Peiling: Kerncentrales openhouden?
Re: Peiling: Kerncentrales openhouden?
Ik zal in elk geval nog zeer weinig van het net halen en als ik mag hopen op termijn enkel nog hernieuwbare energie.Finny10 schreef: ↑11 november 2024, 15:05Misschien weet je binnenkort niet eens wat er bij jou binnen komt hahaha.Spaarplan schreef: ↑11 november 2024, 14:57
Heb dit hier al eens geschreven maar wil het nog wel eens herhalen: als de stroomboer hier aan huis kan leveren (24/7!) aan minder dan 8 eurocent per kWh (btw en de ganse mikmak inbegrepen) zou ik eventueel overwegen om mijn zp af te koppelen (uiteraard geen stroom uit kerncentrales, die komt hier niet binnen). Ik zie dat niet rap gebeuren.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Goedkope groene stroom … zoals in Duitsland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
LOL, grootspraak en beloven ja, koppel je dan maar direct los van het stroomnet, een aanzienlijke fractie van de in België verbruikte stroom komt uit kernenergie, ofwel eigen productie of Franse import. Slechts 21% van de stroom die je uit het net haalt is afkomstig uit duurzaam, de rest is fossiel of kernenergie.Spaarplan schreef: ↑11 november 2024, 14:57 Heb dit hier al eens geschreven maar wil het nog wel eens herhalen: als de stroomboer hier aan huis kan leveren (24/7!) aan minder dan 8 eurocent per kWh (btw en de ganse mikmak inbegrepen) zou ik eventueel overwegen om mijn zp af te koppelen (uiteraard geen stroom uit kerncentrales, die komt hier niet binnen). Ik zie dat niet rap gebeuren.
BTW, je beseft dat de omvormer van je zonnepanelen en batterij een netaansluiting nodig hebben om te kunnen werken?
Spaarplan is al een beetje op leeftijd. Als je zijn posts van de laatste dagen leest begin ik toch te vermoeden dat hij vergeet zijn pillen in te nemen. Het wordt hoe langer hoe gekker.
Hangt van het type omvormer af. Ik ben opweg naar 90 procent eigen gebruik, zal dus nog hoogstens 10 procent dure of vervuilende stroom nodig hebben, ik kan daar voorlopig mee leven. Misschien nog een kleine participatie in groene stroom voor de overige 10 procent. De toekomst is aan de jeugd.vortex schreef: ↑11 november 2024, 19:04LOL, grootspraak en beloven ja, koppel je dan maar direct los van het stroomnet, een aanzienlijke fractie van de in België verbruikte stroom komt uit kernenergie, ofwel eigen productie of Franse import. Slechts 21% van de stroom die je uit het net haalt is afkomstig uit duurzaam, de rest is fossiel of kernenergie.Spaarplan schreef: ↑11 november 2024, 14:57 Heb dit hier al eens geschreven maar wil het nog wel eens herhalen: als de stroomboer hier aan huis kan leveren (24/7!) aan minder dan 8 eurocent per kWh (btw en de ganse mikmak inbegrepen) zou ik eventueel overwegen om mijn zp af te koppelen (uiteraard geen stroom uit kerncentrales, die komt hier niet binnen). Ik zie dat niet rap gebeuren.
BTW, je beseft dat de omvormer van je zonnepanelen en batterij een netaansluiting nodig hebben om te kunnen werken?
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Randvoorwaarde: je moet dan wel de helft van het jaar in het buitenland verblijven want in de winterperiode brengen je zonnepanelen zo goed als niks op en moet je dus afnemen van het (grijze) elektriciteitsnet als je thuis bent ..
Waarom zou je naar het "buitenland" moeten gaan? 80 procent eigen gebruik is zeer zeker haalbaar, moet je echt niet voor naar het buitenland gaan. Gewoon de juiste investeringen doen, naar het buitenland reizen is echt niet nodig. Toegegeven, 90 procent is moeilijk maar ook haalbaar als je handig bent en het niet te duur wil maken. Zo zie je maar, waar een wil is is een weg. Met klagen en zagen komen we nergens.VincentVega schreef: ↑Gisteren 04:55 Randvoorwaarde: je moet dan wel de helft van het jaar in het buitenland verblijven want in de winterperiode brengen je zonnepanelen zo goed als niks op en moet je dus afnemen van het (grijze) elektriciteitsnet als je thuis bent ..
