Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
TIP
-
- Hero Member
- Contacteer:
Re: Meerwaardebelasting van 10% op aandelen
Die mensen zouden geen chocola van de Sint mogen krijgen en maar een karige maaltijd met Kerst
Neh, zo is er nog een beetje gerechtigheid.
Neh, zo is er nog een beetje gerechtigheid.
Er zou een vrijstelling van 15k zijn.Galactic schreef: ↑Gisteren 15:45 De grote pechvogels worden volgens mij de personen/gezinnen financiele vermogens van 300.000 tot 1.000.000@1.500.000 euro die geen dure advocaten/constructies fiscalisten kunnen betalen @15.000 euro per jaar of meer. Omdat deze kost niet opwegen tegen de te betalen belastingen. Personen die eigenlijk WEL meer zouden moeten bijdragen (in mijn opinie is dat vermogens boven de 5 miljoen euro) zullen grotendeels ontsnappen. Op een vermogen van 5M loont het wel om 0,3% (15.000euro) te spenderen om allerlei constructies op te zetten. Dat is het jammere aan heel de situatie.
En waarom zou iemand met 20.000 euro beleggingswinst daarvan 2.000 euro moeten afdragen terwijl bijvoorbeeld het in het bezit zijn van een KMO belastingsvrij kan. Of gaat men daar ook een jaarlijkse meerwaarde op berekenen wegens het gelijkheidsbeginsel...
Personen die elk jaar 35k winsten hebben bij verkoop van aandelen, hebben geen klein kapitaal!
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Maar wat daarna? Vrijstelling verlagen of jaren niet indexeren. Percentage verhogen... als de doos open is... daar hoef je geen kenner van de (Belgische) politiek voor te zijn.B7H4long schreef: ↑Gisteren 23:20Er zou een vrijstelling van 15k zijn.Galactic schreef: ↑Gisteren 15:45 De grote pechvogels worden volgens mij de personen/gezinnen financiele vermogens van 300.000 tot 1.000.000@1.500.000 euro die geen dure advocaten/constructies fiscalisten kunnen betalen @15.000 euro per jaar of meer. Omdat deze kost niet opwegen tegen de te betalen belastingen. Personen die eigenlijk WEL meer zouden moeten bijdragen (in mijn opinie is dat vermogens boven de 5 miljoen euro) zullen grotendeels ontsnappen. Op een vermogen van 5M loont het wel om 0,3% (15.000euro) te spenderen om allerlei constructies op te zetten. Dat is het jammere aan heel de situatie.
En waarom zou iemand met 20.000 euro beleggingswinst daarvan 2.000 euro moeten afdragen terwijl bijvoorbeeld het in het bezit zijn van een KMO belastingsvrij kan. Of gaat men daar ook een jaarlijkse meerwaarde op berekenen wegens het gelijkheidsbeginsel...
Personen die elk jaar 35k winsten hebben bij verkoop van aandelen, hebben geen klein kapitaal!
En wat bij mindere jaren, je portefeuille doet 3,8% bij een inflatie van 3,5%, dan ga je zelfs negatief. Die mooie jaren die we nu op de beurs hebben gehad zijn echt niet houdbaar op lange termijn.
Het jaarresultaat van je portefeuille heeft geen directe impact op je meerwaardebelasting.
Als je minder meerwaarde hebt bij verkoop, zal je minder belastingen betalen.l, en de vrijstelling weegt nog eens dubbel door.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
+ 1Galactic schreef: ↑Gisteren 23:50Maar wat daarna? Vrijstelling verlagen of jaren niet indexeren. Percentage verhogen... als de doos open is... daar hoef je geen kenner van de (Belgische) politiek voor te zijn.
En wat bij mindere jaren, je portefeuille doet 3,8% bij een inflatie van 3,5%, dan ga je zelfs negatief. Die mooie jaren die we nu op de beurs hebben gehad zijn echt niet houdbaar op lange termijn.
Ja dubbel doorwegen, een vrijstelling van 2.000 p.j. Succes met je pensioen.
DE meeste gepensionneerden durven niet eens meer te beleggen als de economie slechter gaat.
De vrijstelling in de laatste voorstel was 15000 meerwaarde.
Veronderstel een belegging die 50% opbracht.
Dat zou dus een maandelijks een extra potje opleveren van zo'n 2500 euro. Voor de meeste ruim meer dan het pensioen dat ze trekken.
Waar is het probleem?
Als ze minder renderende beleggingen zouden hebben, kunnen ze nog meer verbruiken zonder belastingen.
Waar is het probleem?
Akkoord, maar wat met de pensioenen van ambtenaren? Een werknemer en zeker een zelfstandige mag een spaarpotje aanleggen van ettelijke honderdduizenden euro's om, eens op pensioen, evenveel inkomsten te hebben als die ambtenaar. Ik lees geen enkel voorstel waarbij er serieus aan dat pensioen van die ambtenaar gemorreld wordt, maar men wil wel meerwaardebelasting innen op dat spaarpotje van werknemers.
