Basic Fit
TIP
Re: Basic Fit
Ik zie net het tegengestelde en net meer mensen die gaan sporten.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 02:20 - als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Meer mensen die thuiswerken, meer mensen op appartementen, meer mensen zonder tuin. Basic Fit hier in de stad zit toch steeds aardig vol wanneer ik er passeer. Ook de gespreide openingsuren, de 24/ clubs. De aantrekking om toch maar te gaan sporten i.p.v. alleen te gaan joggen. Het sociale enz.
Legt de overheid echter op om morgen een mondmasker te gaan draaien kan het allemaal snel keren natuurlijk.
Re: Basic Fit
Het show-gehalte ligt bij menig Basic Fit filiaal vaak hoger dan het sport-gehalte. Het begint al op de parking ... Maar idd, er zit veel volk binnen. De meesten hebben wel hun eigen flesje water/sportdrank/proteïnen bij. Ik spreek enkel over de lokale filialen, geen idee hoe het er elders aan toe gaat.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Basic Fit
Het bedrijf doet het zo goed, of de markt denkt dat het bedrijf zo goed is dat het aan iets meer dan de helft van zijn hoogste koers zit, kennelijk heeft de markt het dan ook totaal mis ...BRT schreef: ↑Gisteren 08:14Oei, hoe moet ik hier op reageren.voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 02:20
Ik neem aan dat dat een retorische vraag is ...
Je post heeft alvast iets meer waarde dan die voor jou over het mooie rugzakje ...
Mijn mening over Basic Fit:
- ze beginnen steeds meer aan kannibalisme te doen waardoor hun winstgevendheid zal afnemen terwijl de kosten mettertijd zullen toenemen
- ze investeren te weinig in oudere vestigingen waardoor deze een slechte reputatie hebben/ krijgen
- meer en meer bedrijven bieden in-door fitness aan waardoor een abo bij een keten als Basic Fit onnodig wordt
- als men mee wil blijven zal men het materiaal moeten vervangen voor het einde van de normale levensduur wat extra kosten oplevert
- als men ziet hoe de maatschappij evolueert zie ik steeds minder sporten ...
Vele aandelen zijn "gokjes," ik denk dat Basic Fit zeker in die categorie kan gezet worden. Zullen zeker argumenten zijn om een opwaarts potentieel te kunnen verdedigen maar omgekeerd zijn er ook vele contra's; ik blijf er ver van af, zowel het aandeel als hun fitness. ( heb gratis fitness op het werk )
Er wordt net meer sporten verwacht.
Men heeft een service contract op gym equipment dus “vervallen” don’t think so.
Bedrijven die gyms aanbieden.. peanuts
Hoezo kannibalisme? Bedoel je de cluster strategie?
Hoezo slecht onderhouden?
Gokje? Basic fit maakt harde euro’s, allemaal zwart op wit in de financiële verslagen.
Minder gut feel en meer facts & figures ;)
En ja, Covid heeft dit soort bedrijven pijn gedaan, maar niet alleen deze sector en die andere bedrijven staan nu aan ATH koersen terwijl deze iets boven de helft schommelt.
Leg me dat dan eens uit met facts en niet met guts ?
Re: Basic Fit
De markt is niet efficiënt. Kan het fout hebben.
Netflix verloor 75% van z’n beurskoers in 2021. Oei? Game over? Om daarna te herstellen met 400%.
Hetzelfde verhaal voor META, … Had ik META moeten verkopen in 2022? Of deed ik er goed aan om gewoon nog eens naar de financiële cijfers te kijken?
Wat leren we hiervan? Dat de beurskoers een slechte raadgever is lijkt me.
Netflix verloor 75% van z’n beurskoers in 2021. Oei? Game over? Om daarna te herstellen met 400%.
Hetzelfde verhaal voor META, … Had ik META moeten verkopen in 2022? Of deed ik er goed aan om gewoon nog eens naar de financiële cijfers te kijken?
Wat leren we hiervan? Dat de beurskoers een slechte raadgever is lijkt me.
