Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
TIP
Re: Beginnende belegger: Zelf beleggen met €50.000
Fonds verkopen en aan de zijlijn wachten tot er correctie komt?karine schreef: ↑11 november 2024, 16:02Dan wil ik dit toch nogmaals aanhalen.karine schreef: ↑7 november 2024, 15:42 Ik zou al zeker hier rekening mee houden.
https://www.currentmarketvaluation.com/ ... icator.php
Of zou je dca instappen?
Ik ben bang dat je dat zelf moet bepalen en dat is niet simpel.
Je kunt het natuurlijk ook voor een deel doen als je je daar beter bij voelt.
Persoonlijk heb ik zoiets van (na een erg goed jaar): beter nu iets missen tot er meer duidelijk is dan de winst weer verspelen.
Maar ieders situatie, beeld van de toekomst en de termijn waarop hij/zij wil beleggen is natuurlijk anders.
Het is niet voor mij hoor, maar na zo een bericht vraag ik mij af wat men nu best zou doen met zo een "highly overvalued market indicator" en 50k om te investeren.Finny10 schreef: ↑11 november 2024, 18:46Ik ben bang dat je dat zelf moet bepalen en dat is niet simpel.
Je kunt het natuurlijk ook voor een deel doen als je je daar beter bij voelt.
Persoonlijk heb ik zoiets van (na een erg goed jaar): beter nu iets missen tot er meer duidelijk is dan de winst weer verspelen.
Maar ieders situatie, beeld van de toekomst en de termijn waarop hij/zij wil beleggen is natuurlijk anders.
Buffett zou ook heel veel aandelen verkocht hebben en op een record stapel cash zitten momenteel.
Dat wil toch iets zeggen denk ik...
Ik doe DCA en wanneer er zich kansen aanbieden gebruik ik grotere bedragen maar ik blijf altijd belegd.
Ik heb ook een tijd markttiming gedaan, winst nemen en dan maar afwachten tot de volgende daling.(werkt niet en stressvol)
Ik blijf mij ook een stuk baseren op https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed.
De grootste aankopen doe ik tijdens de "extreme fear" periode.
Eigenlijk de mooiste periode van de beurs. Iedereen en vooral de media spuwt alles wat met aandelen te maken heeft uit maar dan zijn er koopjes te doen.
Wat we nu zien, stijgingen van 30-40% op één jaar is niet normaal. Zo slim zal Buffet ook wel zijn veronderstel ik.
Ik heb ook een tijd markttiming gedaan, winst nemen en dan maar afwachten tot de volgende daling.(werkt niet en stressvol)
Ik blijf mij ook een stuk baseren op https://edition.cnn.com/markets/fear-and-greed.
De grootste aankopen doe ik tijdens de "extreme fear" periode.
Eigenlijk de mooiste periode van de beurs. Iedereen en vooral de media spuwt alles wat met aandelen te maken heeft uit maar dan zijn er koopjes te doen.
Wat we nu zien, stijgingen van 30-40% op één jaar is niet normaal. Zo slim zal Buffet ook wel zijn veronderstel ik.
Is dat jouw strategie.
Je huidige beleggingen verkopen en dan bijhouden voor markettiming, of terug stukje per stukje regelmatig aankopen
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Neen.
Ik koop elke maand een vast bedrag, ben vooral benieuwd wat jullie nu vinden van de ath market en al die overvalued indicatoren...
Wat jij bedoelt met DCA, is dat dan elke periode (maandelijks bijvoorbeeld) eenzelfde basisbedrag bijkopen? Laat je dan de rest in cash, of stop je dat in bonds die je verkoopt en omzet naar stocks zodra er weer meer fear komt?
Iedereen ziet dat, maar Buffett is waarschijnlijk slim genoeg om te weten wat en hoeveel hij dan moet verkopen. Ik verkoop eigenlijk niks ('t is een spaarpot voor als ik ooit op pensioen mag) en reken op de wijzigingen in de market-cap-weight van mijn ETFs om het belang van de minder presterende aandelen te verkleinen. Welke betere alternatieven zijn er voor dummies zoals ik, behalve een goede kristallen bol kopen?
