Pagina 1 van 3
FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 13:31
door vlo
Ik heb een familiale polis met e.k. vervaldag 01.02.2013 bij hun verzekeringspoot lopen.
Nu wens ik deze verzekering op te zeggen. Ik verblijf nagenoeg het hele jaar in het buitenland. Een land bovendien waar de internationale postdiensten traag en niet altijd correct werken. Bij genoemde instelling kan je via PC-banking berichten sturen en ontvangen. Gezien de postproblematiek inherent aan mijn verblijf alhier, zegde ik gisteren via Pc-banking mijn polis op, hierbij de postmoeilijkheden vermeldende. Ik kreeg PROMPT (gewoonlijk duurt hun niet--automatisch gegenereerd antwoord een tweetal dagen) een antwoord terug dat ik moet opzeggen via aangetekend schrijven. Dit lijkt me pure pesterij steunend op formalisme. Temeer daar ze duidelijk nota namen van mijn opzeg en communicatie via PC-banking de bank toch wel zekerheid zou moeten bieden.
Wat is uw standpunt hier terzake?
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 13:45
door ludo
Nergens in de wetgeving staat dat een opzegging aangetekend dient te gebeuren. Er staat enkel dat de opzeg dient te gebeuren. Natuurlijk is aangetekend altijd de beste methode, zij bewijst de opzeg immers ontegensprekelijk.
Art 2281 BW.
Citaat:
Art. 2281. <W> Wanneer een kennisgeving schriftelijk dient te gebeuren om door de kennisgever te kunnen worden aangevoerd, wordt ook een kennisgeving per telegram, telex, telefax, elektronische post of enig ander telecommunicatiemiddel dat resulteert in een schriftelijk stuk aan de zijde van de geadresseerde, als een schriftelijke kennisgeving beschouwd. Hetzelfde geldt wanneer de kennisgeving slechts daarom niet in een schriftelijk stuk resulteert aan de zijde van de geadresseerde omdat deze een andere wijze van ontvangst hanteert.
De kennisgeving gaat in bij ontvangst ervan in de vormen genoemd in het eerste lid.
Ontbreekt een handtekening in de zin van artikel 1322, dan kan de geadresseerde de kennisgever zonder onnodig uitstel verzoeken om een origineel ondertekend exemplaar na te zenden. Doet hij dit niet zonder onnodig uitstel, of gaat de kennisgever zonder onnodig uitstel op dit verzoek in, dan kan de geadresseerde het ontbreken van een handtekening niet aanvoeren.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 13:50
door Lukske
Nogmaals mailen via PC-banking en verder gewoon niet meer betalen en er mee rekening houden dat je dus niet meer gedekt bent natuurlijk.
Nu ja ik ben benieuwd naar het antwoord van assuralia.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:12
door ludo
Wat je natuurlijk ook kunt doen is een kennis in belgie in (jouw naam natuurlijk ) met vermelding van alle polisgegevens ) een aangetekende brief versturen.
Geachte,
Gelieve te noteren dat ik de polis Nr. XXXXXXXX met ingang van 30/10/2012 opzeg.
Met beleefde groeten.
De vriendelijke Vlo
Krabbel
en klaar is kees en hebben ze hunne aangetekende brief.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:14
door vlo
@ Ludo,
In mijn contract staat vermeld dat opzeg kan gebeuren via aangetekend schrijven, via deurwaardersexploot of via mededeling van ontvangst (in een kantoor). Het is wel niet duidelijk of dit geldt voor de verzekerde of de verzekeraar.
@ Lukske,
Er is een domiciliering voor dit contract, die ik echter via PC-banking niet kan verwijderen (staat niet vermeld bij mijn lijst van domicilieringen). Deze domiciliering zit verwerkt in het contract zelf.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:25
door ludo
ken je niemand in belgie die even voor jou dat briefke kan opmaken,( of dat naar die persoon Emailen ) en in Uw naam aangetekend kan versturen. Efkes naar de post en klaar.
Als die nen brief krijgen met uw gegevens erop en ne krabbel, gaan die nooit weten van achter hun buroke dat iemand anders dat gedaan heeft hoor. Voor hun is da maar nen aangetekende opzegbrief,en die gaan zich ni afvragen hoe of wat zene...
