Pensioensparen, loont dit wel?
TIP
Gebruik onze vergelijkers pensioensparen via verzekering
- pensioensparen via fonds
Re: Pensioensparen, loont dit wel?
Die 2% is niet echt onderbouwd gekozen, gewoon om te vergelijken met een fictieve spaarboek die 2% zou opbrengen (wat ver van de realiteit is, maar soit) Dat is idd wel appels met peren vergelijken, de risico's zijn totaal verschillend.
Volgens mij loont pensioensparen niet. Wat je uiteindelijk overhoudt is tegen die tijd weinig meer waard.
Op een andere manier voor je eigen pensioen zorgen lijkt mij verstandiger.
Ik aanzie het als een kleine appel voor de dorst, ik spaar ook niet het maximale, enkel het deel met 30% fiscaal voordeel. Voor de rest probeer ik ook zelf wat op te bouwen, op het wettelijk pensioen heb ik niet veel hoop dat dit genoeg zal zijn.
De beste belegging zal het wss nooit zijn, maar er zijn zeker wel slechtere beleggingen :-)
De beste belegging zal het wss nooit zijn, maar er zijn zeker wel slechtere beleggingen :-)
Tsja...lch schreef: ↑Gisteren 17:04 Ik aanzie het als een kleine appel voor de dorst, ik spaar ook niet het maximale, enkel het deel met 30% fiscaal voordeel. Voor de rest probeer ik ook zelf wat op te bouwen, op het wettelijk pensioen heb ik niet veel hoop dat dit genoeg zal zijn.
Tsja..., maar ook betere.lch schreef: ↑Gisteren 17:04 Ik aanzie het als een kleine appel voor de dorst, ik spaar ook niet het maximale, enkel het deel met 30% fiscaal voordeel. Voor de rest probeer ik ook zelf wat op te bouwen, op het wettelijk pensioen heb ik niet veel hoop dat dit genoeg zal zijn.
- voorheenCP1234
- Sr. Member
- Contacteer:
Die 1000 euro per jaar in pensioensparen steken zal je alvast niet rijk maken tegen je pensioen, armer al zeker niet, het is alvast een appeltje voor de dorst; want door de fiscale afstraffing zal je er normaal afblijven.Finny10 schreef: ↑Gisteren 18:41Tsja..., maar ook betere.lch schreef: ↑Gisteren 17:04 Ik aanzie het als een kleine appel voor de dorst, ik spaar ook niet het maximale, enkel het deel met 30% fiscaal voordeel. Voor de rest probeer ik ook zelf wat op te bouwen, op het wettelijk pensioen heb ik niet veel hoop dat dit genoeg zal zijn.
Diezelfde 1000 euro per jaar in bv. IWDA steken gaat je "misschien" meer opleveren; het gaat je ook niet rijk maken tegen je pensioen.
Ik doe beide, pensioensparen en investeren in ETF's als IWDA, persoonlijk lijkt me dat; zeker daar het bedrag in pensioensparen zo beperkt is, een perfecte mix waar eigenlijk niemand echt iets op tegen kan hebben.
Daarom dat Fortis meestal voorstelt om tijdens de jonge jaren te sparen in het dynamische fonds wat op termijn meer opbrengt. En dan tegen je 60ste verjaardag of zelfs iets vroeger over te schakelen naar het meer stabiele fonds.jnn1 schreef: ↑26 oktober 2024, 12:28 Hallo allemaal,
Op 1 mei 2025 hoop ik met vervroegd pensioen te gaan. Sinds 2012 heb ik een Pensioenspaarplan, eerst bij Rabobank, daarna bij Keytrade Bank (wegens stopzetten Rabobank in België). Het gaat hier op dit moment om BNP Paribas B Pension Sustainable Stability Classic. Nooit aangepast, altijd vertrouwd op de Bank...
Op 31 december 2017 stond hier 6.363,98€ op. Laat ik dit als startdatum voor een berekening nemen.
Elk jaar stort ik het maximum bedrag van wat ik mag storten in dit spaarplan, om zo van de maximum belastingvoordeel (30% en later 25%) gebruik te kunnen maken. Toen ik 60 werd, is er de nodige belastingen van mijn kapitaal afgetrokken (en daarvoor ook een paar keer 1% als ik mij niet vergis...). Op dit moment staat er op mijn Pensioenspaarplan 14.460€. Dit verandert elke week, maar gaat niet veel omhoog of omlaag.
