Pagina 1 van 1

Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 12 december 2022, 10:11
door Lucid
Graag jullie input m.b.t. deze ietwat vreemde situatie.

Gisteren kreeg ik een mail van mijn energieleverancier met de volgende boodschap:
Wij hebben alle nodige informatie ontvangen voor de toekenning van het sociaal tarief.
U hoeft verder niets te doen, wij hebben uw tarief aangepast.
Ik heb geen aanvraag ingediend hiertoe, noch zou ik hier volgens mij recht op moeten hebben.
(mijn vrouw en ikzelf werken immers beiden voltijds)
Nadien heb ik ingelogd op mijn portaal van de FOD Economie en ook daar vind ik terug:
Recht op sociaal tarief: ja
Hebben jullie weet van gevallen waarbij dit recht onrechtmatig toegekend werd?
Enig idee wat de potentiële gevolgen hiervan zouden kunnen zijn?

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 14 december 2022, 21:33
door Yaris
Is er iemand in je gezin met een verhoogde tegemoetkoming?

Vraag anders aan de FOD Economie een verklaring: https://economie.fgov.be/nl/ons-contacteren

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 15 december 2022, 11:00
door Lucid
Neen, niemand met verhoogde tegemoetkoming in ons gezin.
Mijn vrouw is momenteel wel thuis met zwangerschapsverlof o.w.v. geboorte van ons eerste kind, maar dat lijkt me vooralsnog geen situatie die recht op sociaal tarief opent (?)

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 15 december 2022, 14:07
door Kevva
Een kind 'baren' heeft geen recht op sociale statuten. Je zou best informatie inwinnen bij je mutualiteit en navraag doen op welke basis je dat statuut verkregen hebt.

Verhoogde tegemoetkoming wordt jaarlijks bekeken. Kan goed zijn dat je er in 2023 uit gekegeld wordt.

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 15 december 2022, 14:27
door paul
Ook niemand thuis met een erkenning door het ministerie van sociale voorzorg als anders-valide ?

Je kan bij de zeikenkast nakijken of er een sociaal tarief is door een kode die eindigt op 1

bv 101 , 111 ,121

op nul geeft het geen verhoogde tegemoetkoming bv 100 , 120 ,130

oa op de klevertjers van de zeikenkast staan die kodes op

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 15 december 2022, 14:36
door spaarfreakje
De energieleveranciers hebben standaard niet het rijksregisternr van hun klanten.
Zo kunnen er fouten ontstaan als je een veel voorkomende naam hebt bvb.
Bij FOD Economie kunnen ze meer zeggen aan de hand van het rijkregisternr.

Behalve de mutualiteiten, kan het ook vanuit verschillende FOD komen.

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 10:03
door Lucid
paul schreef: 15 december 2022, 14:27 Ook niemand thuis met een erkenning door het ministerie van sociale voorzorg als anders-valide ?

Je kan bij de zeikenkast nakijken of er een sociaal tarief is door een kode die eindigt op 1

bv 101 , 111 ,121

op nul geeft het geen verhoogde tegemoetkoming bv 100 , 120 ,130

oa op de klevertjers van de zeikenkast staan die kodes op
Neen, allemaal 110/110...

Hoe meer ik erover opzoek, hoe meer het op een 'foutje' begint te lijken ...
en dus hoe minder ik geneigd ben om de FOD te contacteren om het uit te pluizen :-X

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 10:58
door ludo
Mij hebben ze ook zo liggen.. Ik had een vaste prijs kontrakt van 3 jaar.
En ze hebben mijn kontrakt omgezet naar het sociaal tarief,.
Ik vermoed dus dat ze die vaste kontrakten er allemaal uit willen, en je vangen met het "" sociaal tarief "" wat echter maar van tijdelijke aard is, tot einde maart 2023 .
Als het sociaal tarief vanaf 1 april wegvalt schakelen ze automatisch over op hun bestaande kontrakten. Tenzij Fluvius op 1 april 2023 de meterstanden gaat opnemen bij mensen die géén digitale meter hebben. Wat dus nooit zal kunnen. Gevolg is dat de afrekening maar zal berekend worden bij de volgende jaarlijkse opmeting.
Hierdoor zullen de wintermaanden met veel verbruik (( dat normaal nog aan het sociaal tarief moet berekend worden )
over het volledige jaar zal gespreid worden waardoor je dus een serieus verlies of een méérkost gaat hebben..

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 11:06
door spaarfreakje
Volgens mij te vermijden door op 31/3 van leverancier te veranderen.
De ombudsman probeert al een tijd een oplossing te vinden ivm 31/3.

