Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
TIP
Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
Hallo,
Na 15 jaar te hebben belegd in fondsen bij een grootbank, ben ik nu van plan om zelf te gaan beleggen bij Saxo. Ik heb een eenmalig bedrag van €50.000 beschikbaar en kan daarnaast maandelijks €500 investeren. Aangezien ik een beginner ben in zelf beleggen, zou ik graag uw advies willen over mijn strategie:
€30.000 in ETF’s: Bijvoorbeeld VWRL of IMIE, met een maandelijkse inleg van €2.500 totdat het volledige bedrag is geïnvesteerd.
€20.000 in Belgische aandelen: Bijvoorbeeld AB InBev, KBC Groep, Solvay, en Proximus, met een maandelijkse inleg van €500 per aandeel totdat het volledige bedrag is geïnvesteerd.
Na de initiële investeringen: Maandelijks €500 beleggen in de meest aantrekkelijke optie op dat moment.
Wat zijn jullie gedachten over deze strategie? Zijn er aanpassingen of aanvullende aanbevelingen die u zou suggereren?
Alvast bedankt
Na 15 jaar te hebben belegd in fondsen bij een grootbank, ben ik nu van plan om zelf te gaan beleggen bij Saxo. Ik heb een eenmalig bedrag van €50.000 beschikbaar en kan daarnaast maandelijks €500 investeren. Aangezien ik een beginner ben in zelf beleggen, zou ik graag uw advies willen over mijn strategie:
€30.000 in ETF’s: Bijvoorbeeld VWRL of IMIE, met een maandelijkse inleg van €2.500 totdat het volledige bedrag is geïnvesteerd.
€20.000 in Belgische aandelen: Bijvoorbeeld AB InBev, KBC Groep, Solvay, en Proximus, met een maandelijkse inleg van €500 per aandeel totdat het volledige bedrag is geïnvesteerd.
Na de initiële investeringen: Maandelijks €500 beleggen in de meest aantrekkelijke optie op dat moment.
Wat zijn jullie gedachten over deze strategie? Zijn er aanpassingen of aanvullende aanbevelingen die u zou suggereren?
Alvast bedankt
Re: Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
Ik zou al zeker hier rekening mee houden.
https://www.currentmarketvaluation.com/ ... icator.php
https://www.currentmarketvaluation.com/ ... icator.php
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Waarom Belgische aandelen?Fiber schreef: ↑6 november 2024, 22:58 Hallo,
Alvast bedankt
Ik zou daar erg voorzichtig mee zijn. De Belgische beurs is namelijk erg zwak en de Belgische economie idem.
Persoonlijk ben ik momenteel erg voorzichtig i.v.m. Oekraine, Israël en wat Trump werkelijk gaat doen als hij aaan het bewind komt en of hij Europa c.q. de Navo laat vallen i.v.m. slechte betalers.
Overigens gaat de hele Europese economie slechter, dus echt voorzichtig selecteren als je Europese aandelen wilt.
Home bias kan helaas erg duur blijken.
In mijn opinie kunt u best de individuele aandelen achterwege laten en bijkomende stukken van de tracker aanschaffen. Met minder huisvlijt zult u een hoger rendement tegemoet zien.
In mijn opinie kunt u best de individuele aandelen achterwege laten en bijkomende stukken van de tracker aanschaffen. Met minder huisvlijt zult u een hoger rendement tegemoet zien.
Kereltje!
- stockzombie
- VIP member
- Contacteer:
Ik volg je, maar ik zou toch stukje in Belgische div aandelen steken om te genieten van de vrijstelling via de belastingsbrief. Bv AGS, PROX, SOLB, COFB,..
Inderdaad, dividendaandelen zo laag mogelijk houden en al zeker onder de belastingsvrije som blijven.
Mijn grootste vraag echter: waarom VWRL? Dat is een distribuerende ETF, deze betaalt dividend uit dus zal je telkens 30% afgeroomd worden. Best dus voor een accumulerende ETF gaan waarbij de dividenden herinvesteert worden, dat is in België fiscaal veel interessanter. Voorbeelden: SWRD, VWCE, IWDA, ...