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
90%, 80% … de meesten komen aan amper 35%Spaarplan schreef: ↑Gisteren 05:03Waarom zou je naar het "buitenland" moeten gaan? 80 procent eigen gebruik is zeer zeker haalbaar, moet je echt niet voor naar het buitenland gaan. Gewoon de juiste investeringen doen, naar het buitenland reizen is echt niet nodig. Toegegeven, 90 procent is moeilijk maar ook haalbaar als je handig bent en het niet te duur wil maken. Zo zie je maar, waar een wil is is een weg. Met klagen en zagen komen we nergens.VincentVega schreef: ↑Gisteren 04:55 Randvoorwaarde: je moet dan wel de helft van het jaar in het buitenland verblijven want in de winterperiode brengen je zonnepanelen zo goed als niks op en moet je dus afnemen van het (grijze) elektriciteitsnet als je thuis bent ..
Je kan kiezen en allerlei investeringen doen (die niet voor iedereen zijn weggelegd): zonnepanelen, omvormer, thuisbatterij … OF je kan geen kleinschalige acties ondernemen en gewoon elektriciteit afnemen van het net.
Ik denk dat momenteel de 2e optie financieel gezien de beste is (en ik spreek als eigenaar van een zonnepaneleninstallatie).
Ik ben ook eigenaar van een NIEUWE zonnepanelen installatie en ik spreek dat tegen. Niet investeren in zonnepanelen is, zeker met de huidige prijzen voor stroom, niet slim. Je kan altijd een kleine (groene) lening aangaan. 90 euro voor een bifacial zp is een no-brainer.VincentVega schreef: ↑Gisteren 05:1190%, 80% … de meesten komen aan amper 35%Spaarplan schreef: ↑Gisteren 05:03
Waarom zou je naar het "buitenland" moeten gaan? 80 procent eigen gebruik is zeer zeker haalbaar, moet je echt niet voor naar het buitenland gaan. Gewoon de juiste investeringen doen, naar het buitenland reizen is echt niet nodig. Toegegeven, 90 procent is moeilijk maar ook haalbaar als je handig bent en het niet te duur wil maken. Zo zie je maar, waar een wil is is een weg. Met klagen en zagen komen we nergens.
Je kan kiezen en allerlei investeringen doen (die niet voor iedereen zijn weggelegd): zonnepanelen, omvormer, thuisbatterij … OF je kan geen kleinschalige acties ondernemen en gewoon elektriciteit afnemen van het net.
Ik denk dat momenteel de 2e optie financieel gezien de beste is (en ik spreek als eigenaar van een zonnepaneleninstallatie).
80 - 90 % eigen verbruik, blijf zeker verder dromen Zelfs bij een gepensioneerde met een imaginaire BEN-woning die in Thailand gaat overwinteren zoals jij, lukt dat niet.
Stel je nu eens in de plaats van een 9to5 werkend gezin met gasverwarming
Stel je nu eens in de plaats van een 9to5 werkend gezin met gasverwarming
We hebben het niet over gasverwarming of gasverbruik, er komt geen gas uit zonnepanelen.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Neen, maar de meeste woningen worden verwarmd op aardgas, niet op elektriciteit. En niet iedereen heeft geld om een warmtepomp te laten installeren. O ja, de oplossing zal weeral zijn: een lening aangaan …
Beste Spaarplan, als ik de verhalen van jou en Woz lees, dan vrees ik dat jullie heel ver van de realiteit van de gewone Vlaming staan. Investeren in zonnepanelen, omvormer, thuisbatterij, warmtepomp … is niet voor iedereen weggelegd. Ook heeft niet iedereen een BEN-woning.
Los daarvan, betwijfel ik ten sterkste aan het terugverdieneffect van al die investeringen. Ik zou gemakkelijk kunnen investeren in een thuisbatterij en warmtepomp (zonnepanelen en omvormer heb ik al) maar ik doe het niet. Wegens financieel niet rendabel …
Er zijn meer dan 6 miljoen wagens in België en elk jaar komen er 60000 bij. 3 keer per jaar op reis, ik ken er genoeg die dat doen. Er is genoeg geld, toch zeker bij een grote meerderheid van de bevolking. Iedereen moet zijn verantwoordelijkheid nemen, de overheid kan niet alles oplossen. Voor klagen en zagen moet je niet bij mij zijn.VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:36Neen, maar de meeste woningen worden verwarmd op aardgas, niet op elektriciteit. En niet iedereen heeft geld om een warmtepomp te laten installeren. O ja, de oplossing zal weeral zijn: een lening aangaan …
Ik heb meer dan geld genoeg maar ik moet juist nieks.
Ik heb de berekening al verschillende keren laten maken en het is niet rendabel voor mij gelet op mijn leeftijd en mijn beperkte verbruik.
Ik zal mijn geld wel gebruiken om leuke dingen te doen in plaats van het uit te geven aan nutteloze investeringen.