Maar ze kunnen u wel ni op Sociaal Tarief zetten, als u er geen recht op heeft.
Zou foefelen zijn.
Welke energieleverancier? Mega ???

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 12:18
door paul
Lucid schreef: 16 december 2022, 10:03
paul schreef: 15 december 2022, 14:27 Ook niemand thuis met een erkenning door het ministerie van sociale voorzorg als anders-valide ?

Je kan bij de zeikenkast nakijken of er een sociaal tarief is door een kode die eindigt op 1

bv 101 , 111 ,121

op nul geeft het geen verhoogde tegemoetkoming bv 100 , 120 ,130

oa op de klevertjers van de zeikenkast staan die kodes op
Neen, allemaal 110/110...

Hoe meer ik erover opzoek, hoe meer het op een 'foutje' begint te lijken ...
en dus hoe minder ik geneigd ben om de FOD te contacteren om het uit te pluizen :-X
110 is inderdaad geen sociaal tarief

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 13:56
door Lirec
ludo schreef: 16 december 2022, 10:58 Mij hebben ze ook zo liggen.. Ik had een vaste prijs kontrakt van 3 jaar.
En ze hebben mijn kontrakt omgezet naar het sociaal tarief,.
Het sociaal tarief word automatisch toegekend, maar je kan het wel degelijk weigeren: https://economie.fgov.be/nl/themas/ener ... _heading_8
Het probleem is om je energieleverancier daarvan te overtuigen dat dit wel degelijk jou recht is.
Maar ik zou blijven aandringen als dit nadelig is voor U.

Let wel op: daarna moet je mogmaals een rondje doen bij je leverancier en/of fod om je verwarmingspremie (03/2021) en/of energiepremie (eind 2022 + begin 2023) alsnog te krijgen. Dat is nog niet per se een gewonnen race....

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 16 december 2022, 22:58
door Lucid
ludo schreef: 16 december 2022, 10:58 Mij hebben ze ook zo liggen.. Ik had een vaste prijs kontrakt van 3 jaar.
En ze hebben mijn kontrakt omgezet naar het sociaal tarief,.
Ik vermoed dus dat ze die vaste kontrakten er allemaal uit willen, en je vangen met het "" sociaal tarief "" wat echter maar van tijdelijke aard is, tot einde maart 2023 .
Als het sociaal tarief vanaf 1 april wegvalt schakelen ze automatisch over op hun bestaande kontrakten. Tenzij Fluvius op 1 april 2023 de meterstanden gaat opnemen bij mensen die géén digitale meter hebben. Wat dus nooit zal kunnen. Gevolg is dat de afrekening maar zal berekend worden bij de volgende jaarlijkse opmeting.
Hierdoor zullen de wintermaanden met veel verbruik (( dat normaal nog aan het sociaal tarief moet berekend worden )
over het volledige jaar zal gespreid worden waardoor je dus een serieus verlies of een méérkost gaat hebben..
Wij hadden voorheen gewoon een variabel (duur) contract, dus absoluut niet interessanter voordien.

31 maart = enkel einde verhaal voor degenen die hun sociaal tarief verkregen hebben op basis van verhoogde tegemoetkoming, toch ..?

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 3 januari 2023, 23:38
door spaarfreakje
In maart zou de regering een hervorming in het sociaal tarief willen aanbrengen, in combinatie met fiscale hervorming, pensioenhervorming en hervorming arbeidsmarkt.
Voorlopig is het sociaal energietarief nog geldig tem 31 maart 2023.

Hoe ze dat met ingang van 1 april effectief gaan kunnen wijzigen via de energie-leveranciers is me wel een raadsel.
Zal waarschijnlijk iets voor 1 juli zijn zeker?
Bovendien staat momenteel in de wet, dat wie zijn sociaal energietarief verliest op een bepaald adres, het nog tot het einde van het lopende kalenderjaar kan aanhouden op dat adres...

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 4 januari 2023, 00:39
door Tycoon
Val jij of een gezinslid in één van de categorieën uit de brochure? Dan krijg je het sociaal tarief automatsch toegekend behalve voor de tijdelijke of categorie 4.

Brochure https://economie.fgov.be/nl/publicaties ... arief-voor

Re: Sociaal tarief - onterecht toegekend

Geplaatst: 4 januari 2023, 08:56
door Kevva
De laatste jaren (en vooral maanden) werd er kwistig rondgestrooid met sociale statuten. Beroepsmatig ben ik er in het verleden dagelijks mee in aanraking gekomen.

Er zal veel gevloekt worden in de Vlaamse huiskamers als plots duizenden mensen er geen recht meer op zullen hebben.