Pagina 1 van 2
Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 19:10
door haelewyn
Vanavond kreeg ik op de Beobank app ineens de vraag om een betaling goed te keuren van 49,95 euro.
Dat moet altijd afkomstig zijn van mijn Beobank Mastercard.
Ik weigerde de verrichting, nam een vlugge blik op de kredietkaartrekening en zag dat er 1500 euro minder beschikbaar was.
Daarop heb ik geklikt op de link : fraude melden.
Ik heb Card Stop gebeld en heb de kaart geblokkeerd.
Na het gesprek zag ik dat er nog een verrichting gevraagd werd om goed te keuren ten bedrage van 683 euro.
Edit : net nog een van 616 euro.
Tja... het is weekend. Ik heb Beobank een webformulier 'fraude' gestuurd. ik vermoed dat ze dat wel snel gaan behandelen. Maandag of zo.
Ik vraag me af of ze geld van mijn kredietkaart kunnen halen als ik niet bevestig met de code op de app.
Want dat is de bedoeling : iedereen die een betaling wil laten uitvoeren zou de smartphone in handen moeten hebben waar de app op staat en dan de betaling bevestigen.
Zou dat dan ook willen zeggen dat de betalingen die gevraagd worden nu niet kunnen doorgaan ?
In ieder geval : de kaart is geblokkeerd. Ik neem aan dat het wel in orde komt maar er is niets op tegen om het debat nu al te starten
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 19:23
door paul
"Daarop heb ik geklikt op de link : fraude melden"
tenzij die link zelf al frauduleus is,
wel straf dat ze zomaar je saldo kunnen verminderen
kreeg deze week weeral eens een oplichter van "microsoft" aan de lijn. Ik vertelde hem dat ik hem ging vermoorden, en dat ik hoofd van de politie was.
Die pipo was zwaar op zijn teen getrapt , wegens mijn brutale reaktie, en verbrak niet zomaar de lijn.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 19:37
door haelewyn
Ja ... Klopt. Deze week ook een Indier aan de lijn gehad van Microsoft weer.
Dat van die betaling : ze vragen GEEN code en het is de app van Beobank zelf die dat bericht stuurt.
Normaal gaat het zo : je doet een aankoop op internet met je creditcard, je vult je gegevens in, je app vraagt om bevestiging met je code ...het is betaald.
Maar je kan ook 'weigeren en fraude melden' klikken.
Dat lijkt me betrouwbaar want de app van de bank zelf en alles verloopt zonder codes als je niet wil betalen.
Ik vraag me ook af of deze 1530 euro die er minder staat een reservering is die vanzelf weer in orde komt.
Of dat ze een andere manier kennen om het geld af te halen...
Waarom krijg ik anders wel de vraag voor codes op die drie andere betalingen...
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 20:11
door haelewyn
Als ik eens nakijk wat er KAN gebeurd zijn kan ik alleen maar bedenken dat de gegevens van mijn creditkaart gelekt zijn bij een of andere webshop waar ik al eens iets gekocht heb. Na een inbraak in hun systeem vermoedelijk ... Ik heb mijn kaart al enkele weken niet meer gebruikt nu.
Paypal is ook verbonden met de kaart maar daar heb ik nagekeken en is er niets gebeurd.
Nu nog uitvinden hoe ze mijn rekening hebben kunnen doen zakken met dik 1500 euro..... En of die volgende maandag of dinsdag nog altijd gezakt staat.
Maandag hang ik al vroeg aan de telefoon bij Beobank denk ik... Je weet maar nooit of dat nog iets extra helpt.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 20:18
door SMGGM
Het is inderdaad nog steeds zo dat je met enkel de gegevens op je kredietkaart betalingen kan uitvoeren. Dit mag van Europa niet meer en handelaars zijn verplicht over te stappen op 2 staps verificatie via SMS, app of kaartlezer (
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/13 ... tkaart-en/).
Nu omdat dit best wel een hevige wijziging is, heeft men uitstel gevraagd en gekregen om alle "betaal procedures" van webwinkels aan te passen (is iets van lange adem). Weet niet exact hoe lang ze die uitstel hebben gekregen.
Ik meen me wel te herinneren dat het sowieso niet nodig zal zijn voor lage bedragen (in de trend van €50).
Wat jouw situatie betreft is het bijna zeker dat je gegevens zijn gestolen van een of andere webwinkel die gehackt is en slecht met je gegevens is omgegaan.
