Prijsvergelijking supermarkten (Test-Aankoop 09/2009)
Geplaatst: 21 september 2009, 13:57
Naar jaarlijkse gewoonte doet Test-Aankoop een prijsvergelijking van de supermarkten. Altijd interessant om te lezen.
Hier het volledige persbericht:
Jaarlijkse prijsvergelijking in supermarkten: Colruyt blijft prijskraker
De economische crisis heeft het grootdistributielandschap aanzienlijk veranderd. Dat blijkt ook uit de prijsvergelijking in supermarkten die Test-Aankoop publiceert in haar oktobernummer. Colruyt blijft de absolute prijskraker. Makro blijft weliswaar ook erg voordelig voor wie zweert bij merkproducten, maar als men kiest voor het goedkoopste merk, zijn meerdere supermarkten een pak interessanter. De grootste verrassing komt van Delhaize, die dankzij zijn opeenvolgende prijsverlagingen flink in de rangschikking klimt, vergeleken met vorige jaren. Voor merkproducten komt de supermarkt nu zelfs op de derde plaats, na Colruyt en Makro en net voor Carrefour. Met zijn nieuwe winkelconcept Red Market gaat Delhaize bovendien de strijd aan met discounters. Ook Carrefour tracht de klassieke discounters te counteren met het goedkope gamma Carrefour Discount, als aanvulling op zijn eersteprijsmerk n° 1. Vergelijken we de prijzen van de verschillende huismerken, dan zijn Carrefour en GB overigens het goedkoopst. Match en Smatch blijven stukken duurder dan het gemiddelde: afhankelijk van de merken die men koopt, betaalt men er 20 tot ruim 40 % meer dan in de goedkoopste supermarkt!
In 2008 rezen de prijzen in heel Europa de pan uit. Dit jaar is de inflatie weliswaar gestabiliseerd en doet er zich zelfs een algemene prijsdaling voor, maar voeding blijft duur en dit weegt zwaar op het gezinsbudget. Trouwens, in 2008, toen de inflatie het hoogst was, steeg de prijs van levensmiddelen sneller dan de levensduurte.
De consument is dan ook prijsbewuster dan ooit, vooral als het aankomt op vaste kosten, zoals energie, verzekeringen enz. en lopende uitgaven, zoals voeding. Gemiddeld geeft een gezin € 5 000 per jaar uit aan levensmiddelen. Boodschappen doen in de voordeligste winkel in de buurt, kan een gemiddeld gezin jaarlijks tot € 500 besparing opleveren.
100 000 prijzen in 500 supermarkten
Van eind april tot begin mei 2009 noteerde Test-Aankoop in een vijfhonderdtal supermarkten zo’n 100 000 prijzen in de voornaamste productcategorieën. Op basis van de prijs van 149 merkproducten, 73 eersteprijsproducten en 62 producten van het huismerk berekende de consumentenorganisatie zoals gewoonlijk een index voor elke supermarkt, die het prijsniveau weergeeft. In de winkel met index 100 was de productenkorf in kwestie het goedkoopst. Een winkel met index 112 is dan bijvoorbeeld 12 % duurder dan de goedkoopste winkel.
Merkproducten: Colruyt en Makro blijven voordeligst
Test-Aankoop noteerde de prijs van 149 merkproducten, bijvoorbeeld van Lipton, Lu, Iglo, Danone, Silan ... Aan dit pakket werden ook groenten, fruit en vlees toegevoegd op basis van eenzelfde productbeschrijving.
