nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Yep, die privaat spaarpotjes blinken al langer in de ogen van de herverdelers, de volgende stap zal een som van de drie pijlers met een aftopping van het wettelijk pensioen zijn Nog maar eens een bewijs dat het riedeltje "de rijken moeten betalen" of "de sterkste schouders..." neer komt op het bestelen van de doorsnee werkende en spaarzame burger.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Ik heb die 2de en 3de pijler altijd een foute boel gevonden.
Het is beter om vrijwillig jaren te mogen bijstorten in het wettelijk pensioen.
In dat geval aanvaardt men het zuiver verzekeringsprincipe, dat niet overerfbaar is.
Die spaarvormen bij financiële verzekeringen werden wel zwaar gesubsidieerd door de overheid ivm werkingskosten en belastingaftrek maar of dat dgl. ingrepen verrechtvaardigt, weet ik niet.
Wellicht zal het systeem zoals nu gewoon stoppen, met recht op terugvordering door de spaarder vanwege wijziging der voorwaarden.
Toch lijkt me dat contractbreuk vanwege de financiële instelling...
Tenzij de kleine lettertjes van TAK 21 gelden: fin instelling niet verantwoordelijk voor wijziging in het fiscaal beleid...
Het is beter om vrijwillig jaren te mogen bijstorten in het wettelijk pensioen.
In dat geval aanvaardt men het zuiver verzekeringsprincipe, dat niet overerfbaar is.
Die spaarvormen bij financiële verzekeringen werden wel zwaar gesubsidieerd door de overheid ivm werkingskosten en belastingaftrek maar of dat dgl. ingrepen verrechtvaardigt, weet ik niet.
Wellicht zal het systeem zoals nu gewoon stoppen, met recht op terugvordering door de spaarder vanwege wijziging der voorwaarden.
Toch lijkt me dat contractbreuk vanwege de financiële instelling...
Tenzij de kleine lettertjes van TAK 21 gelden: fin instelling niet verantwoordelijk voor wijziging in het fiscaal beleid...
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Het is natuurlijk ook ergens geniaal. Laat de belastingen op erfenissen zakken, en zorg ervoor dat er geen erfenissen meer zijn. Deborah wordt er op geen enkele manier beter van, maar we kunnen tenminste trots zijn dat er minder ongelijkheid in de samenleving is.vortex schreef: ↑Vandaag 12:01Yep, die privaat spaarpotjes blinken al langer in de ogen van de herverdelers, de volgende stap zal een som van de drie pijlers met een aftopping van het wettelijk pensioen zijn Nog maar eens een bewijs dat het riedeltje "de rijken moeten betalen" of "de sterkste schouders..." neer komt op het bestelen van de doorsnee werkende en spaarzame burger.
Vergeet niet dat de meeste werknemers elk jaar een overzicht krijgen van hun opgebouwde kapitaal in de tweede pijler. Velen daarvan rekenen op dat bedrag om aan het begin van hun pensioen een aantal dromen en/of plannen te realiseren die tijdens hun loopbaan niet mogelijk waren (woningrenovatie, wereldreis, mobilhome, resterende schulden aflossen).
Dat nu plots gaan wegnemen en vervangen door een bescheiden maandelijkse rente (die ook nog eens tegen marginaal tarief zal belast worden) gaat toch wel wat mensen doen wakker worden.
Dat weet ik goed genoeg, ik ben zelf zo'n werknemer waarbij een groot deel van het loon rechtstreeks naar de groepsverzekering gaat
Ik kan het niet met zekerheid zeggen, maar ik denk dat langdurige ziekte geldt vanaf 28 dagen.
Gelukkig is dit maar een onderhandelingsnota en nog geen wettekst.
Inderdaad. De soep wordt nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend.