Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Nou, bij KBC is het wel wat anders.
- 1 gratis onderhoud per jaar
- slijtage moet jezelf voor opdraaien ( banden, remmen, ...)
- garantie slechts 2 jaar bij lease op 3 jaar
- betaald jouw lease-firma je lekke banden?
Kledij is zeer verschillend van persoon. Allicht ook een correlatie met de afstand en wel of niet het ganse jaar door weer en wind. Niet voor niks dat er meer auto's op de baan zijn tijdens de wintermaanden. Verder stel ik ook vast de het aandeel van mensen die met de fiets naar het werk rijden, niet echt stijgt. Maar dat is ook wat off-topic allemaal.
- 1 gratis onderhoud per jaar
- slijtage moet jezelf voor opdraaien ( banden, remmen, ...)
- garantie slechts 2 jaar bij lease op 3 jaar
- betaald jouw lease-firma je lekke banden?
Kledij is zeer verschillend van persoon. Allicht ook een correlatie met de afstand en wel of niet het ganse jaar door weer en wind. Niet voor niks dat er meer auto's op de baan zijn tijdens de wintermaanden. Verder stel ik ook vast de het aandeel van mensen die met de fiets naar het werk rijden, niet echt stijgt. Maar dat is ook wat off-topic allemaal.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Voor een bakfiets met cataloguswaarde van €6.300 + €300 onderhoud/pechdienst/verzekering kwam ik leasebedrag van €203/maand.
Restwaarde: €1.200.
Jaarlijkse kost kwam op €610 netto. Dit door FIP geregeld via eindejaarspremie. Je krijgt dan wel een kleine €1.900 euro bruto minder eindejaarspremie, maar gezien belachelijk hoge belastingen, kost dit effectief maar €610 netto/jaar.
En stel dat je die na 3 jaar overneemt en meteen verkoopt voor €3.000 (niet overdreven), doe je quasi een nul operatie.
Dan heb je ineens door hoeveel koopkracht de Staat 'afroomt'.
Belangrijk in deze constructie is wel dat je gedurende de leaseperiode bij dezelfde werkgever blijft.
Anders wijzigt de berekening.
Restwaarde: €1.200.
Jaarlijkse kost kwam op €610 netto. Dit door FIP geregeld via eindejaarspremie. Je krijgt dan wel een kleine €1.900 euro bruto minder eindejaarspremie, maar gezien belachelijk hoge belastingen, kost dit effectief maar €610 netto/jaar.
En stel dat je die na 3 jaar overneemt en meteen verkoopt voor €3.000 (niet overdreven), doe je quasi een nul operatie.
Dan heb je ineens door hoeveel koopkracht de Staat 'afroomt'.
Belangrijk in deze constructie is wel dat je gedurende de leaseperiode bij dezelfde werkgever blijft.
Anders wijzigt de berekening.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Je moet eens tellen wat je uitspaart aan benzine en ontvangt aan km vergoeding. Dan kom ik toch aan een mooi plus operatie.
Natuurlijk zoveelste verder de afstand zoveelste meer de fiets gaat opbrengen.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Wij hebben een gelijkaardig plan bij ons op het werk.MVT schreef: ↑Vandaag 09:33 Voor een bakfiets met cataloguswaarde van €6.300 + €300 onderhoud/pechdienst/verzekering kwam ik leasebedrag van €203/maand.
Restwaarde: €1.200.
Jaarlijkse kost kwam op €610 netto. Dit door FIP geregeld via eindejaarspremie. Je krijgt dan wel een kleine €1.900 euro bruto minder eindejaarspremie, maar gezien belachelijk hoge belastingen, kost dit effectief maar €610 netto/jaar.
En stel dat je die na 3 jaar overneemt en meteen verkoopt voor €3.000 (niet overdreven), doe je quasi een nul operatie.
Dan heb je ineens door hoeveel koopkracht de Staat 'afroomt'.
Belangrijk in deze constructie is wel dat je gedurende de leaseperiode bij dezelfde werkgever blijft.
Anders wijzigt de berekening.
Ik woon zelf maar een 10 tal km van het werk, ik ga veel met de fiets maar heb toch geen lease gedaan, omdat ik vind dat voor die afstand geen dure fiets nodig heb. Ik heb het wel eens voor mezelf uitgerekend.
Je bespaart serieus wat aan belastingen met de fiets lease dat is waar.
Maar het is ook zo dat de lease firma met het grootste deel van die besparing weg loopt..
In jouw voorbeeld betaal je €7308 + €1200 = €8508 (+35% tegenover cataloguswaarde)
Ik heb zelf de proef op de som genomen en ben bij enkele fietswinkels langs geweest en bij de meeste was de fiets (bij zo een duur exemplaar) rap €500 onder de cataloguswaarde te koop indien je hem zo koopt. Als je dan nog een model van vorig jaar of einde stock of zo koop kun je soms €1000 onder de cataloguswaarde gaan.
