Elektrische wagens - Pro en contra
Geplaatst: 6 juli 2017, 11:00
Even een apart topic begonnen om de Pro's en Con's van elektrische auto's op te lijsten, dat hoeft niet in een BMW-topic.
Het zal geen verrassing zijn dat ik eerder sceptisch sta tegenover elektrische wagens op korte termijn, dus veel Pro's heb ik niet gevonden.
Prijs
Makkelijk het dubbele van een vergelijkbare traditionele wagen. Een Tesla van 80.000 € gaat niet snel in het leasebudget passen, tenzij ze het gaan (over)subsidiëren zoals de zonnepanelen destijds. En iedereen weet wie die "subsidies" uiteindelijk via een omwegje betaalt.
Actieradius
Met veel goede wil de helft van een verbrandingsmotor. Wil zeggen dat wie nu om de 2 weken tankt, dat dan 1x per week moet doen.
Laadtijd
Met speciale snelladers een half uur, versus 5 minuten nu.
Actieradius en laadtijd gecombineerd
De gemiddelde Belg zal ipv 26x 5 minuten, 52x 30 minuten spenderen aan een tankstation. Zijnde 1560 minuten per jaar ipv 130, een verlies van 1430 minuten of 24 uren, 1 volle dag.
Thuis opladen
Met dergelijke cijfers "moet" je gewoon thuis kunnen opladen. Helaas pindakaas, niet iedereen woont in een woning met oprit of garage. Integendeel, dit zal een minderheid zijn. En veel van die mensen gebruiken hun garage voor fietsen, schoenrekken, extra diepvries,… maar niet om de auto te stallen. Zo is het bij mij toch. Bovendien: Eén garage, twee auto's…
Komt nog bij: hoe gaan de leaserijders deze kost doorrekenen aan de werkgever, die normaal de diesel factuur betaalt?
Op het werk opladen
Mooi zolang er maar een paar wagens elektrisch zijn, maar je kan niet de ganse parking vol laadpalen zetten, en evenmin iemand constant laten bijhouden welke auto volledig opgeladen is, om vervolgens die auto te (laten) verzetten en de volgende aan de laadpaal te hangen.
Wisselbare batterijsets
Een oplossing zou kunnen zijn om de batterijsets makkelijk wisselbaar te maken. Overdag ben ik weg en laadt één batterijset thuis (met behulp van zonnepanelen op m'n dak?) op, en gebruik ik de andere. Is een set leeg, dan wissel ik thuis "even snel" de batterij. Nadeel: het gewicht. En ook: de kostprijs van die dingen. Makkelijk wisselbaar wil ook zeggen: makkelijk te stelen. Geen dief die voor die (gemiddeld) € 30 diesel die in m'n tank zit, het in z'n hoofd haalt 's nachts m'n dieseltank open te breken. Als daar echter een auto geparkeerd staat met een batterij ter waarde van een paar duizend euro die er makkelijk uit gehaald kan worden, kan ik me zo al voorstellen dat "bepaalde groepen" een redelijk lucratieve hobby erbij hebben.
Comfort en ruimte
De elektrische wagens zijn allemaal een pak kleiner dan (en duurder) dan de wagens waarmee we gewend zijn rond te toeren. Quid dat die grote auto veelal niet nodig is om alleen naar het werk te rijden, maar wie kinderen in 'n sportclub heeft komt wekelijks wel voor 'n situatie waarin gecarpoold wordt met wat sportzakken erbij. En dan zijn we nog niet om onze (twee)wekelijkse boodschappen gegaan. Noch op reis.
Tijdelijk andere wagen
BMW biedt een service waarbij je 5 weken per jaar recht hebt op een grotere auto. Concreet, gaat BMW voor elke twee verkochte elektrische auto's één diesel op een parking zetten niksen tot de grote vakantie begint? Want dan wil ongeveer de helft vd bevolking tegelijk weg. Ook: als ik van zaterdag tot zaterdag iets boek, vertrek ik op vrijdag, en ben de week erop pas op zondag terug. Maw, die "reserveauto" kan de week voor mijn vertrek al niet meer volledig gebruikt worden door iemand anders, en ik keer te laat terug om direct aansluitend iemand die auto voor hetzelfde doel te laten gebruiken. Lijkt mij organisatorisch een drama.
Ik zie eigenlijk maar één "pro" argument, en dat is "dat fossiele brandstoffen sowieso "met uitsterven bedreigd zijn", en dat er dus wel iéts moet gebeuren. Maar in z'n huidige vorm vind ik elektrische wagens hetzelfde als zeggen "koop u terug een paard en een kar".
