant een produkt kan vinden dat morgen of vandaag gaat vervallen je het gratis mag hebben. Lijkt mij een goede maatregel. Dan laat je de klanten uwe rommel opkuisen.
Dan ga je er natuurlijk weer van uit dat producten die bijna op vervaldag komen (en dan is het nog te zien of er "te gebruiken tot" of "tenminste houdbaar tot" opstaat) minderwaardig zijn en dat werkt die voedselverspilling weer in de hand.
Een mooi compromis is om die producten tegen verlaagde prijs te verkopen, zoals je nu al vaak ziet bij Delhaize en consorten.
Re: Colruyt Collect and Go: Het kost meer dan je denkt
Geplaatst: 14 juni 2016, 14:29
door Didymus
wouterb schreef:lipton Ice-Tea: in de winkel, 0,41€/blik; bij Collect and Go 0.65€/blik (in rode prijs notabene)
Als notoir liefhebber van deze drank wil ik toch even opmerken dat de prijs bij Colruyt momenteel op een historisch dieptepunt staat.