Dan heb je nog het 'onderhoud/pech plan' van €300 (dat heeft weliswaar ook zijn economische waarde)
Dan heb je nog het risico van jobverlies, in dat geval kan je voor serieuze kosten koen te staan! (dat risico niet hebben heeft ook zijn economische waarde)
Dat maakt dat de het lease bedrag in veel gevallen 40 a 50% duurder is dan de winkelwaarde. (wat ik absurd veel vind)
Door het belastingvoordeel doe je je wel nog steeds een mooi voordeel zeker als je in de hoogste schaal bedrijfsvoorheffing valt.
Maar het is toch belangrijk om goed je rekening te maken vind ik.
Kosten als besparing op brandstof, besparing op auto of kilometervergoeding mag je niet mee rekenen met de fietslease vind ik want die 'voordelen' heb je ook als je zelf je fiets koopt.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
De km vergoeding neem ik ook niet in rekening daar dit eigenlijk niet aan de orde is in deze oefening.
"In jouw voorbeeld betaal je €7308 + €1200 = €8508 (+35% tegenover cataloguswaarde)"
Wel rekening houden dat die €7308 (203 x 36 maanden) bruto is. Met een Flexibel Inkomens Plan op de eindejaarspremie komt dit voor mij persoonlijk op een jaarlijkse kostprijs van om en bij de €610 ( verschil tussen normale netto uitbetaling eindejaarspremie en eindejaarspremie min fietsleasing). Maal 3 = €1.830 + restwaarde €1.200 = €3.030.
Nogmaals: belachelijk hoeveel belastingen je betaalt op eindejaarspremies.
"In jouw voorbeeld betaal je €7308 + €1200 = €8508 (+35% tegenover cataloguswaarde)"
Wel rekening houden dat die €7308 (203 x 36 maanden) bruto is. Met een Flexibel Inkomens Plan op de eindejaarspremie komt dit voor mij persoonlijk op een jaarlijkse kostprijs van om en bij de €610 ( verschil tussen normale netto uitbetaling eindejaarspremie en eindejaarspremie min fietsleasing). Maal 3 = €1.830 + restwaarde €1.200 = €3.030.
Nogmaals: belachelijk hoeveel belastingen je betaalt op eindejaarspremies.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Het is wel eens boeiend om te lezen. Tot hiertoe was het altijd ver-van-mijn-bed, maar vanaf volgend jaar kunnen leerkrachten en administratief personeel uit het onderwijs, hun eindejaarspremie gebruiken voor een fietslease. In mijn geval lijkt me dat niet interessant, ook omdat ik geen elektrische fiets heb (en voorlopig ook niet wil).
Details zijn nog niet bekend, maar wellicht zal er het komende half jaar meer info beschikbaar komen.
Details zijn nog niet bekend, maar wellicht zal er het komende half jaar meer info beschikbaar komen.
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Klopt , en in plaats van dat grote deel dat naar de staat gaat , gaat er nu een groot deel (niet volledig integraal dat geef ik toe) naar de business achter de leasings.
Een heel bepalend deel is en blijft de prijscategaorie van de fiets
Dat klopt wel inderdaad, de constructie van afhouding brutoloon of inhouding eindejaarspremie bepaalt ook mee je voordeel (eindejaarspremie dus )
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Voor Fietslease zijn er heus geen regels dat het enkel het enkel een elektrische fiets moet zijn hoor.annetje schreef: ↑Vandaag 13:56 Het is wel eens boeiend om te lezen. Tot hiertoe was het altijd ver-van-mijn-bed, maar vanaf volgend jaar kunnen leerkrachten en administratief personeel uit het onderwijs, hun eindejaarspremie gebruiken voor een fietslease. In mijn geval lijkt me dat niet interessant, ook omdat ik geen elektrische fiets heb (en voorlopig ook niet wil).
Details zijn nog niet bekend, maar wellicht zal er het komende half jaar meer info beschikbaar komen.
Fiscaal gezien geldt enkel de regel dat +/- 20% van je tijd met de fiets naar het werk dient te komen in een concept fietslease via WG. (Weinig tot geen controles voor zover bekend volgens mij)
Re: Elke drie jaar een nieuwe leasefiets ?
Ik heb meerdere collega's die koersfietsen via lease aankopen van +-€8 a €10.000 en er nooit mee naar het werk fietsen.KV schreef: ↑Vandaag 14:16 Voor Fietslease zijn er heus geen regels dat het enkel het enkel een elektrische fiets moet zijn hoor.
Fiscaal gezien geldt enkel de regel dat +/- 20% van je tijd met de fiets naar het werk dient te komen in een concept fietslease via WG. (Weinig tot geen controles voor zover bekend volgens mij)
Vandaag blijkbaar nog een politieagent wegens fraude ontslagen die doorgaf dat hij met de fiets kwam om de km vergoeding te ontvangen maar effectief met de wagen kwam. Is trouwens enkele jaren geleden ook op mijn werk gebeurd.