In tegenstelling tot vorig jaar is de consument bij Colruyt nu zelfs goedkoper af dan bij Makro. Delhaize verrast het meest door naar de derde plaats te klimmen met index 109 (9 % duurder dan Colruyt), op de voet gevolgd door Carrefour met index 110. GB doet het met index 112 iets beter dan vorig jaar, toen de groep nog 14 % (Super GB) tot 18 % duurder (GB Contact) was dan de goedkoopste winkel. Ook Spar en Eurospar verkleinen dit jaar het prijsverschil met de voordeligste supermarkt (respectievelijk 13 % en 11 %). Match en Smatch blijven duidelijk het duurst: de geselecteerde merkproducten kosten er maar liefst 18 tot 20 % meer dan bij Colruyt! Deze rangorde wijzigt nauwelijks naargelang men er wel of geen groenten, fruit en/of vlees bij koopt.
Eersteprijsproducten: ook het goedkoopst bij Colruyt
Van 73 producten koos Test-Aankoop telkens de goedkoopste versie, een zogenaamd eersteprijsproduct (n° 1 bij Carrefour, 365 bij Delhaize enz.).
Ook hier blijkt Colruyt het voordeligst. Terwijl Carrefour vorig jaar nog op korte afstand volgde, moet de supermarkt met index 112 nu meerdere plaatsen inleveren. Met index 107 handhaaft Eurospar zijn positie van vorig jaar, deze keer vergezeld van Spar (index 106). Anders dan voor merkproducten is Makro hier beduidend duurder dan Colruyt (20 %). Aldi blijft net als vorig jaar 19 % duurder, maar moet nu meerdere supermarkten laten voorgaan. Zo hebben vooral Intermarché (index 108), Delhaize (109) en AD Delhaize (111) flink vooruitgang geboekt. Lidl zakt daarentegen naar de derde laatste plaats met index 123. Net als merkproducten zijn eersteprijsproducten het duurst bij Match (35 % duurder dan bij Colruyt) en Smatch (38 % duurder).
Huismerken: Carrefour op kop
Test-Aankoop selecteerde 62 producten met de naam van de winkelketen als merknaam. Terwijl Colruyt, Aldi en Lidl geen producten onder hun eigen naam verkopen, biedt Carrefour zowel producten aan onder de eigen naam als van GB. Carrefour blijkt overigens het voordeligst, gevolgd door GB (6 % duurder) en Eurospar (13 % duurder).
Makro en Intermarché kennen niet hun naam aan producten toe, maar Makro hanteert het merk Aro (waarin de klinkers van de winkelnaam te herkennen zijn) en Intermarché zijn musketierslogo als distributiemerk. Beschouwen we "Aro" als huismerk, dan is Makro de onbetwiste prijskraker, met een prijsniveau dat maar liefst 20 % onder dat van Carrefour ligt. Nemen we ook de merken met musketierslogo van Intermarché in aanmerking als huismerk, dan komt de winkelketen op de derde plaats, samen met Eurospar (index 113). Match (index 140) en Smatch (141) zijn alweer de hekkensluiters, maar ook Delhaize (138), AD Delhaize (137) en vooral Proxy Delhaize (141) zijn aanzienlijk prijziger.
Colruyt onklopbaar
Als het op de prijs aankomt, blijft Colruyt onklopbaar. Door een duidelijke en constante strategie te volgen, weet de discounter zijn marktpositie alsmaar te versterken, zelfs in het huidige economische klimaat. Makro blijft ook heel voordelig als u zweert bij merkproducten. Bent u daarentegen tevreden met het goedkoopste merk, dan zijn meerdere supermarkten een pak interessanter. Delhaize speelt sinds kort eveneens op de prijs en pakt daar breed mee uit in de pers. De resultaten laten zich zien in onze prijsvergelijking. Begin dit jaar opende Delhaize in het Waalse Gembloers ook zijn eerste "Red Market", die met zijn "concurrentiële prijzen" de strijd aangaat met discounters zoals Colruyt, Aldi en Lidl. Deze supermarkt is met name voordelig voor wie vooral kiest voor merkproducten (7 % duurder dan Colruyt) en/of eersteprijsproducten (6 % duurder). Ook Carrefour tracht de klassieke discounters te counteren met een goedkoop gamma onder de naam Carrefour Discount, als aanvulling op zijn eersteprijsmerk n° 1. Match en Smatch, ten slotte, blijven een pak duurder dan het gemiddelde, welke merken men ook kiest.
