Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Mijn vakantieritten van/naar Zuid-Frankrijk of Noord-Italie duren met mijn EV zo'n uur langer dan vroeger met mijn diesel, maar ik stop al altijd voor een goed ontbijt, een lunch en een paar espresso's. Af en toe moet ik me zelfs haasten om op tijd terug bij mijn auto te zijn. Mijn langste rit was 1350 km. Meer moet dat niet zijn voor mij.
Een EV is momenteel nog niet (en hopelijk nooit) voor mensen die in 1 trek 1000 km willen afleggen, maar daar hoor ik gelukkig niet bij.
Een EV is momenteel nog niet (en hopelijk nooit) voor mensen die in 1 trek 1000 km willen afleggen, maar daar hoor ik gelukkig niet bij.
Re: Rijden met EV vs ICE
Waarom zou je 1000 km aan een stuk willen afleggen in een vibrerende bromtol ?
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 454
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Praag is voor mij een goede 950 km rijden. Dat kan ik nog juist in 1 keer doen zonder bij te tanken.CarpeNoctem schreef: ↑3 november 2024, 13:40Met mijn vorige wagen kon ik naar Praag rijden zonder te moeten tanken.
We zullen het maar vooruitgang noemen zeker?
Maar natuurlijk stop ik onderweg sowieso (2 tot 3 keren), een korte pauze om naar het toilet te gaan of even te rusten. De pauzes neem ik op vrijwillige basis en duren zo lang of zo kort als ik het wil. Bij een EV is het de wagen die beslist hoeveel pauzes je neemt en hoe lang die zullen duren (gaande van 30 minuten tot enkele uren).
Binnen ongeveer 30 minuten kan een DC laadstation een auto tot 80% opladen, afhankelijk van de grootte van de batterij en het vermogen van de lader. AC laadstations zijn de meest voorkomende laadopties en geschikt voor dagelijks gebruik. Opladen tot 80% kan meeerdere uren duren
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Om nog maar te zwijgen dat je zelden op voorhand weet hoeveel een laadbeurt je zal kosten. Vooral op de autosnelweg is laden duur en dikwijls rekent men er een kost bij als je langer dan een uur blijft laden. Die kost staat uiteraard niet vermeld op de paal. Een vriend heeft een EV en hij houdt alles bij in een Excel blad. Als hij op reis gaat (verschillende keren per jaar) betaalt hij gemiddeld 1.02 euro per kw/h.
Laatst gewijzigd door Kwakkie op 4 november 2024, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Nog een extra nadeel, alvast op dit moment, is dat je gebonden bent aan bepaalde trajecten. Toen ik dit jaar naar Spanje reed, ( in één rit van 26u ) binnen door en dus zonder péage ben ik niet één plaats tegen gekomen waar je een EV kon opladen, zelfs tankstations waren er amper, we hebben 500 km gereden zonder er eentje tegen te komen wat niets is als je een bereik hebt van 1000 km maar ik had de route die ik heb gedaan door de rustige natuur wel eens willen zien doen met een EV ...
- CarpeNoctem
- VIP member
- Berichten: 1225
- Lid geworden op: 05 jan 2014
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik ben blij dat er hier toch iemand kan lezenVincentVega schreef: ↑Gisteren 16:56Praag is voor mij een goede 950 km rijden. Dat kan ik nog juist in 1 keer doen zonder bij te tanken.CarpeNoctem schreef: ↑3 november 2024, 13:40Met mijn vorige wagen kon ik naar Praag rijden zonder te moeten tanken.
We zullen het maar vooruitgang noemen zeker?
Maar natuurlijk stop ik onderweg sowieso (2 tot 3 keren)
En ook niet te vergeten waar je wil. Op onze denkbeeldige trip naar Praag kom je wel eens wat natuurschoon tegen als je even de autosnelweg verlaat. Terwijl Brembos dan zijn veel te dure brolmaaltijd in een overvol tankstation langs die autosnelweg opvreet (ondertussen hopend dat er niemand zijn stekker uittrekt ) zit ik een gasthof bij een kabbelend riviertje tussen de bergen zalig te genieten.VincentVega schreef: ↑Gisteren 16:56 een korte pauze om naar het toilet te gaan of even te rusten. De pauzes neem ik op vrijwillige basis en duren zo lang of zo kort als ik het wil. Bij een EV is het de wagen die beslist hoeveel pauzes je neemt en hoe lang die zullen duren (gaande van 30 minuten tot enkele uren).
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 4 november 2024, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Re: Rijden met EV vs ICE
Wat een vooroordelen....
Kijk eens op bvb Chargemap, dan zal je zien dat er tal van laadpunten zijn, ook nabij het einde van de wereld .
https://nl.chargemap.com/map
Meer nog, er zijn zeker meer laadpunten dan tankstations. Niet elk laadpunt staat in het groot en breed aangeduid langs de kant van de weg. Iemand die elektrisch rijdt, weet waar hij moet zoeken. En ook kan je vooraf perfect het te verwachten tarief zien in de app, zelfs van op afstand.
Kijk eens op bvb Chargemap, dan zal je zien dat er tal van laadpunten zijn, ook nabij het einde van de wereld .
https://nl.chargemap.com/map
Meer nog, er zijn zeker meer laadpunten dan tankstations. Niet elk laadpunt staat in het groot en breed aangeduid langs de kant van de weg. Iemand die elektrisch rijdt, weet waar hij moet zoeken. En ook kan je vooraf perfect het te verwachten tarief zien in de app, zelfs van op afstand.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Berichten: 443
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Als je elke laadbeurt tientallen kilometers moet omrijden om een laadpunt te vinden, wat een vooruitgang ...veje schreef: ↑Gisteren 20:51 Wat een vooroordelen....
Kijk eens op bvb Chargemap, dan zal je zien dat er tal van laadpunten zijn, ook nabij het einde van de wereld .
https://nl.chargemap.com/map
Meer nog, er zijn zeker meer laadpunten dan tankstations. Niet elk laadpunt staat in het groot en breed aangeduid langs de kant van de weg. Iemand die elektrisch rijdt, weet waar hij moet zoeken. En ook kan je vooraf perfect het te verwachten tarief zien in de app, zelfs van op afstand.
En ja, een vriend van me die een EV van het werk heeft had mijn route ook eens onderzocht om die eventueel zelf ook te doen en het was onbegonnen werk volgens hem en daar ik het wel gedaan heb, geloof ik hem zeker.
Maar je mag me altijd het tegendeel bewijzen door dezelfde route te doen maar dan opladen langs je laadpunten en dan de totaal afgelegde afstand te vergelijken; laat staan het tijdverlies.