Ik parkeer het geld in bonds,termijnrekening, spaarrekening.
Ik koop nu op regelmatige basis met wat overtollig geld telkens wat bij ja.
Tijdens crisissen (fear) bouw ik stelselmatig de bedragen op.
Er staan bewijzen hier op het forum wanneer je de €50.000 morgen in één keer zou beleggen je op lange termijn het best af bent. Alleen psychologisch is dat niet aan te raden. Een collega heeft het bij KBC meegemaakt, €75.000 was op 3 weken tijd volledig belegd terwijl de beurzen serieus hoog stonden. Man is er jaren niet goed van geweest. Maar, uiteindelijk is het wel goedgekomen.
P, s: een daling van 1% klinkt als niet veel, maar bij bedragen van €50.000 telt het snel aardig op.
Dan begint het 5% op een week bij velen al aardig te jeuken.
Ik koop nu op regelmatige basis met wat overtollig geld telkens wat bij ja.
Tijdens crisissen (fear) bouw ik stelselmatig de bedragen op.
Er staan bewijzen hier op het forum wanneer je de €50.000 morgen in één keer zou beleggen je op lange termijn het best af bent. Alleen psychologisch is dat niet aan te raden. Een collega heeft het bij KBC meegemaakt, €75.000 was op 3 weken tijd volledig belegd terwijl de beurzen serieus hoog stonden. Man is er jaren niet goed van geweest. Maar, uiteindelijk is het wel goedgekomen.
P, s: een daling van 1% klinkt als niet veel, maar bij bedragen van €50.000 telt het snel aardig op.
Dan begint het 5% op een week bij velen al aardig te jeuken.
Resultaten behaald in het verleden, bieden geen garantie voor de toekomst.
Ik heb particulieren miljoenen zien verliezen tijdens de banken- en onroerend goed crisis die eind 2008 begon.
Ook bijkopen op aandringen van hun adviseurs bleek een ramp.
En toen waren er nog geen zaken als Ukraïne, milieu, een economie die in het slob zat in Europa etc.
Een crisis is iedere keer anders.
in de jaren 1976-77 daalden appartementen in Nederland tot 75%. Idem in Spanje in 2011-2012.
Ik heb particulieren miljoenen zien verliezen tijdens de banken- en onroerend goed crisis die eind 2008 begon.
Ook bijkopen op aandringen van hun adviseurs bleek een ramp.
En toen waren er nog geen zaken als Ukraïne, milieu, een economie die in het slob zat in Europa etc.
Een crisis is iedere keer anders.
in de jaren 1976-77 daalden appartementen in Nederland tot 75%. Idem in Spanje in 2011-2012.
Dat is een heel gemakkelijke discussie hoor: als je ervan uitgaat dat aandelen stijgen moet je lump sum investeren. Als je ervan uitgaat dat beurzen dalen is dca beter.
En daarna moet je je de vraag stellen waarom je investeert in dingen die je verwacht die gaan dalen.
De kans dat lump sum beter is, is exact gelijk aan de kans dat de beurs stijgt.
Dat is gewoon met simpele logica en wiskunde aan te tonen
En al de rest is speculatie.
En daarna moet je je de vraag stellen waarom je investeert in dingen die je verwacht die gaan dalen.
De kans dat lump sum beter is, is exact gelijk aan de kans dat de beurs stijgt.
Dat is gewoon met simpele logica en wiskunde aan te tonen
En al de rest is speculatie.
Op lange termijn stijgt de beurs altijd. Weet dat je nooit aan de laagste koersen van het jaar zult instappen. Achteraf zul je altijd zeggen: ik was beter toen ingestapt. Wanneer je gespreid belegt, staat je onbelegd geld op een spaarrekening te verkommeren.
Altijd interessant om eens de simpele logica en wiskunde te zien om een bewering aan te tonen die niet klopt. Laat maar komen die simpele logica?