Ik neem altijd de voorzorg om (als ik betaal met kredietkaart) altijd nadien de kredietkaart gegevens opnieuw te verwijderen (de meeste zoals bol.com, Amazon,... bewaren die automatisch om het "betaal proces eenvoudiger te maken de volgende keer"). "Normaal" zou de webwinkel al de gegevens dan moeten verwijderen.
Er zijn behoorlijk wat diensten online beschikbaar die beweren je hiervan te beschermen door gebruik te maken van virtuele kredietkaarten. Op die manier maak je voor elke aankoop een virtuele kredietkaart aan en zet je er een beperkt bedrag op dat mag aangerekend worden en kan men er niet over gaan. Worden de gegevens gestolen, dan is men er niets mee.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 21:34
door Charlesvdw
Mijn vrouw heeft een paar dagen geleden bericht gekregen dat haar kredietkaartgegevens bij een derde partij gehackt waren, en dat ze haar kaart moest inactiveren. Dat heeft ze dan ook gedaan.
Kan hellofresh zijn, Veepee, ...
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 22:03
door haelewyn
Vroeger wiste ik mijn kredietkaartgegevens ook altijd maar ik ben daar al lang mee gestopt.
Misschien in de toekomst een andere manier om te betalen gebruiken ? Prepaid kaart is moeilijk... Een revolut zal je toch niet op 3 seconden kunnen herladen en het is omslachtig.
Een handelaar krijgt dat geld toch niet direct op zijn rekening.. dus zou ik nog op tijd moeten zijn om dat maandagmorgen manueel door de bank te laten blokkeren ?
Er gaan alleen betalingen doorgegaan zijn zonder extra verificatie. Alleen dus de nummers op de kaart.
En ik heb de kaart nog altijd in handen..
Eens curieus hoeveel dit grapje mij gaat kosten. :-)
To be continued zeker ?
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 22:50
door voodoo
Toch wel een straf verhaal. Zie je in de app bij verrichtingen niet waar er geld naar toe is?
Nu je handelt snel en meldt het onmiddellijk. Zou mij straf kijken dat beobank of mastercard niet zouden tussenkomen. Ik vermoed 100pct. Je gaat wel sowieso nieuwe kaart met nieuw nummer krijgen.
Had laatst ook 20 berichten op 5 minuten ofzo vanuit Amazon. Voor de zekerheid alles opgezegd daar.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 28 november 2020, 23:31
door wrpint
haelewyn schreef: ↑28 november 2020, 22:03
Vroeger wiste ik mijn kredietkaartgegevens ook altijd maar ik ben daar al lang mee gestopt.
Misschien in de toekomst een andere manier om te betalen gebruiken ? Prepaid kaart is moeilijk... Een revolut zal je toch niet op 3 seconden kunnen herladen en het is omslachtig.
Een handelaar krijgt dat geld toch niet direct op zijn rekening.. dus zou ik nog op tijd moeten zijn om dat maandagmorgen manueel door de bank te laten blokkeren ?
Er gaan alleen betalingen doorgegaan zijn zonder extra verificatie. Alleen dus de nummers op de kaart.
En ik heb de kaart nog altijd in handen..
Eens curieus hoeveel dit grapje mij gaat kosten. :-)
To be continued zeker ?
Ik heb al enkele jaren enkel nog een prepaid-kredietkaart van KBC. Kost me 1 EUR/maand, maar geeft me zoveel gemoedsrust. Zet er enkel geld op, via KBC Mobile, vlak voor ik een betaling wens te doen op internet. Als iemand mijn kredietkaartgegevens hackt, zijn ze er niets mee want de kaart is (zo goed als) leeg. Vroeger had ik wel een "echte" kredietkaart van DB, maar was toch nooit 100% gerust.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 00:02
door haelewyn
@voodoo :
Bij Beobank zie je enkel direct dat je beschikbare saldo zakt. De verrichtingen duren altijd x dagen. Twee of drie dagen meestal.
Nieuwe kaart : inderdaad. Dat is een onderdeel van de procedure bij card stop zelfs. Kaart blokkeren, automatisch een nieuwe sturen. Geen idee of dat in dit geval nog gratis is bij Beobank.
Mijn eerste onkost was een 3 euro naar het 070 nummer van cardstop.
Snel handelen : ik heb binnen 2 minuten gehandeld toen ik het eerste verzoek om bevestiging van een betaling zag in de app. Maar toen stond mijn creditcard al 1500 euro lager..
Geen idee wanneer dat begonnen is.
Vandaag ? Vroeger ? Maximum een paar dagen eerder.
