Pagina 1 van 2
Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 10:22
door Nemo100
Hoe je beschermen tegen een geplunderde rekening?
Bankinstellingen schieten hierin tekort en iedereen kent voorbeelden hiervan in zijn directe omgeving?
Graag jullie tips en tricks voordat ik alles terug in mijn kous steek.
Aan standaardantwoorden van de bank heb ik niks gehad dus gooi ik het maar in de groep.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 10:28
door haelewyn
Ik vind dit een goeie vraag want.. Zoals je onlangs kon lezen in de rubriek kredietkaarten hebben onverlaten een dikke 1500 van mijn kredietkaart gehaald, voornamelijk voor een online aankoop bij Tesla.
Wat kan je doen ?
Eigenlijk kan je maar iets doen als het te laat is zeker ?
Als er geld afgaat en je hebt een boodschapdienst geactiveerd om je over iedere uitgave een bericht te sturen (doen !!!), kan je direct blokkeren bij Card Stop.
Hou die nummer altijd bij je..
Daar hang je dan nog een paar minuten in de wacht tot je iemand aan de lijn krijgt.
Wat kan je doen ter preventie ?
Hoe meer je je kaart gebruikt, hoe meer kans op misbruik.
Aan de andere kant : als je ze niet gebruikt, ben je er ook niet veel mee.
Misschien is Paypal veiliger in gebruik dan Mastercard op zich. Al is er dan geen alternatieve authenticatie en krijgt Paypal ALTIJD het geld los.. Dus als iemand op jouw account inbreekt daar, heb je het 'vlaggen'.
Al bij al.. Als mijn bank (Beobank in dit geval) er in slaagt om de afhandeling te regelen op een manier waar ik niets kwijt raak, hou ik die kaart wel. Op reis en vooral op een verre bestemming is het heel handig.
Misschien laat ik de limiet verlagen. Misschien werk ik via een prepaid kaart ...
Valt allemaal nog te bezien.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 10:37
door vortex
Wat bankzaken betreft, een enkele regel:
KLIK NOOIT OP EEN LINK IN EEN E-MAIL
Zet de login pagina van je bank bij bookmarks of favorieten en log altijd via die weg in bij de bank, nooit via een e-mail.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 11:08
door anonymous9
Ik heb een limiet laten zetten op het bedrag dat per dag van mijn rekening maximaal kan overgeschreven worden: 2.000 euro. Als ik boven dat bedrag wil overschrijven of afhalen dat moet er een persoonlijk contact geweest zijn met mijn kantoor om dat te bevestigen. Die geven dat dan op hun beurt door aan de hoofdzetel. Mijn rekening kan dus nooit geplunderd worden dan voor maximaal 2.000 euro. Uiteraard kan men dit ook laten vastleggen voor een hoger of lager bedrag.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 11:31
door SMGGM
Veel boerenverstand
- Als ik factuur ontvang en het is een nieuw rekeningnummer valideer ik dit altijd op hun website (of contacteer ik de helpdesk). Ik betaal niets zonder dit te hebben kunnen controleren. Eenmaal controle gedaan bewaar ik hem als begunstigde en doe ik het hele proces opnieuw moest het rekeningnummer "plots" wijzigen. Factuur fraude gebruikt te vaak en is te simpel met facturen die via mail of per post worden gestuurd.
- Ik ben zeer argwanend indien een webwinkel op hun eigen website verplicht mijn kredietkaart gegevens op te geven. Ik vertrouw een webwinkel niet met gegevens als kaartnummer enz want iedere puber kan een webwinkel maken. Enkel als ik de webwinkel echt vertrouw (een bol of amazon) zal ik mijn kredietkaart gegevens wel toevertrouwen, maar ik verwijder ze ook altijd na de bestelling zelf (want die winkels hebben de neiging om die gegevens bij te houden om het betaalproces "nog makkelijker" te laten verlopen in de toekomst)
- Indien een webwinkel met een betaaldienst werkt dan controleer ik de reputatie van de betaaldienst voordat ik mijn gegevens opgeef. Indien ik het minder vertrouw, dan geniet bancontact mijn voorkeur want daar is het van de basis verplicht om de betaling te valideren met ofwel de kaartlezer ofwel met de bancontact app
- Wees achterdochtig op mails of vrienden voor vragen naar geld. Social engineering is populariteit aan het winnen (= een moeder die een bericht ontvangt van haar zoon met de vraag om dringend geld over te schrijven want die zit ergens vast en GSM gestolen ofzo). Zulke dingen kunnen gebeuren, als je bereidt bent te helpen, probeer hen dan echt telefonisch te bereiken of stel dan vragen die enkel zij zouden kunnen weten (dingen die dus niet op facebook ofzo staan). Die laatste is moeilijk want tegenwoordig staat alles op facebook.