Hier het volledige persbericht:
Jaarlijkse prijsvergelijking in supermarkten: Colruyt blijft prijskraker
De economische crisis heeft het grootdistributielandschap aanzienlijk veranderd. Dat blijkt ook uit de prijsvergelijking in supermarkten die Test-Aankoop publiceert in haar oktobernummer. Colruyt blijft de absolute prijskraker. Makro blijft weliswaar ook erg voordelig voor wie zweert bij merkproducten, maar als men kiest voor het goedkoopste merk, zijn meerdere supermarkten een pak interessanter. De grootste verrassing komt van Delhaize, die dankzij zijn opeenvolgende prijsverlagingen flink in de rangschikking klimt, vergeleken met vorige jaren. Voor merkproducten komt de supermarkt nu zelfs op de derde plaats, na Colruyt en Makro en net voor Carrefour. Met zijn nieuwe winkelconcept Red Market gaat Delhaize bovendien de strijd aan met discounters. Ook Carrefour tracht de klassieke discounters te counteren met het goedkope gamma Carrefour Discount, als aanvulling op zijn eersteprijsmerk n° 1. Vergelijken we de prijzen van de verschillende huismerken, dan zijn Carrefour en GB overigens het goedkoopst. Match en Smatch blijven stukken duurder dan het gemiddelde: afhankelijk van de merken die men koopt, betaalt men er 20 tot ruim 40 % meer dan in de goedkoopste supermarkt!
In 2008 rezen de prijzen in heel Europa de pan uit. Dit jaar is de inflatie weliswaar gestabiliseerd en doet er zich zelfs een algemene prijsdaling voor, maar voeding blijft duur en dit weegt zwaar op het gezinsbudget. Trouwens, in 2008, toen de inflatie het hoogst was, steeg de prijs van levensmiddelen sneller dan de levensduurte.
De consument is dan ook prijsbewuster dan ooit, vooral als het aankomt op vaste kosten, zoals energie, verzekeringen enz. en lopende uitgaven, zoals voeding. Gemiddeld geeft een gezin € 5 000 per jaar uit aan levensmiddelen. Boodschappen doen in de voordeligste winkel in de buurt, kan een gemiddeld gezin jaarlijks tot € 500 besparing opleveren.
100 000 prijzen in 500 supermarkten
Van eind april tot begin mei 2009 noteerde Test-Aankoop in een vijfhonderdtal supermarkten zo’n 100 000 prijzen in de voornaamste productcategorieën. Op basis van de prijs van 149 merkproducten, 73 eersteprijsproducten en 62 producten van het huismerk berekende de consumentenorganisatie zoals gewoonlijk een index voor elke supermarkt, die het prijsniveau weergeeft. In de winkel met index 100 was de productenkorf in kwestie het goedkoopst. Een winkel met index 112 is dan bijvoorbeeld 12 % duurder dan de goedkoopste winkel.
Merkproducten: Colruyt en Makro blijven voordeligst
Test-Aankoop noteerde de prijs van 149 merkproducten, bijvoorbeeld van Lipton, Lu, Iglo, Danone, Silan ... Aan dit pakket werden ook groenten, fruit en vlees toegevoegd op basis van eenzelfde productbeschrijving.
In tegenstelling tot vorig jaar is de consument bij Colruyt nu zelfs goedkoper af dan bij Makro. Delhaize verrast het meest door naar de derde plaats te klimmen met index 109 (9 % duurder dan Colruyt), op de voet gevolgd door Carrefour met index 110. GB doet het met index 112 iets beter dan vorig jaar, toen de groep nog 14 % (Super GB) tot 18 % duurder (GB Contact) was dan de goedkoopste winkel. Ook Spar en Eurospar verkleinen dit jaar het prijsverschil met de voordeligste supermarkt (respectievelijk 13 % en 11 %). Match en Smatch blijven duidelijk het duurst: de geselecteerde merkproducten kosten er maar liefst 18 tot 20 % meer dan bij Colruyt! Deze rangorde wijzigt nauwelijks naargelang men er wel of geen groenten, fruit en/of vlees bij koopt.