Stel dat ik vanaf 2018 zelf in een speciaal potje ging sparen en hetzelfde bedrag als wat ik in het Pensioenspaarplan stortte op de spaarbank zette. Ik kon dan niet van het belasting voordeel genieten en moest alles zelf bijhouden. Stel dat ik jaarlijks over dat bedrag 2% rente zou hebben ontvangen (moet haalbaar zijn geweest).
Wat blijkt volgens mijn simpele berekening: ik zou door zelf te sparen nagenoeg hetzelfde hebben op dit moment! Het kan zijn dat ik me vergis in de berekeningen, maar volgens mij worden alleen de banken hier beter van: ze rekenen namelijk elk jaar kosten aan...
Wat denken jullie?
Voor je berekening vanaf 2017 vergeet de extraatjes niet niet in je vergelijking : Extra voordeel heb je na afhouding van belastingen op je 60ste jaar (of na 10 jaar als je pas startte na je 50 jaar), dan worden geen belastingen meer geïnd, niet op de premies en ook niet meer op de rentes en winsten die je dan nog ontvangt. En het is interessant om in het jaar dat je 60 wordt de premie pas na je verjaardag te betalen, dan is die premie ook belastingvrij.
btw : Samen met Argenta staat Fortis aan de top van de beste pensioensparen. Wat betreft instapkosten staan ze niet aan de top. De jaarlijkse kosten zijn volgens mij reeds ingecalculeerd in het verloop van de ISIN waarde van het fonds.
Als je sinds 2012 je spaargeld op een spaarboekje zou geplaatst hebben, dan kom je er niet volgens mij. De rentes bleven na 2008 lang laag.
Pensioensparen
1.020 euro : 306 euro voordeel (30%) max voordeel aan 30%
1.224 euro : 306 euro voordeel (25%) 204 euro meer gespaard voor evenveel fiscaal voordeel
1.310 euro : 327,5 euro voordeel (25%) 290 euro meer gespaard voor max bedrag aan fiscaal voordeel
Langetermijnsparen
max 2450 euro : 735 euro voordeel (30%)
1.020+2.450 is 3470 euro brengt nu 306+735 is 1.041 euro fiscaal voordeel op.
de meeste spaarrekeningen (zonder beperking) zijn nu max 2,45%, wat overeenkomt met 42.489,79 euro 1 jaar sparen aan 2,45%
Doe je enkel pensioensparen, dan moet je 12.489,79 euro sparen aan 2,45% om 306 euro rente te krijgen.
Persoonlijk vind ik dat dit wel loont.
1.224 euro : 306 euro voordeel (25%) 204 euro meer gespaard voor evenveel fiscaal voordeel
1.310 euro : 327,5 euro voordeel (25%) 290 euro meer gespaard voor max bedrag aan fiscaal voordeel
Langetermijnsparen
de meeste spaarrekeningen (zonder beperking) zijn nu max 2,45%, wat overeenkomt met 42.489,79 euro 1 jaar sparen aan 2,45%
Doe je enkel pensioensparen, dan moet je 12.489,79 euro sparen aan 2,45% om 306 euro rente te krijgen.
Pensioensparen is zeker een goede optie maar er zijn waarschijnlijk wel betere (ETF) maar er zijn vast en zeker ook slechtere.Teebee schreef: ↑Vandaag 10:07 Pensioensparen
Langetermijnsparen
Met de berekeningen hierboven moet je wel rekening houden dat je belastingvoordeel enkel op dat ene jaar telt waarin je stort in je pensioenspaarfonds. Het belastingvoordeel is dus telkens maar éénmalig. Hiermee wil ik niet gezegd hebben dat dit de moeite niet is (ik doe trouwens zelf ook aan pensioensparen) maar je moet toch opletten dat je één van de betere fondsen kiest (instapkosten, beheerskosten, evt. uitstapkosten kunnen een serieuze streep door je rendement halen).
Je vergeet de eindbelasting, die zo ontworpen is om het initiele belastingkrediet te balanceren.Teebee schreef: ↑Vandaag 10:07 Pensioensparen
Langetermijnsparen
Deze systemen zijn een lange termijn lening van de staat aan jou, waarmee je de kosten van financiele instellingen kan betalen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.