- For god sakes... Heb een goed wachtwoord beleid. Ik zie het te vaak dat mensen wachtwoorden recycleren en dan vaak het meest idiote wachtwoord eerst. Stop met excuses te zoeken en stap NU over op een wachtwoord beheerder en ruim die rommel op. Activeer waar mogelijk 2 factor authentication voor diensten die er echt toe doen (je mail want het is letterlijk de toegangspoort tot alles, sociale media want het kan je persoonlijk schaden,...).
Ik heb al verhalen gehoord van iemand die bij een energieleverancier werkt die letterlijk alle wachtwoord gewoon kon zien van de klanten Ze zeiden dat dit gemakkelijker was om zo oudere gebruikers te helpen om terug in hun account te geraken want ze verplichte alles digitaal te doen. Rara, als je met het email adres van de klanten en het wachtwoord op die hun mail zou proberen aanmelden, hoe vaak zou het werken?
Ook hier opnieuw, je weet niet hoe goed of hoe slecht die partijen met jouw wachtwoord omspringen. Ga dus uit het het slechtst mogelijke scenario. Als je overigens het nieuws wat volgt zijn er ook te vaak lekken of wachtwoorden die verloren geraken. Je kan zelfs hier al even beginnen om je email adres in te vullen en zie hoe vaak je gegevens gelekt zijn (https://haveibeenpwned.com/ dit is geen phishing site moest je argwanend zijn na te lezen wat ik heb geschreven)
- Die "geheime" vragen haat ik en hier vul ik gewoon een wachtwoord in dat ik genereer met een password manager. Geheime vragen zijn zo lek als een zeef want ook hier opnieuw, op facebook staat waarschijnlijk welke eerste wagen je had en wat de naam is van je hond. Ik stel dan gewoon die geheime vraag op de eerste de beste en plak er dan een wachtwoord van 28 tekens in.
Wat vermaak: https://www.youtube.com/watch?v=opRMrEfAIiI
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 12:07
door Nefertari
MoreOrLess schreef: ↑3 december 2020, 11:08
Ik heb een limiet laten zetten op het bedrag dat per dag van mijn rekening maximaal kan overgeschreven worden: 2.000 euro. ...
Dit is een tip die ik ook wel zie zitten.
Maar
bij welke banken kan dit gemakkelijk aangepast worden?
Bij Rabobank.be kunnen persoonlijke limieten gemakkelijk aangepast worden. Maar deze bank gebruik ik niet voor dagelijkse verrichtingen.
Bij Keytrade kreeg ik vroeger automatisch een e-mail bij overschrijvingen van +1000€, maar ik weet niet of dit nog altijd bestaat, en ook niet of dat zelf aangepast kan worden.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 12:14
door annetje
De mail krijg je nog bij Keytrade. Geen idee vanaf welk bedrag, maar ik dacht hem onlangs gekregen te hebben voor 1200 euro.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 12:39
door haelewyn
vortex schreef: ↑3 december 2020, 10:37
Wat bankzaken betreft, een enkele regel:
KLIK NOOIT OP EEN LINK IN EEN E-MAIL
Zet de login pagina van je bank bij bookmarks of favorieten en log altijd via die weg in bij de bank, nooit via een e-mail.
Een goeie tip en dat doe ik ook. Maar het had me niet geholpen om niet in de miserie te geraken.
Nou ja.. wat je miserie noemt..
Wat MOL zegt kan bv bij Belfius makkelijk zelf ingesteld worden maar het gaat over bankkaart en zichtrekening.. het gaat niet op voor kredietkaarten.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 15:22
door anonymous9
Nefertari schreef: ↑3 december 2020, 12:07
MoreOrLess schreef: ↑3 december 2020, 11:08
Ik heb een limiet laten zetten op het bedrag dat per dag van mijn rekening maximaal kan overgeschreven worden: 2.000 euro. ...
Dit is een tip die ik ook wel zie zitten.
Maar
bij welke banken kan dit gemakkelijk aangepast worden?
