ETF Portefeuille
TIP
Re: ETF Portefeuille
Ik ook niet. Maar! Dat wilt nog helemaal niets zeggen over winstgevendheid van de sector, laat staan van de individuele ondernemingen in de sector. Technologie is een snel evoluerende sector waarbij elke voorsprong slechts tijdelijk is. We zegt dat er niet plots een Vietnamese onderneming een techniek ontwikkelt die de uiterst complexe EUV lithografietechniek van ASML overbodig maakt? Wie zegt dat er niet een Taiwanese onderneming is die goedkope quantumcomputers op de markt kan brengen over 7 jaar? Wie zegt dat er niet een bedrijf uit India in staat is een softwareplatform te ontwikkelen dat de grootte van facebook en MSFT tesamen overstijgt?
Wat als er over 5 jaar een revolutionair medicijn wordt uitgevonden in Cuba? Wat als er in Rusland een baanbrekende molecule ontwikkeld wordt voor gebruik in ultralichte kunsttoffen?
Ik zie mensen nog niet zo snel hun stoelen buiten gooien. Dat wilt nog niet zeggen dat de sector van het zitmeubilair een interessant beleggingsthema is.
Laatst gewijzigd door Rhijnvis op 26 november 2024, 15:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Ik heb gezegd.
Signapore, Maleisië, India, Pakistan, Sri Lanka, Cambodja, Saoedi-Arabië, Qatar, Bahrein, Taiwan, Japan, Rusland, Algerije, Zuid-Afrika, Egypte, Brazilie, Suriname, Colombia,...
Nog niet zo heel lang geleden zou en verkant worden uitgelachen als men ze dat Duitsland zijn status als de economische motor van Europa zou verliezen. Duitsland, een grotere exporteur dan de VS... Het absolute referentieland op vlak van automobielindustrie...
Lees: https://www.amazon.com/Changing-World-O ... 1982160276
Ik heb gezegd.
Idd, volledig mee eens. En idd, als US keldert, dan keldert de rest gewoon mee naar beneden. Dat is zo goed als altijd zo geweest en gaat met Trump niets veranderen, integendeel.
We beleggen in trackers en of fondsen. Niet in aandelen. Die trackers of fondsen gaan vrij snel die opkomende ondernemingen opnemen. Ik heb een overzicht gemaakt van het mediaan jaarlijks resultaat over de laatste 5 jaar op 1 01 2020, op 01 01 2021, 22, 23 en 24 en die cijfers blijken heel stabiel te zijn. Je kan bijna voorspellen waar je 20% per jaar kan halen (en mits op het goeie moment in te stappen).Rhijnvis schreef: ↑Vandaag 14:44Ik ook niet. Maar! Dat wilt nog helemaal niets zeggen over winstgevendheid van de sector, laat staan van de individuele ondernemingen in de sector. Technologie is een snel evoluerende sector waarbij elke voorsprong slechts tijdelijk is. We zegt dat er niet plots een Vietnamese onderneming een techniek ontwikkelt die de uiterst complexe EUV lithografietechniek van ASML overbodig maakt? Wie zegt dat er niet een Taiwanese onderneming is die goedkope quantumcomputers op de markt kan brengen over 7 jaar? Wie zegt dat er niet een bedrijf uit India in staat is een softwareplatform te ontwikkelen dat de grootte van facebook en MSFT tesamen overstijgt?
Wat als er over 5 jaar een revolutionair medicijn wordt uitgevonden in Cuba? Wat als er in Rusland een baanbrekende molecule ontwikkeld wordt voor gebruik in ultralichte kunsttoffen?
Ik zie mensen nog niet zo snel hun stoelen buiten gooien. Dat wilt nog niet zeggen dat de sector van het zitmeubilair een interessant beleggingsthema is.
Ik stel voor om precies die redenering door te trekken en geen sectoriele of geografische assumpties of speculaties te maken. Als u gelijk heeft en de US bijft de dominante wereldmacht, dan zul u met een wereldindex automoatisch profiteren. Heeft u ongelijk, en vallen de sterkste beursstijgingen op te tekenen in een opkomend land, dan zal u met een wereldindex eveneens profiteren.AlFonds schreef: ↑Vandaag 15:32 We beleggen in trackers en of fondsen. Niet in aandelen. Die trackers of fondsen gaan vrij snel die opkomende ondernemingen opnemen. Ik heb een overzicht gemaakt van het mediaan jaarlijks resultaat over de laatste 5 jaar op 1 01 2020, op 01 01 2021, 22, 23 en 24 en die cijfers blijken heel stabiel te zijn. Je kan bijna voorspellen waar je 20% per jaar kan halen (en mits op het goeie moment in te stappen).
Er is geen reden om actieve keuzes te maken, en al helemaal niet op basis van historische staat van dienst. Mocht u het hier niet mee eens zijn, kan u eventueel een tracker met momentum-factortilt overwegen. De keerzijde is dat een ommezwaai zal resulteren in een underperformance.
Ik heb gezegd.
Die cijfers zijn een analyse van het verleden: u zoekt naar wat er in het verleden stabiel was, en uiteraard treft u een patroon aan. Er is immers altijd iets dat -om welke reden dan ook- stabiel was. Concluderen dat dat patroon een voorspellende waarde heeft lijkt mij een cognitieve vooringenomenheid.AlFonds schreef: ↑Vandaag 15:32 Ik heb een overzicht gemaakt van het mediaan jaarlijks resultaat over de laatste 5 jaar op 1 01 2020, op 01 01 2021, 22, 23 en 24 en die cijfers blijken heel stabiel te zijn. Je kan bijna voorspellen waar je 20% per jaar kan halen (en mits op het goeie moment in te stappen).
Ik heb gezegd.
Percentages in plus = overwaardering
En omgekeerd
74% aandelen, 16% obligaties, 10% cash
Stellen dat het nu anders gaat zijn, lijkt mij een cognitieve vooringenomenheid.Rhijnvis schreef: ↑53 minuten geledenDie cijfers zijn een analyse van het verleden: u zoekt naar wat er in het verleden stabiel was, en uiteraard treft u een patroon aan. Er is immers altijd iets dat -om welke reden dan ook- stabiel was. Concluderen dat dat patroon een voorspellende waarde heeft lijkt mij een cognitieve vooringenomenheid.AlFonds schreef: ↑Vandaag 15:32 Ik heb een overzicht gemaakt van het mediaan jaarlijks resultaat over de laatste 5 jaar op 1 01 2020, op 01 01 2021, 22, 23 en 24 en die cijfers blijken heel stabiel te zijn. Je kan bijna voorspellen waar je 20% per jaar kan halen (en mits op het goeie moment in te stappen).
De realiteit toont aan dat trends zich doorzetten.