Ik vermoed dat de veilige alles vandaag gedaan hebben zeker... Zie het nut er voor hen niet van in om dat te spreiden over x dagen.
Ben vooral benieuwd ook of ik een van de volgende dagen niets van die. In het nu nieuws over een grote gegevensdiefstal her of der.. een bekende website die zijn gegevens gestolen zag worden. Dan weet ik misschien ineens van waar het vandaan komt, ongeveer.
Berichten met vragen om bevestiging bleven ook nog even komen na mijn gesprek met cardstop.
Zo te zien wordt dat niet a la seconde geblokkeerd wereldwijd. God weet waar hebben ze dat zitten fiksen..
Heb vele jaren geleden nog alleen maar gehad dat er een waarschuwing kwam dat iemand geprobeerd had met mijn Beobank kredietkaart een betaling te doen maar dat dat niet gelukt was. Ook een nieuwe kaart besteld maar toen was er alleszins niets weg.
Ik heb Beobank alert. Bij een uitgave van meer dan 150 euro had ik moeten verwittigd worden. Dat is niet gebeurd. Normaal komt die sms letterlijk onmiddellijk. Dus.... Is die 1500 euro een reservatie ?
Of hebben ze veel kleine uitgaven gedaan met de kaart...
wrpint : prepaid kaart.. ja.. ik heb er een beetje schrik voor dat dat omslachtig wordt.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 00:15
door anonymous9
wrpint schreef: ↑28 november 2020, 23:31
Ik heb al enkele jaren enkel nog een prepaid-kredietkaart van KBC. Kost me 1 EUR/maand, maar geeft me zoveel gemoedsrust. Zet er enkel geld op, via KBC Mobile, vlak voor ik een betaling wens te doen op internet. Als iemand mijn kredietkaartgegevens hackt, zijn ze er niets mee want de kaart is (zo goed als) leeg. Vroeger had ik wel een "echte" kredietkaart van DB, maar was toch nooit 100% gerust.
Ik heb vroeger ook met een prepaid kaart gewerkt maar na 2 "incidenten " op Amerikaanse websites ben ik daarmee gestopt. Het ging 2 maal om een terugbetaling die ik had moeten krijgen. Eén van de twee was een proefabonnement dat ik had afgesloten met een "money back guarantee". Het andere was een boek dat ik besteld had en dat hier beschadigd toekwam. Door de prepaid kaart kon ik naar mijn centen fluiten. In de Amerikaanse wetgeving wordt blijkbaar een uitzondering gemaakt voor terugbetalingen als het om zulk een prepaid kaarten gaat. De handelaars hoeven dit zelfs niet eens te vermelden op hun site. De prepaid kaart was er één van Belfius.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 00:41
door haelewyn
Nog twee details nagekeken :
Volgens Beobank algemene voorwaarden is mijn risico 50 euro maximum ??vanaf?? het moment van melding. Of dat in dit geval ook opgaat : geen idee.
Vervaldatum van de kaart was 06/2021.
Er was dus geen andere kaart verstuurd die eventueel ergens aan iemand zijn pollen is blijven plakken.
Voor zover ik weet en logisch kan veronderstellen toch niet.
Omdat hier nogal vaak met de termen van hypochonder gegoocheld wordt :
Ik lig er niet bepaald wakker van. Ik rapporteer hier maar omdat er later iemand wat mee zou kunnen doen en omdat er hier altijd wel eens iemand zit die het eens van een kant bekijkt die ik nog niet bekeken heb.
Mijn dank voor uw inbreng alleszins.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 02:16
door fwybo
Als je je kaart laat blokkeren, krijg je dan automatisch een nieuwe toegestuurd?
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 11:37
door Nefertari
haelewyn schreef: ↑29 november 2020, 00:41
... Ik rapporteer hier maar omdat er later iemand wat mee zou kunnen doen
...
Bedankt om deze onaangename ervaring te delen: ik heb alvast direct de stand van mijn kredietkaarten eens nagekeken.
Ben nieuwsgierig naar de afloop, en ik hoop dat voor jou alles in orde komt.
Re: Fraude met creditcard
Geplaatst: 29 november 2020, 11:45
door JanPeeterss
fwybo schreef: ↑29 november 2020, 02:16
Als je je kaart laat blokkeren, krijg je dan automatisch een nieuwe toegestuurd?
Is afhankelijk van je bank. Heb ik ook eens laten doen en de contactpersoon bij CardStop kon me zelfs zeggen dat het bij bank A allemaal automatisch zou verlopen, maar dat ik nog eens contact moest opnemen met bank B en C.
Wel al even geleden.