Bij mij was dat bij Argenta.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 15:37
door Ardennois
Gisteren - nog niet zo goed wakker - een mail van "Argenta" in perfect Nederlands dat ik mijn kaartlezer moest vervangen tegen datum x, zo niet 19,95 € kosten. Klik hier om uw kaartlezer aan te vragen. Met mijn domme/naïeve kop doorgeklikt en je kwam op een perfecte kopie van de Argenta-website. Kaartnummer en geboortedatum ingeven en klaar. Een half uur en wat koffies later goed wakker en mijn bewaarengel of was het deze topic (of beide) deden toch mijn alarm afgaan. Emailbericht terug gecheckt en inderdaad een niet correct emailadres van Argenta. Help, paniek
. Ingelogd en het geld op mijn zichtrekening stond er nog, oef. Meteen Argenta gebeld en internetbankieren werd geblokkeerd. Cardstop gebeld en mijn bankkaart geblokkeerd. Pas deze middag een afspraak gekregen in het lokale Argenta-kantoor om een nieuwe kaart aan te vragen. Het geld op mijn zichtrekening stond er nog steeds
, voor mij zal het dus goed aflopen.
Moraal van het verhaal:
- op een onbewaakt/onvoorzichtig moment kan quasi iedereen in de val lopen
- je bent zelf verantwoordelijk mocht het geld weg zijn, jij hebt immers de gegevens op de website ingegeven. Pas nadat je cardstop/je bankinstelling verwittigd hebt ligt de verantwoordelijkheid niet meer bij jou.
- het is een goede voorzorgsmaatregel om Spaargids te volgen
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 15:45
door anonymous
@Ardennois:
Alarm1 => Als Argenta merkt dat je kaartlezer vervalt, dan kunnen ze je net zo goed automatisch een nieuwe sturen. Een bericht sturen dat jij die nog eens eerst moet aanvragen
Alarm2 => Waarom zou het de eerste dagen gratis zijn en 2 dagen nadien niet meer
Alarm3 => geboortedatum ter controle?
En verder: lees nog eens goed de grote rode letters in de post van Vortex
Gelukkig dat je nadien toch nog goeie reflexen gehad hebt!
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 16:27
door Ardennois
anonymous schreef: ↑3 december 2020, 15:45
@Ardennois:
Alarm1 => Als Argenta merkt dat je kaartlezer vervalt, dan kunnen ze je net zo goed automatisch een nieuwe sturen. Een bericht sturen dat jij die nog eens eerst moet aanvragen
Alarm2 => Waarom zou het de eerste dagen gratis zijn en 2 dagen nadien niet meer
Alarm3 => geboortedatum ter controle?
En verder: lees nog eens goed de grote rode letters in de post van Vortex
Gelukkig dat je nadien toch nog goeie reflexen gehad hebt!
alarm 1: zou een ander, nieuw type kaartlezer worden, leek mij niet onlogisch (Keytrade is laatst ook nog veranderd)
alarm 2: mijn - uiteraard verkeerd - idee was dat Argenta een limiet zet opdat klanten de administratieve verplichtingen na zouden komen. 14 dagen leek mij niet onredelijk.
alarm 3: ja, om mijn identiteit verder te controleren
Uiteraard (en achteraf) en bij nader inzien oliedom van mij ... ik ga in deze volledig en vrijwillig door het stof en hoongelach
maar deel dit graag met Spaargids in de hoop mijn mini-bijdrage te leveren dat niemand anders dit (met slechtere gevolgen) zou overkomen.
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 16:51
door Sebastiaan1985
Die kaartlezers van Argenta werken toch met een batterij? Dus die moeten toch niet vervangen worden.... Ooit zo een incassobureau op mijn dak gehad voor "administratiekosten" want ik had een factuur van nutsvoorzieningen niet tijdig betaald. Ik heb mooi geantwoord : Meneer, heeft u een uitvoerbare titel van een rechter? Neen? ook dan betaal ik die administratiekosten niet. Nooit meer iets van gehoord. Die incassobureaus, dat is pas scamming :-)
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 17:11
door anonymous9
Moedig van Ardennois, velen (waaronder ikzelf) zouden gewoon gezwegen hebben!
Re: Phising - Scamming...... Bescherming?
Geplaatst: 3 december 2020, 17:24
door vortex
Ardennois schreef: ↑3 december 2020, 16:27
Uiteraard (en achteraf) en bij nader inzien oliedom van mij
Je bent beslist niet de enige hoor. Probleem is dat banken wel waarschuwen voor phising maar zelf constant legitieme mails met linken naar hun klanten sturen. Net nog eentje van MeDirect ontvangen "MeDirect heeft een verrassing voor u" met 4 url's in. Aan de titel zou je het niet zeggen maar het is wel degelijk een legitieme mail, niet verwonderlijk dat een doorsnee klant een goed nagemaakte mail op het eerste zicht niet herkend.