Pagina 1 van 1
Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 2 mei 2022, 15:38
door vree
Dag iedereen,
Ik en mijn vriendin hebben zopas een woning gekocht. Deze heeft gas. Nu vroeg ik mij af hoe we dit het beste aanpakken in verband met energieleverancier keuze. Zoals we allemaal weten zijn de prijzen enorm gestegen. En alle vergelijksites spreken zelfs niet meer over vaste tarieven.
Kortom ik zie de bomen niet meer door het bos en vroeg me nu af wat de beste aanpak is om dit te bepalen? En bestaan er überhaupt nog vaste tarieven? En zo ja zijn deze nog de moeite?
Enige persoon met ervaring die dit wat kan uitklaren voor een beginneling zou heel welkom zijn.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 6 mei 2022, 22:55
door EarthNvstr1
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 6 mei 2022, 23:36
door SMGGM
Voor gas? Neem het goedkoopste tarief dat nog vast is en bid dat het naar beneden gaat in de zomer en ga naar dat.
Blijft het maar stijgen, dan zal je blij zijn dat je toch nog op dat vast contract zit. Daalt het, dan teken je daarop in.
Dat (waarschijnlijk op het eerste zicht duur) vast contract nu? Zoveel gas zal je nu ook weer niet meer spenderen, volgende week is het 20°.
Althans dat zou ik doen. Je kan gaan voor een variabel contract, maar als de prijzen toch alleen maar stijgen ga je je dit beklagen over 6 maand wanneer je variabele de hoogte in schiet.
Het goedkoopste vast tarief dat ik kon vinden is bij Luminus (een van hun verdoken contractjes) nl Optifix (vast voor 2 jaar):
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... jslijsten/
Omdat het een van hun verdoken contractjes is, moet je bij "klant worden" kiezen voor "Ontdek ons volledig aanbod", anders krijg je enkel de contractjes te zien dat ze willen dat je neemt.
Heb die tactiek gedaan voor elektriciteit en zit momenteel op dag €30,41 en nacht 25,18. Iedere avond een gebedje en in juni uitkijken naar iets anders.
En.... wees zuinig zou ik zo zeggen. Zeker als je nieuw hebt gekocht is het ontzettend aangeraden om de eerste weken vaak even je meterstanden op te volgen. Je weet nooit of er een lek ofzo zit, die wil je niet over een jaar pas te weten komen.
Een kennis van mij had een factuur voor water van €1.500 gekregen door een lek in de spoelbak van de toilet.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 10:23
door platin
aan 6 % btw + - 39 cent all in.
aan 21 % btw + - 45 cent all in.
zelf 0,306 cent all in aan 21%.
Een kennis van mij had een factuur voor water van €1.500 gekregen door een lek in de spoelbak van de toilet.
Ja water hoort men niet lopen in een toilet zeker.
Laksheid en geld te veel ten top, als de rekening wordt gepresenteerd weer een reden tot erbarmen opwekken.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 10:29
door platin
vree schreef: ↑2 mei 2022, 15:38
Dag iedereen,
Enige persoon met ervaring die dit wat kan uitklaren voor een beginneling zou heel welkom zijn.
www.Vreg.be vergelijkingstest.
Gas en Elek kan een andere leverancier zijn.
Zonder postcode en verbruik onmogelijk om u raad te geven.
Geef geschatte verbruik in en kijk welke leverancier tevoorschijn komt.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 10:47
door odbc
Ook niet onbelangrijk, terugleveringsvergoeding bij zonnepanelen met digitale meter , daar zit onderling ook veel verschil.
Best één nemen die evenveel geeft tov één kwh kopen.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 10:58
door gilberke
Wij hebben zonnepanelen & een batterij, voor ons is de kostprijs van de elektriciteit eigenlijk bijna irrelevant (want we nemen nog zeer weinig af), ik kijk dus vooral naar een zo hoog mogelijke injectieprijs (en als de prijs van elektriciteit wat duurder uitkomt daardoor, dan vind ik dat niet zo erg....)
Eventueel valt het wel eens te herbekijken rond de winter.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 11:36
door Sara_ta
SMGGM schreef: ↑6 mei 2022, 23:36
Voor gas? Neem het goedkoopste tarief dat nog vast is en bid dat het naar beneden gaat in de zomer en ga naar dat.
Blijft het maar stijgen, dan zal je blij zijn dat je toch nog op dat vast contract zit. Daalt het, dan teken je daarop in.