Re: Basic Fit
BFIT... Ze hebben uiteraard hun redenen waarom ze zo goedkoop staan...
Eerst was er covid, daarna de energiecrisis met als gevolg forse inflatie & rentestijgingen. Dat waren grote 3(of 4) tegenslagen op rij. Het is niet de (quality)business die dat zomaar kan opvangen natuurlijk.
-> COVID in 2020, 2021 & zelfs begin 2022(in FR)
-> Kopwind energiekosten eind 2022, 2023.
-> Over 2023/2024 stegen de lonen/leases meer dan 10%. Vanaf 2025 zou dat moeten normaliseren.
-> Tel daarbij dat hun model van forse groei/nieuwe clubs openen natuurlijk schulden met zich meebrengt & de gestegen LT rente ook een dubbele impact heeft/had. Daarenboven komt er nog een zeer gunstige convertible (1,5% rente) te vervallen in 2026 waar de markt ook al rekening mee houdt.
Bovenstaande problemen lijken (grotendeels) achter ons te liggen.
Long story not so short;
Benelux is ongelofelijk winstgevend. Het probleem ligt in Frankrijk. Clubs die tijdens Covid geopend werden presteren ondermaats. Die clubs moet men dringend op de rails krijgen... Er zijn enkele veranderingen doorgevoerd in het kader in FR & nu ook in de prijszetting (weekcontracten maar met prijsverhoging). Indien de test in FR goed is, zal men dit ook elders toepassen, dus mogelijk ook prijsverhogingen op komst in de Benelux 2025. Vandaar dus de lage waardering imo.
Dit is een business met een grote hefboom; Pakweg cashflow breakeven bij 2300 leden (ken het getal even niet meer vanbuiten), maar daarboven is elk extra lid puur winst.
Als men de Franse tak met >50% van de clubs op niveau van Benelux kan brengen dan is het een heel ander verhaal. Maar ik denk dat dat een werk van lange adem wordt.
Ondanks al die problemen is men wel verder blijven groeien.
revenue per club/jaar (rev H1 2024; geëxtrapoleerd; tov clubs eind 2023)
NL = 1,13M
BE = 1,02M
FR = 0,69 (Wel hoger % nieuwe clubs uiteraard)
Lux = 1,73 !!
SP = niet relevant door >50% groei.
maw; indien FR op 1M omzet zou komen per club, komt er >230M omzet bij. Daar moet VAT nog af & taxes. Wat overblijft zou dan puur winst zijn. IF so kom je aan 20% FCF yield op de huidige koers, maar zoals gezegd; een werk van lange adem.
Waardering is alvast niet veeleisend;
FCF guidance 2024 (pre expansie capex)= 170à195M => +- 180M
Net Debt eind 2024 = 900M
marktcap = 1,65B
EV = 2,55B
FCF Yield = 11%
FCF/EV = 8,2%
Indien prijsverhoging van 2euro (die er lijkt aan te komen op de duurdere abo's); stijgt de cashflow met zo'n 50M (uitgaande van 50% premium)
@BRT; van die versleten toestellen & smerige douches bij oudere clubs heb ik ook wel al enkele keren gelezen/gehoord. bvb een leg press die weken buiten dienst was.. Dat zou niet mogen; ze moeten hun merknaam natuurlijk 'soigneren' anders loopt het mis op LT.
Ik denk dat daar wel ruimte zit voor verbetering. Die refurbishment zit nog niet 'on track'.
Versleten toestellen kan leiden tot hogere churn, slechte naam -> minder instroom,... Up to date toestellen = goede naam + mond aan mond reclame.
Er gaat zo'n 70M buiten aan reclamekosten; Ik denk dat er met de helft van het reclamebudget al voldoende nieuwe leden bereikt worden & dat die extra 35M extra niet zo relevant meer is, te lage ROIC (Wix halveerde z'n reclame uitgaven ook enkele jaren geleden & dat had geen/weinig impact op nieuwe klanten). Met die 35M die er daar bespaard wordt, kan men wel wat refurbishen... % overhead mag ook omlaag, kosten zijn post Covid fors opgelopen daar.