Eersteprijsproducten: ook het goedkoopst bij Colruyt
Van 73 producten koos Test-Aankoop telkens de goedkoopste versie, een zogenaamd eersteprijsproduct (n° 1 bij Carrefour, 365 bij Delhaize enz.).
Ook hier blijkt Colruyt het voordeligst. Terwijl Carrefour vorig jaar nog op korte afstand volgde, moet de supermarkt met index 112 nu meerdere plaatsen inleveren. Met index 107 handhaaft Eurospar zijn positie van vorig jaar, deze keer vergezeld van Spar (index 106). Anders dan voor merkproducten is Makro hier beduidend duurder dan Colruyt (20 %). Aldi blijft net als vorig jaar 19 % duurder, maar moet nu meerdere supermarkten laten voorgaan. Zo hebben vooral Intermarché (index 108), Delhaize (109) en AD Delhaize (111) flink vooruitgang geboekt. Lidl zakt daarentegen naar de derde laatste plaats met index 123. Net als merkproducten zijn eersteprijsproducten het duurst bij Match (35 % duurder dan bij Colruyt) en Smatch (38 % duurder).
Huismerken: Carrefour op kop
Test-Aankoop selecteerde 62 producten met de naam van de winkelketen als merknaam. Terwijl Colruyt, Aldi en Lidl geen producten onder hun eigen naam verkopen, biedt Carrefour zowel producten aan onder de eigen naam als van GB. Carrefour blijkt overigens het voordeligst, gevolgd door GB (6 % duurder) en Eurospar (13 % duurder).
Makro en Intermarché kennen niet hun naam aan producten toe, maar Makro hanteert het merk Aro (waarin de klinkers van de winkelnaam te herkennen zijn) en Intermarché zijn musketierslogo als distributiemerk. Beschouwen we "Aro" als huismerk, dan is Makro de onbetwiste prijskraker, met een prijsniveau dat maar liefst 20 % onder dat van Carrefour ligt. Nemen we ook de merken met musketierslogo van Intermarché in aanmerking als huismerk, dan komt de winkelketen op de derde plaats, samen met Eurospar (index 113). Match (index 140) en Smatch (141) zijn alweer de hekkensluiters, maar ook Delhaize (138), AD Delhaize (137) en vooral Proxy Delhaize (141) zijn aanzienlijk prijziger.
Colruyt onklopbaar
Als het op de prijs aankomt, blijft Colruyt onklopbaar. Door een duidelijke en constante strategie te volgen, weet de discounter zijn marktpositie alsmaar te versterken, zelfs in het huidige economische klimaat. Makro blijft ook heel voordelig als u zweert bij merkproducten. Bent u daarentegen tevreden met het goedkoopste merk, dan zijn meerdere supermarkten een pak interessanter. Delhaize speelt sinds kort eveneens op de prijs en pakt daar breed mee uit in de pers. De resultaten laten zich zien in onze prijsvergelijking. Begin dit jaar opende Delhaize in het Waalse Gembloers ook zijn eerste "Red Market", die met zijn "concurrentiële prijzen" de strijd aangaat met discounters zoals Colruyt, Aldi en Lidl. Deze supermarkt is met name voordelig voor wie vooral kiest voor merkproducten (7 % duurder dan Colruyt) en/of eersteprijsproducten (6 % duurder). Ook Carrefour tracht de klassieke discounters te counteren met een goedkoop gamma onder de naam Carrefour Discount, als aanvulling op zijn eersteprijsmerk n° 1. Match en Smatch, ten slotte, blijven een pak duurder dan het gemiddelde, welke merken men ook kiest.