Mijn grootste vraag echter: waarom VWRL? Dat is een distribuerende ETF, deze betaalt dividend uit dus zal je telkens 30% afgeroomd worden. Best dus voor een accumulerende ETF gaan waarbij de dividenden herinvesteert worden, dat is in België fiscaal veel interessanter. Voorbeelden: SWRD, VWCE, IWDA, ...
Mijn blog: www.unusualtravelblog.com - alles over kredietkaarten voor Belgen voor luxe-reizen
Als je niet alles in etf’s wil steken, zou ik in plaats van 20 000 in Belgische aandelen te kopen dit bedrag gebruiken om in holdings te beleggen..
Waarom 2500 euro per maand en niet ineens het volledige bedrag? Ok, kwestie van niet juist op het slechtste moment te kopen, maar aangezien een ETF normaal gezien op de lange termijn altijd stijgt en uw bedrag op een spaarrekening niets opbrengt gaat uw ETF na een jaar aan betalingen evengoed zijn slechtste moment overstegen zijn.
Afin ja, er zijn op de beurs natuurlijk ook jaren van -30%...
Omdat het een mens meer gemoedsrust kan bieden. En ja, ik weet ook wel dat ineens alles inleggen de beste strategie betreft maar ik wil ze niet allemaal te eten geven die ineens alles verkopen bij een correctie nadien. Zeker bij beginnende beleggersrds001 schreef: ↑Vandaag 04:50 Waarom 2500 euro per maand en niet ineens het volledige bedrag? Ok, kwestie van niet juist op het slechtste moment te kopen, maar aangezien een ETF normaal gezien op de lange termijn altijd stijgt en uw bedrag op een spaarrekening niets opbrengt gaat uw ETF na een jaar aan betalingen evengoed zijn slechtste moment overstegen zijn.
-
- Full Member
- Contacteer:
Op zich kunnen wij niet echt iets zinvols zeggen over uw strategie als we niet weten hoe oud u bent, wat uw beleggingshorizon is, wat uw doelen zijn. Ook de verhouding van die 50.000 t.o.v. de waarde van uw fondsen lijkt mij nuttig om te weten.
Alleen al met oog op de keuze tussen een accumulerende en distribuerende etf, is dat zinvolle informatie. U heeft 50.000 euro cash ter beschikking. Ik zou dan ook concluderen dat u momenteel geen nood hebt aan een product dat u op regelmatige basis cash uitkeert (waarvan u 30% aan de staat afgeeft)...
Alleen al met oog op de keuze tussen een accumulerende en distribuerende etf, is dat zinvolle informatie. U heeft 50.000 euro cash ter beschikking. Ik zou dan ook concluderen dat u momenteel geen nood hebt aan een product dat u op regelmatige basis cash uitkeert (waarvan u 30% aan de staat afgeeft)...
Ik zou eerder ook opteren om meer te investeren in etf's.
Persoonlijk neem ik naast de wereldindex ook een Europese etf (de prestaties in het verleden zijn wel minder maar ik heb liever meer spreiding, leef in Europa en de waarderingen lijken me er beter momenteel). Distribuerend vind ik momenteel ook niet zo interessant maar dit kan misschien wijzigen als de nieuwe regering de accumulerende meer gaat belasten.
Voor de RV te recupereren zou ik ook opteren een aantal Belgische holdings te nemen, deze zorgen nog voor verdere spreiding.
Persoonlijk neem ik naast de wereldindex ook een Europese etf (de prestaties in het verleden zijn wel minder maar ik heb liever meer spreiding, leef in Europa en de waarderingen lijken me er beter momenteel). Distribuerend vind ik momenteel ook niet zo interessant maar dit kan misschien wijzigen als de nieuwe regering de accumulerende meer gaat belasten.
Voor de RV te recupereren zou ik ook opteren een aantal Belgische holdings te nemen, deze zorgen nog voor verdere spreiding.
VWCE 1,32% taks, VWRL 0,12%taks bij aankoop-verkoop....Jorgo schreef: ↑Gisteren 23:18 Inderdaad, dividendaandelen zo laag mogelijk houden en al zeker onder de belastingsvrije som blijven.