Eerst was er covid, daarna de energiecrisis met als gevolg forse inflatie & rentestijgingen. Dat waren grote 3(of 4) tegenslagen op rij. Het is niet de (quality)business die dat zomaar kan opvangen natuurlijk.
-> COVID in 2020, 2021 & zelfs begin 2022(in FR)
-> Kopwind energiekosten eind 2022, 2023.
-> Over 2023/2024 stegen de lonen/leases meer dan 10%. Vanaf 2025 zou dat moeten normaliseren.
-> Tel daarbij dat hun model van forse groei/nieuwe clubs openen natuurlijk schulden met zich meebrengt & de gestegen LT rente ook een dubbele impact heeft/had. Daarenboven komt er nog een zeer gunstige convertible (1,5% rente) te vervallen in 2026 waar de markt ook al rekening mee houdt.
Bovenstaande problemen lijken (grotendeels) achter ons te liggen.
Long story not so short;
Benelux is ongelofelijk winstgevend. Het probleem ligt in Frankrijk. Clubs die tijdens Covid geopend werden presteren ondermaats. Die clubs moet men dringend op de rails krijgen... Er zijn enkele veranderingen doorgevoerd in het kader in FR & nu ook in de prijszetting (weekcontracten maar met prijsverhoging). Indien de test in FR goed is, zal men dit ook elders toepassen, dus mogelijk ook prijsverhogingen op komst in de Benelux 2025. Vandaar dus de lage waardering imo.
Dit is een business met een grote hefboom; Pakweg cashflow breakeven bij 2300 leden (ken het getal even niet meer vanbuiten), maar daarboven is elk extra lid puur winst.
Als men de Franse tak met >50% van de clubs op niveau van Benelux kan brengen dan is het een heel ander verhaal. Maar ik denk dat dat een werk van lange adem wordt.
Ondanks al die problemen is men wel verder blijven groeien.
revenue per club/jaar (rev H1 2024; geëxtrapoleerd; tov clubs eind 2023)
NL = 1,13M
BE = 1,02M
FR = 0,69 (Wel hoger % nieuwe clubs uiteraard)
Lux = 1,73 !!
SP = niet relevant door >50% groei.
maw; indien FR op 1M omzet zou komen per club, komt er >230M omzet bij. Daar moet VAT nog af & taxes. Wat overblijft zou dan puur winst zijn. IF so kom je aan 20% FCF yield op de huidige koers, maar zoals gezegd; een werk van lange adem.
Waardering is alvast niet veeleisend;
FCF guidance 2024 (pre expansie capex)= 170à195M => +- 180M
Net Debt eind 2024 = 900M
marktcap = 1,65B
EV = 2,55B
FCF Yield = 11%
FCF/EV = 8,2%
Indien prijsverhoging van 2euro (die er lijkt aan te komen op de duurdere abo's); stijgt de cashflow met zo'n 50M (uitgaande van 50% premium)
@BRT; van die versleten toestellen & smerige douches bij oudere clubs heb ik ook wel al enkele keren gelezen/gehoord. bvb een leg press die weken buiten dienst was.. Dat zou niet mogen; ze moeten hun merknaam natuurlijk 'soigneren' anders loopt het mis op LT.
Ik denk dat daar wel ruimte zit voor verbetering. Die refurbishment zit nog niet 'on track'.
Versleten toestellen kan leiden tot hogere churn, slechte naam -> minder instroom,... Up to date toestellen = goede naam + mond aan mond reclame.
Er gaat zo'n 70M buiten aan reclamekosten; Ik denk dat er met de helft van het reclamebudget al voldoende nieuwe leden bereikt worden & dat die extra 35M extra niet zo relevant meer is, te lage ROIC (Wix halveerde z'n reclame uitgaven ook enkele jaren geleden & dat had geen/weinig impact op nieuwe klanten). Met die 35M die er daar bespaard wordt, kan men wel wat refurbishen... % overhead mag ook omlaag, kosten zijn post Covid fors opgelopen daar.