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:33
door vlo
Ik kan natuurlijk nog altijd een aangetekende brief uit mijn huidige verblijfplaats versturen. Daarvoor heb ik nog enkele dagen de tijd. Of die brief nu aankomt of niet, who cares? Per slot van rekening krijg ik in voorkomend geval een officieel ontvangstbewijs van het postkantoor hier ter plaatse. Maar... dan zit ik nog altijd gewrongen met mijn domiciliering. Het gaat mij hier ook om het principe. Fortis stuurt mij allerlei berichten via PC-banking die ik niet kan negeren en die en/of bindend zijn. Wederkerigheidsprincipe, nietwaar?
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:37
door vlo
ludo schreef:ken je niemand in belgie die even voor jou dat briefke kan opmaken,( of dat naar die persoon Emailen ) en in Uw naam aangetekend kan versturen. Efkes naar de post en klaar.
Als die nen brief krijgen met uw gegevens erop en ne krabbel, gaan die nooit weten van achter hun buroke dat iemand anders dat gedaan heeft hoor. Voor hun is da maar nen aangetekende opzegbrief,en die gaan zich ni afvragen hoe of wat zene...
Nee Ludo,
Uiteraard kan ik dit aan een of ander familielid vragen maar 1. ik wil daar niemand mee belasten 2. ik speel het liever correct
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 14:51
door ludo
Ik versta 100% uw koleire daarin,en het is inderdaad zo dat om die reden veel mensen geen domiciliering willen.
Nu met het nieuwe sepa dommiciliering systeem waar electrabel al uitvoerig gebruik van maakt, is dit nog ingewikkelder om dit stop te zetten.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 16:23
door Henkie1984
Beetje offtopic maar "aangetekend" naar een ander land of vanaf een ander land is ook nul komma nul waard. Enige mogelijkheid is dan DHL of een andere. Maar heb al tientalle voorbeelden van aangetekende post van het buitenland of naar het buitenland dat het niet correct word afgehandeld zoals je gewent bent. Je bent namelijk afhankelijk van beide landen en die kunnen heel andere standaarden hebben, herstickerd (waardoor hij niet meer te traceren is), behandeld als gewone post ect ect.
Dus als je zeker wilt zijn werk dan met dhl, chronopost ect ect (al kleeft daar dan ook een andere prijs aan)
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 18:32
door nicod
google eens even op termen "polis via mail opzeggen", je gaat op een lijst lopen met alle mailadressen van alle maatschappijen. Sinds enkele jaren kan er ipv een aangetekende zending ook een mail (moet wel opzegbrief) bevatten) naar dat adres gestuurd worden. Dat ze daar zelf weer niet naar verwijzen is wederom belachelijk.
terzijde: familiale polis geeft wereldwijde dekking.
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 23:34
door Geldwolf
Is dit geen oplossing ?
Aangetekende zending via e-ID (je hebt dan wel een kartlezer nodig)
http://www.bpost.be/site/nl/postgroup/p ... 30716.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hmmm, blijkbaar toch niet :
http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ronic.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit dan maar ?
http://www.bpost.be/site/nl/residential ... ional.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 23 oktober 2012, 23:48
door ludo
Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 24 oktober 2012, 03:50
door vlo
@Ludo,
Ik zie datje nog <op> bent!
Even op die site van bpost gekeken. Boodschap bpost: elektronische aangetekende zending juridisch nog niet OK.

Re: FORTIS weigert opzeg Familiale te aanvaarden
Geplaatst: 24 oktober 2012, 04:37
door vlo
@Mevrouw de moderator van Assuralia,
Zopas ben ik even op de website van Assuralia gaan grasduinen.
Tot mijn verbazing vind ik een tekst die o.a. vermeldt dat [align=]<om kosten te besparen> <LOGISCHERWIJZE???>[/align]verzekeringsmaatschappijen en ook hun tussenpersonen (in bepaalde gevallen) polissen via fax en email rehtsgeldig kunnen opzeggen en terzijde even aanstippende dat dit niet geldt voor verbruikers.
Van wederkerigheid gesproken! De verzekeringsmaatschappijen hebben het weer eens goed geregeld voor zichzelf, nietwaar?
Ik zie met belangsteling uw ongetwijfeld verhelderend antwoord tegemoet.