Ik snap dat de rekeningen moeten betaald worden en dat een meerwaardebelasting bijna onvermijdelijk is, maar dan mag men ook wel eens kijken naar de grootste uitgavenpost, onze (enfin, niet het mijne) pensioenen.
Wat is het probleem voor de ambtenaren? Zij hebben al een 'dubbel 'staatspensioen. En mogen evenveel van hun beleggingen afhalen zonder meerwaardebelasting.Qwan schreef: ↑Vandaag 00:57Akkoord, maar wat met de pensioenen van ambtenaren? Een werknemer en zeker een zelfstandige mag een spaarpotje aanleggen van ettelijke honderdduizenden euro's om, eens op pensioen, evenveel inkomsten te hebben als die ambtenaar. Ik lees geen enkel voorstel waarbij er serieus aan dat pensioen van die ambtenaar gemorreld wordt, maar men wil wel meerwaardebelasting innen op dat spaarpotje van werknemers.
Ik snap dat de rekeningen moeten betaald worden en dat een meerwaardebelasting bijna onvermijdelijk is, maar dan mag men ook wel eens kijken naar de grootste uitgavenpost, onze (enfin, niet het mijne) pensioenen.
En inderdaad de pensioenen zijn de grootste uitgavenpost
Een volledige gelijktrekking van legaal en extra legaal pensioen, voor de toekomst, wordt blijkbaar momenteel.besproken.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Volgens HLN zal 2/3de van de sanering moeten komen van werkloosheidsuitkeringen (beperking in de tijd) en de ambtenaren-pensioenen.
Die pensioenen worden momenteel berekend op wedden van de laatste 10 loopbaanjaren (uitgesteld loon).
Dat zal eerst op basis van de laatste 20 loopbaanjaren worden, om tot slot op basis van de hele loopbaan te zijn en aan een lager percentage.
Bovendien zullen ze bovenop de index niet meer meestijgen met zulke evt. verhogingen van de huidige ambtenaren-wedden.
Globaal zou dit per gepensioneerde ambtenaar ongeveer 50 000 € minder pensioen betekenen tijdens de hele pensioen-periode.
Het overige derde van de sanering moet komen van de afslanking van het staatsapparaat (al zeker afschaffing van de senaat en beperking dotaties aan de partijen bvb) én max 2,5 miljard aan een 'rijkentaks'. Die laatste zal 1/9de van de totale sanering vertegenwoordigen.
Bovendien mag de totale belastingdruk niet verhogen. Dus geen hervorming van de BTW meer maar wel een verlaging voor de laagste inkomens uit arbeid.
Vooruit zou akkoord zijn met de 2,5 miljard 'rijkentaks' maar of CD&V de beperkte fiscale hervorming zal slikken, is minder duidelijk. En wat vindt Bouchez
Zondag zal het nogmaals 'erop of eronder' worden!
Die pensioenen worden momenteel berekend op wedden van de laatste 10 loopbaanjaren (uitgesteld loon).
Dat zal eerst op basis van de laatste 20 loopbaanjaren worden, om tot slot op basis van de hele loopbaan te zijn en aan een lager percentage.
Bovendien zullen ze bovenop de index niet meer meestijgen met zulke evt. verhogingen van de huidige ambtenaren-wedden.
Globaal zou dit per gepensioneerde ambtenaar ongeveer 50 000 € minder pensioen betekenen tijdens de hele pensioen-periode.
Het overige derde van de sanering moet komen van de afslanking van het staatsapparaat (al zeker afschaffing van de senaat en beperking dotaties aan de partijen bvb) én max 2,5 miljard aan een 'rijkentaks'. Die laatste zal 1/9de van de totale sanering vertegenwoordigen.
Bovendien mag de totale belastingdruk niet verhogen. Dus geen hervorming van de BTW meer maar wel een verlaging voor de laagste inkomens uit arbeid.
Vooruit zou akkoord zijn met de 2,5 miljard 'rijkentaks' maar of CD&V de beperkte fiscale hervorming zal slikken, is minder duidelijk. En wat vindt Bouchez
Zondag zal het nogmaals 'erop of eronder' worden!