Maar goed, ik hoor graag de "pro"-argumenten van de believers.
Het zal geen verrassing zijn dat ik eerder sceptisch sta tegenover elektrische wagens op korte termijn, dus veel Pro's heb ik niet gevonden.
Prijs
Makkelijk het dubbele van een vergelijkbare traditionele wagen. Een Tesla van 80.000 € gaat niet snel in het leasebudget passen, tenzij ze het gaan (over)subsidiëren zoals de zonnepanelen destijds. En iedereen weet wie die "subsidies" uiteindelijk via een omwegje betaalt.
Actieradius
Met veel goede wil de helft van een verbrandingsmotor. Wil zeggen dat wie nu om de 2 weken tankt, dat dan 1x per week moet doen.
Laadtijd
Met speciale snelladers een half uur, versus 5 minuten nu.
Actieradius en laadtijd gecombineerd
De gemiddelde Belg zal ipv 26x 5 minuten, 52x 30 minuten spenderen aan een tankstation. Zijnde 1560 minuten per jaar ipv 130, een verlies van 1430 minuten of 24 uren, 1 volle dag.
Thuis opladen
Met dergelijke cijfers "moet" je gewoon thuis kunnen opladen. Helaas pindakaas, niet iedereen woont in een woning met oprit of garage. Integendeel, dit zal een minderheid zijn. En veel van die mensen gebruiken hun garage voor fietsen, schoenrekken, extra diepvries,… maar niet om de auto te stallen. Zo is het bij mij toch. Bovendien: Eén garage, twee auto's…
Komt nog bij: hoe gaan de leaserijders deze kost doorrekenen aan de werkgever, die normaal de diesel factuur betaalt?
Op het werk opladen
Mooi zolang er maar een paar wagens elektrisch zijn, maar je kan niet de ganse parking vol laadpalen zetten, en evenmin iemand constant laten bijhouden welke auto volledig opgeladen is, om vervolgens die auto te (laten) verzetten en de volgende aan de laadpaal te hangen.
Wisselbare batterijsets
Een oplossing zou kunnen zijn om de batterijsets makkelijk wisselbaar te maken. Overdag ben ik weg en laadt één batterijset thuis (met behulp van zonnepanelen op m'n dak?) op, en gebruik ik de andere. Is een set leeg, dan wissel ik thuis "even snel" de batterij. Nadeel: het gewicht. En ook: de kostprijs van die dingen. Makkelijk wisselbaar wil ook zeggen: makkelijk te stelen. Geen dief die voor die (gemiddeld) € 30 diesel die in m'n tank zit, het in z'n hoofd haalt 's nachts m'n dieseltank open te breken. Als daar echter een auto geparkeerd staat met een batterij ter waarde van een paar duizend euro die er makkelijk uit gehaald kan worden, kan ik me zo al voorstellen dat "bepaalde groepen" een redelijk lucratieve hobby erbij hebben.
Comfort en ruimte
De elektrische wagens zijn allemaal een pak kleiner dan (en duurder) dan de wagens waarmee we gewend zijn rond te toeren. Quid dat die grote auto veelal niet nodig is om alleen naar het werk te rijden, maar wie kinderen in 'n sportclub heeft komt wekelijks wel voor 'n situatie waarin gecarpoold wordt met wat sportzakken erbij. En dan zijn we nog niet om onze (twee)wekelijkse boodschappen gegaan. Noch op reis.
Tijdelijk andere wagen
BMW biedt een service waarbij je 5 weken per jaar recht hebt op een grotere auto. Concreet, gaat BMW voor elke twee verkochte elektrische auto's één diesel op een parking zetten niksen tot de grote vakantie begint? Want dan wil ongeveer de helft vd bevolking tegelijk weg. Ook: als ik van zaterdag tot zaterdag iets boek, vertrek ik op vrijdag, en ben de week erop pas op zondag terug. Maw, die "reserveauto" kan de week voor mijn vertrek al niet meer volledig gebruikt worden door iemand anders, en ik keer te laat terug om direct aansluitend iemand die auto voor hetzelfde doel te laten gebruiken. Lijkt mij organisatorisch een drama.
Ik zie eigenlijk maar één "pro" argument, en dat is "dat fossiele brandstoffen sowieso "met uitsterven bedreigd zijn", en dat er dus wel iéts moet gebeuren. Maar in z'n huidige vorm vind ik elektrische wagens hetzelfde als zeggen "koop u terug een paard en een kar".
Maar goed, ik hoor graag de "pro"-argumenten van de believers.