Dat (waarschijnlijk op het eerste zicht duur) vast contract nu? Zoveel gas zal je nu ook weer niet meer spenderen, volgende week is het 20°.
Althans dat zou ik doen. Je kan gaan voor een variabel contract, maar als de prijzen toch alleen maar stijgen ga je je dit beklagen over 6 maand wanneer je variabele de hoogte in schiet.
Het goedkoopste vast tarief dat ik kon vinden is bij Luminus (een van hun verdoken contractjes) nl Optifix (vast voor 2 jaar):
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... jslijsten/
Omdat het een van hun verdoken contractjes is, moet je bij "klant worden" kiezen voor "Ontdek ons volledig aanbod", anders krijg je enkel de contractjes te zien dat ze willen dat je neemt.
Heb die tactiek gedaan voor elektriciteit en zit momenteel op dag €30,41 en nacht 25,18. Iedere avond een gebedje en in juni uitkijken naar iets anders.
En.... wees zuinig zou ik zo zeggen. Zeker als je nieuw hebt gekocht is het ontzettend aangeraden om de eerste weken vaak even je meterstanden op te volgen. Je weet nooit of er een lek ofzo zit, die wil je niet over een jaar pas te weten komen.
Een kennis van mij had een factuur voor water van €1.500 gekregen door een lek in de spoelbak van de toilet.
Kan je dan nog veranderen als je voor een vast contract tekent?
Bedankt voor de link!
![😃](//twemoji.maxcdn.com/2/svg/1f603.svg)
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 13:12
door Tycoon
LOL, zelfde als bij een lening aan een vaste rentevoet zeker
Doe je dat te verl zullen ze u als klant niet meer willen of jennen ze u de kortingen voor nieuwe klant niet meer toe.
Re: Welke energieleverancies / beste aanpak? - nieuwe klant?
Geplaatst: 8 mei 2022, 17:03
door fly4two
Sara_ta schreef: ↑8 mei 2022, 11:36
SMGGM schreef: ↑6 mei 2022, 23:36
Voor gas? Neem het goedkoopste tarief dat nog vast is en bid dat het naar beneden gaat in de zomer en ga naar dat.
Blijft het maar stijgen, dan zal je blij zijn dat je toch nog op dat vast contract zit. Daalt het, dan teken je daarop in.
Dat (waarschijnlijk op het eerste zicht duur) vast contract nu? Zoveel gas zal je nu ook weer niet meer spenderen, volgende week is het 20°.
Althans dat zou ik doen. Je kan gaan voor een variabel contract, maar als de prijzen toch alleen maar stijgen ga je je dit beklagen over 6 maand wanneer je variabele de hoogte in schiet.
Het goedkoopste vast tarief dat ik kon vinden is bij Luminus (een van hun verdoken contractjes) nl Optifix (vast voor 2 jaar):
https://www.luminus.be/nl/prive/elektri ... jslijsten/
Omdat het een van hun verdoken contractjes is, moet je bij "klant worden" kiezen voor "Ontdek ons volledig aanbod", anders krijg je enkel de contractjes te zien dat ze willen dat je neemt.
Heb die tactiek gedaan voor elektriciteit en zit momenteel op dag €30,41 en nacht 25,18. Iedere avond een gebedje en in juni uitkijken naar iets anders.
En.... wees zuinig zou ik zo zeggen. Zeker als je nieuw hebt gekocht is het ontzettend aangeraden om de eerste weken vaak even je meterstanden op te volgen. Je weet nooit of er een lek ofzo zit, die wil je niet over een jaar pas te weten komen.
Een kennis van mij had een factuur voor water van €1.500 gekregen door een lek in de spoelbak van de toilet.
Kan je dan nog veranderen als je voor een vast contract tekent?
Bedankt voor de link!
Zie het antwoord op de vraag: "Moet ik extra kosten betalen als ik van energieleverancier verander vóór het aflopen van mijn contract?" bij:
https://www.vreg.be/nl/faq/van-energiec ... veranderen
nl.
"Nee, gezinnen en kmo’s kunnen gratis veranderen van leverancier. Alleen grote professionele klanten (met een elektriciteitsverbruik en een aardgasverbruik van meer dan 99.999 kWh) moeten hun contractuele voorwaarden respecteren.
Opgelet: sommige leveranciers rekenen wel de jaarlijkse vergoeding (administratieve- en andere kosten) voor een heel jaar aan als u minder dan een jaar klant blijft. U vindt hierover meer informatie in de V-test®."