-
- Sr. Member
- Contacteer:
zo krom vind ik dat nietNipo schreef: ↑Gisteren 10:53Dat is een beetje een kromme redenering, de beurstaks betaal je sowieso, ook als je geen winst maakt. In dat scenario zou uw berekening uitkomen op een belastingpercentage van "oneindig"doorwinterd schreef: ↑Gisteren 06:42 "als je op 10K 10% winst maakt en op 10K 4% verlies dan betaal je op die 600€ meerwaarde al 23,70% 'belasting' onder de vorm van beurstaks, zonder bijkomende meerwaardebelasting"
10k aank
11k verk
10k aank
9,6k verk
35 €
38,5 €
35 €
33.6 €
142,1€ beurstaks op 600€ 'winst' = 23.7% belastingen onder de vorm van tax
uitgaande van het langetermijnrendement van bv 6%/ jaar kan je met de impact aan de slag
in het bv zit ook een verliestrade
beurstaks betaal je niet sowieso, dat is het net
landen waar een vergelijking wordt mee gemaakt van 'het is hier maar 10% (voorstel) en ginder meer, betalen dat hoofdzakelijk niet
niet eens lang geleden betaalde je voor in- en uitstappen in een aandeel (2x 0,35) op het hele kapitaal, evenveel als het rendement van datzelfde geld dat jaren op een spaarboekje zou staan
het is niet omdat het beestje een andere naam heeft en ook geldt voor verliestrades dat het niet moet meegeteld worden als een belasting op (ook) de winst
de vgl met passief etf beleggen komt ook hier weer kijken, net als de veel lagere impact van RV indien accumulerend
+geen beurstaks om div te herbeleggen
waarsch ook veel simpeler om de vrijstelling te gebruiken
jammer, want saai
Eerst nog wat cashen voor de senaat afgeschaft wordt, als het ooit al afgeschaft zal worden
https://www.hln.be/binnenland/senaat-po ... ~ae487070/
https://www.hln.be/binnenland/senaat-po ... ~ae487070/
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Omdat "ze" dat wel willen, maar ik acht de kans dat ze die écht kunnen hervormen nihil is.Qwan schreef: ↑Vandaag 00:57Akkoord, maar wat met de pensioenen van ambtenaren? Een werknemer en zeker een zelfstandige mag een spaarpotje aanleggen van ettelijke honderdduizenden euro's om, eens op pensioen, evenveel inkomsten te hebben als die ambtenaar. Ik lees geen enkel voorstel waarbij er serieus aan dat pensioen van die ambtenaar gemorreld wordt, maar men wil wel meerwaardebelasting innen op dat spaarpotje van werknemers.
Het is dan voor de vakbonden enkel kwestie van te staken en betogen totdat er 1 van de 5 partijen bezwijkt onder de druk van hun electoraat en de hervormingen afgezwakt worden en herleid worden tot een dode mus...
Ja, wie hard kan roepen (via vakbonden) of goede connecties heeft, zal weer de dans ontspringen. Terwijl die bonden toch ook beseffen dat die toestand met verschillende pensioenen niet kan blijven duren?
Maar ook : constructies afschaffen, achterpoortjes sluiten of maken dat ze er héél weinig voordeel mee doen. Gaan ze naar het buitenland, belast ze dan daar (doen sommige landen ook). Wat hebben we te verliezen?
En sommige lonen (CEO's bv.) zijn ridicuul. En die Vlerick boys beschermen mekaar. CEO's lopen ook nul risico. Zelfs als ze er niks van bakken (Axel Miller bv.) kunnen ze gewoon naadloos de volgende firma gaan verknoeien (wat Miller ook gedaan heeft bij D'Ieteren) met nog een gouden parachute erbij. Gewone mensen moeten presteren, zij blijkbaar niet. Belast ze dan tenminste even ridicuul. Maar dat gaan politiekers natuurlijk niet doen. Ze denken aan hun vetbetaalde zitjes als ze op pensioen zijn. Legale belangenvermenging .
Ik snap niet waarom zoveel mensen dat allemaal pikken en zuchten dat er wel weer niks aan te doen zal zijn. "De middenklasse moet betalen, het kan niet anders".
Maar ook : constructies afschaffen, achterpoortjes sluiten of maken dat ze er héél weinig voordeel mee doen. Gaan ze naar het buitenland, belast ze dan daar (doen sommige landen ook). Wat hebben we te verliezen?
En sommige lonen (CEO's bv.) zijn ridicuul. En die Vlerick boys beschermen mekaar. CEO's lopen ook nul risico. Zelfs als ze er niks van bakken (Axel Miller bv.) kunnen ze gewoon naadloos de volgende firma gaan verknoeien (wat Miller ook gedaan heeft bij D'Ieteren) met nog een gouden parachute erbij. Gewone mensen moeten presteren, zij blijkbaar niet. Belast ze dan tenminste even ridicuul. Maar dat gaan politiekers natuurlijk niet doen. Ze denken aan hun vetbetaalde zitjes als ze op pensioen zijn. Legale belangenvermenging .
Ik snap niet waarom zoveel mensen dat allemaal pikken en zuchten dat er wel weer niks aan te doen zal zijn. "De middenklasse moet betalen, het kan niet anders".
-
- Sr. Member
- Contacteer:
In landen mét een belasting op de meerwaarde hebben beleggers die hun aandelen verkopen met 0,1% winst doorgaans ook effectief netto winst.
In België zonder belasting op de meerwaarde hebben beleggers die hun aandelen verkopen met 0,7% winst botweg verlies door beurstaksen.
In België zonder belasting op de meerwaarde hebben beleggers die hun aandelen verkopen met 0,7% winst botweg verlies door beurstaksen.