Pensioensparen, loont dit wel?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Pensioensparen, loont dit wel?
Hallo allemaal,
Op 1 mei 2025 hoop ik met vervroegd pensioen te gaan. Sinds 2012 heb ik een Pensioenspaarplan, eerst bij Rabobank, daarna bij Keytrade Bank (wegens stopzetten Rabobank in België). Het gaat hier op dit moment om BNP Paribas B Pension Sustainable Stability Classic. Nooit aangepast, altijd vertrouwd op de Bank...
Op 31 december 2017 stond hier 6.363,98€ op. Laat ik dit als startdatum voor een berekening nemen.
Elk jaar stort ik het maximum bedrag van wat ik mag storten in dit spaarplan, om zo van de maximum belastingvoordeel (30% en later 25%) gebruik te kunnen maken. Toen ik 60 werd, is er de nodige belastingen van mijn kapitaal afgetrokken (en daarvoor ook een paar keer 1% als ik mij niet vergis...). Op dit moment staat er op mijn Pensioenspaarplan 14.460€. Dit verandert elke week, maar gaat niet veel omhoog of omlaag.
Stel dat ik vanaf 2018 zelf in een speciaal potje ging sparen en hetzelfde bedrag als wat ik in het Pensioenspaarplan stortte op de spaarbank zette. Ik kon dan niet van het belasting voordeel genieten en moest alles zelf bijhouden. Stel dat ik jaarlijks over dat bedrag 2% rente zou hebben ontvangen (moet haalbaar zijn geweest).
Wat blijkt volgens mijn simpele berekening: ik zou door zelf te sparen nagenoeg hetzelfde hebben op dit moment! Het kan zijn dat ik me vergis in de berekeningen, maar volgens mij worden alleen de banken hier beter van: ze rekenen namelijk elk jaar kosten aan...
Wat denken jullie?
Op 1 mei 2025 hoop ik met vervroegd pensioen te gaan. Sinds 2012 heb ik een Pensioenspaarplan, eerst bij Rabobank, daarna bij Keytrade Bank (wegens stopzetten Rabobank in België). Het gaat hier op dit moment om BNP Paribas B Pension Sustainable Stability Classic. Nooit aangepast, altijd vertrouwd op de Bank...
Op 31 december 2017 stond hier 6.363,98€ op. Laat ik dit als startdatum voor een berekening nemen.
Elk jaar stort ik het maximum bedrag van wat ik mag storten in dit spaarplan, om zo van de maximum belastingvoordeel (30% en later 25%) gebruik te kunnen maken. Toen ik 60 werd, is er de nodige belastingen van mijn kapitaal afgetrokken (en daarvoor ook een paar keer 1% als ik mij niet vergis...). Op dit moment staat er op mijn Pensioenspaarplan 14.460€. Dit verandert elke week, maar gaat niet veel omhoog of omlaag.
Stel dat ik vanaf 2018 zelf in een speciaal potje ging sparen en hetzelfde bedrag als wat ik in het Pensioenspaarplan stortte op de spaarbank zette. Ik kon dan niet van het belasting voordeel genieten en moest alles zelf bijhouden. Stel dat ik jaarlijks over dat bedrag 2% rente zou hebben ontvangen (moet haalbaar zijn geweest).
Wat blijkt volgens mijn simpele berekening: ik zou door zelf te sparen nagenoeg hetzelfde hebben op dit moment! Het kan zijn dat ik me vergis in de berekeningen, maar volgens mij worden alleen de banken hier beter van: ze rekenen namelijk elk jaar kosten aan...
Wat denken jullie?
Re: Pensioensparen, loont dit wel?
Arpe rekent geen kosten aan en al jaren een van de betere.
Estate Guru believer.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
De kosten worden niet apart aangerekend, maar staan ih het jaarlijks overzicht wel vermeld. Ik denk niet dat Arpe gratis jouw pensioen beheert...
Maar wel al instap kosten bespaard.
Op 100 € al 3 € bespaard. ipv 100 slecht 97 in fonds.
Uw Bnp is dan nog defensief fonds en daarna verwonderd zijn over kleine opbrengst.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Geen verkeerde of onvolledige informatie geven aub.
Er zijn 3 soorten van kosten op dergelijke producten: instapkosten, beheerskosten en uitstapkosten.
Instapkosten en uitstapkosten zijn eenmalig. Beheerskosten komen jaarlijks terug …
De in- en uitstapkosten bedragen inderdaad 0% maar de beheerskosten zijn 1,32% per jaar.
Voor de volledigheid: de transactiekosten bedragen 0,12%.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Uw laatste zin is correct, verdienmodel,
idem bij zelfstandigen die in IPT en VAPZ storten, brengt amper iets op, en het is dat nog extreem lang beleggen.
idem bij zelfstandigen die in IPT en VAPZ storten, brengt amper iets op, en het is dat nog extreem lang beleggen.
Wanneer men pensioenspaarfondsen en pensioenbeleggingsfondsen met elkaar vergelijkt, dan wordt er geen rekening gehouden met de instap- en uitstapkosten.VincentVega schreef: ↑26 oktober 2024, 13:55Geen verkeerde of onvolledige informatie geven aub.
Er zijn 3 soorten van kosten op dergelijke producten: instapkosten, beheerskosten en uitstapkosten.
Instapkosten en uitstapkosten zijn eenmalig. Beheerskosten komen jaarlijks terug …
De in- en uitstapkosten bedragen inderdaad 0% maar de beheerskosten zijn 1,32% per jaar.
Voor de volledigheid: de transactiekosten bedragen 0,12%.
Er wordt wel rekening gehouden met de jaarlijkse beheerskosten.
Als een pensioenbeleggingsfonds 10% meer waard is dan vorig jaar, dan is dat na aftrek van beheerskosten.
Maar als je dit fonds vorig jaar gekocht hebt en nu verkoopt dan moet je van de 10% nog de aan- en verkoopkosten aftrekken.
De banken worden er inderdaad beter van; maar jij vergeet het fiscaal voordeel meet te rekenen in het totale bedrag dat het voor U opgebracht heeft.
Ik heb wel degelijk rekening gehouden met de 30% en nu 25% belastingaftrek. Ik dacht dat ik dit in mijn eerste mail had duidelijk gemaakt?
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het voordeel van een fonds is dat je het werk niet zelf moet doen als je dat niet wil en/of kan bv., daar staat uiteraard wel een kost tegenover.
Fiscaal pensioensparen doe je voor het fiscale voordeel uiteraard en dat kan alleen met zo'n fonds.
Met een TAK-23 (wat jij hebt denk ik) kies je voor een potentiëel hoger rendement maar daarbij komt onzekerheid.
Met een TAK-21 kies je voor zekerheid maar daarbij komt ook minder potentiëel rendement.
Voor een relatief kortere looptijd zoals in jouw geval had je mogelijks beter voor een TAK-21 geopteerd.
Je had het ook beter beperkt tot de maximum inleg voor het fiscaal voordeel van 30%.
Gedane zaken nemen echter geen keer.
Maar soit ... uiteindelijk maakt het voor dat luttele bedrag ook allemaal niet zoveel uit.
Belangrijker is wellicht dat je gewoon voldoende opzij zet voor je pensioen, hoe dan ook.
Spaar zelf heden van mijn pensioen.EarthNvstr1 schreef: ↑27 oktober 2024, 15:13
Belangrijker is wellicht dat je gewoon voldoende opzij zet voor je pensioen, hoe dan ook.
Het opzij zetten dat je bedoelt is geen huur meer betalen als men op pensioen gaat.
Daar wringt meestal het schoentje.
Estate Guru believer.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer: