Omnicom Group: reclame, marketing & pr
Geplaatst: 28 mei 2015, 13:12
Ik heb besloten hier een apart topic over te maken:

Omnicom Group, met hoofdzetel in New York City, is 's werelds tweede grootste communicatiegroep, na WPP en voor Publicis Groupe en Interpublic Group. De groep, die zo'n 5000 cliënten telt, omvat 89 bedrijven en is opgesplitst in 4 divisies: Advertising (een reeks reclamebureaus, waaronder de bekende bureaus TBWA, BBDO en DDB, en mediaplanning-bureaus, waaronder het bekende OMD; goed voor 49,6% van de omzet), Customer Relationship Management (een reeks marketingbureaus, waaronder het bekende Interbrand; goed voor 34,3% van de omzet), Public Relations (waaronder de bekende bureaus Ketchum, FleishmanHillard en Porter Novelli; goed voor 9,1% van de omzet), en Specialty Communications (een reeks communicatiebureaus gespecialiseerd in gezondheidszorg; goed voor 7,0% van de omzet). De omzet wordt voor 56,7% gerealiseerd in Noord-Amerika; voor 28,3% in Europa; voor 10,5% in Azië-Pacific; en voor 4,5% in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. De vrije kasstromen die het bedrijf genereert worden voornamelijk aangewend om eigen aandelen in te kopen. Zo werd de voorbije 8 jaar voor $6,7 miljard eigen aandelen ingekocht en daalde het aantal uitstaande aandelen met 26%. In het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet met 0,9% (volledig te wijten aan zeer nadelige wisselkoerseffecten) en steeg de vrije kasstroom van een negatieve $473 miljoen vorig jaar naar een negatieve $276 miljoen dit jaar. De winst per aandeel steeg met 7,7%.
Huidige marktkapitalisatie: $18477 mio
Huidige aandelenkoers: $75,63
Faire marktkapitalisatie: $27082 mio (21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaren)
Faire aandelenkoers: $110,85
Opwaarts koerspotentieel: 46,6%
Bij voorkeur koopwaardig aan een koers van max. $74 (= opwaarts potentieel van 50%)
Argumenten pro-belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- wereldwijd actief
- jaar na jaar hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (gemiddeld 10,0% de voorbije 8 jaren)
- vks-marges die op lange termijn genomen hoger liggen dan deze van concurrenten Havas, Interpublic, WPP en MDC Partners
- price-to-fcf ratio van 14,3
- weinig schulden
- netto-dividendrendement voor Belgen van 1,57%
Argumenten contra belegging
- beursnotering in $, dus wisselkoersrisico's



Omnicom Group, met hoofdzetel in New York City, is 's werelds tweede grootste communicatiegroep, na WPP en voor Publicis Groupe en Interpublic Group. De groep, die zo'n 5000 cliënten telt, omvat 89 bedrijven en is opgesplitst in 4 divisies: Advertising (een reeks reclamebureaus, waaronder de bekende bureaus TBWA, BBDO en DDB, en mediaplanning-bureaus, waaronder het bekende OMD; goed voor 49,6% van de omzet), Customer Relationship Management (een reeks marketingbureaus, waaronder het bekende Interbrand; goed voor 34,3% van de omzet), Public Relations (waaronder de bekende bureaus Ketchum, FleishmanHillard en Porter Novelli; goed voor 9,1% van de omzet), en Specialty Communications (een reeks communicatiebureaus gespecialiseerd in gezondheidszorg; goed voor 7,0% van de omzet). De omzet wordt voor 56,7% gerealiseerd in Noord-Amerika; voor 28,3% in Europa; voor 10,5% in Azië-Pacific; en voor 4,5% in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika. De vrije kasstromen die het bedrijf genereert worden voornamelijk aangewend om eigen aandelen in te kopen. Zo werd de voorbije 8 jaar voor $6,7 miljard eigen aandelen ingekocht en daalde het aantal uitstaande aandelen met 26%. In het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet met 0,9% (volledig te wijten aan zeer nadelige wisselkoerseffecten) en steeg de vrije kasstroom van een negatieve $473 miljoen vorig jaar naar een negatieve $276 miljoen dit jaar. De winst per aandeel steeg met 7,7%.
Huidige marktkapitalisatie: $18477 mio
Huidige aandelenkoers: $75,63
Faire marktkapitalisatie: $27082 mio (21x de gemiddelde vrije kasstroom van de voorbije 5 jaren)
Faire aandelenkoers: $110,85
Opwaarts koerspotentieel: 46,6%
Bij voorkeur koopwaardig aan een koers van max. $74 (= opwaarts potentieel van 50%)
Argumenten pro-belegging
- geen overheidsinmenging (i.t.t. bv. banken, telecombedrijven, energieleveranciers,...)
- wereldwijd actief
- jaar na jaar hoge en stabiele vrije kasstroom-marges (gemiddeld 10,0% de voorbije 8 jaren)
- vks-marges die op lange termijn genomen hoger liggen dan deze van concurrenten Havas, Interpublic, WPP en MDC Partners
- price-to-fcf ratio van 14,3
- weinig schulden
- netto-dividendrendement voor Belgen van 1,57%
Argumenten contra belegging
- beursnotering in $, dus wisselkoersrisico's

