Rijden met EV vs ICE
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Eerlijk zou zijn om tevens te vermelden hoeveel voertuigen op fossiele brandstoffen werden verkocht, maar ja, eerlijk ...; het zou tevens uw "good news" show nogal belachelijk maken ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Heb je moeite met het grafiekje?voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:02 Eerlijk zou zijn om tevens te vermelden hoeveel voertuigen op fossiele brandstoffen werden verkocht, maar ja, eerlijk ...; het zou tevens uw "good news" show nogal belachelijk maken ...
Zal ik het zeggen: veel te veel.
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoals wel vaker gebeurt bij Spaarplan: niet alle informatie geven, selectief doof zijn, geen uitleg verstrekken enz…voorheenCP1234 schreef: ↑Gisteren 16:02Eerlijk zou zijn om tevens te vermelden hoeveel voertuigen op fossiele brandstoffen werden verkocht, maar ja, eerlijk ...; het zou tevens uw "good news" show nogal belachelijk maken ...Spaarplan schreef: ↑Gisteren 15:39 Hopelijk op termijn zonder stinkers.
https://evboosters.com/wp-content/uploa ... x1536.jpeg
https://canalys-prod-public.s3.eu-west- ... 8NfnAt.png
De totale verkoop van nieuwe wagens in 2023 was zowat 75 miljoen wagens. Ongeveer 14 miljoen daarvan waren EV’s. Dus zullen zowat 61 miljoen nieuwe ICE wagens verkocht zijn in 2023.
Opvallend ook dat EV’s vooral in China veel verkocht (en geproduceerd worden).
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- MeneerParmentier
- Full Member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 06 aug 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Maar is de automarkt in zijn geheel niet krimpend?
Re: Rijden met EV vs ICE
Zoals gezegd ... ik heb die kaart van CenEnergy in huis gekregen en de badge van Luminus.
Ze werken elk met hetzelfde bedrijf uit Nederland samen die de fakturatie doet en de apps zijn identiek.
Alleen.. in de app van Cenenergy zie ik zo goed als geen laadpalen. Een locatie slechts in mijn hele gemeente.
Als ik dan in de technisch identieke app van luminus kijk zie ik in mijn gemeente tientallen laadpalen.
De instellingen en filter heb ik identiek ingevuld.
Tja.. scheelt er wat met de app of liggen die 500.000 laadpalen van Cenenergy allemaal elders in Europa ??
In ieder geval : als dit alles is sluit ik die lijn binnenkort af.
Geen idee of dat ook elders zo is.
Ze werken elk met hetzelfde bedrijf uit Nederland samen die de fakturatie doet en de apps zijn identiek.
Alleen.. in de app van Cenenergy zie ik zo goed als geen laadpalen. Een locatie slechts in mijn hele gemeente.
Als ik dan in de technisch identieke app van luminus kijk zie ik in mijn gemeente tientallen laadpalen.
De instellingen en filter heb ik identiek ingevuld.
Tja.. scheelt er wat met de app of liggen die 500.000 laadpalen van Cenenergy allemaal elders in Europa ??
In ieder geval : als dit alles is sluit ik die lijn binnenkort af.
Deze geeft wel degelijk een enorm groot aanbod aan palen maar ik zie wel verborgen kosten in de kwh prijs en in het principe : iedere begonnen kwh wordt volledig aangerekend.
Geen idee of dat ook elders zo is.
Laatst gewijzigd door haelewyn op 30 november 2024, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Rijden met EV vs ICE
Vijftien jaar geleden waren daar in een grote stad bromfietsen op brandstof al verboden en die op elektriciteit verplicht. Daar rijdt wel wat rond aan brommertjes in azie. Openbare diensten reden er toen al met (lelijke, rudimentaire) elektrische voertuigen. Ze zitten daar meer jaren vooruit dan de meeste Vlamingen beseffen. Ook in die tijd produceerde men nog altijd de Golf I en de Jetta I die hier al lang niet meer gemaakt werden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 18:58.
Opvallend ook dat EV’s vooral in China veel verkocht (en geproduceerd worden).
De grootste krimp komt er nog aan.
Ik denk dat mensen die niet thuis of op het werk kunnen laden.... en kunnen rekenen.. die aankoop van een elektrisch voertuig zo lang mogelijk gaan uitstellen. Er komen ook nog tweedehands brandstofautos te koop als er geen nieuwe meer geproduceerd worden... Nog een jaar of 10 ? 15 ?Nipo schreef: ↑Gisteren 09:47Er is op dit moment dan ook nog maar zo'n 4-5% van het wagenpark elektrisch, en dat zijn wellicht overwegend mensen die geen nood hebben aan pulieke laadpunten, omdat ze thuis of op het werk kunnen laden.
Als we nog maar evolueren naar 50% elektrische wagens, stijgt dat met factor 10, en bovendien zullen daar meer en meer mensen bij zitten die thuis geen laadmogelijkheden hebben.
Een stijging met factor 10 (elektrische voertuigen) kunnen die palen in mijn gemeente nu al zo goed als aan. Maar wie gaat er laden aan een paal waar de elektriciteit 80 cent per kwh kost als het verbruik daarmee rond de (18 x 0,8 eur = 14,4 euro) wordt.
Ik verbruik momenteel minder dan 8 euro benzine.. wie koopt dan een elektrische auto voor veel meer geld en laat hem ook bollen voor veel meer geld?
Dan moet er eerst nog wel wat veranderen.
Laat ons vooral de hybride niet vergeten. Voor mijn gebruik is een phevof andere hybride (stekker of geen stekker) een prima keuze.
Ik heb er net een gekocht tweedehands die in <3 jaar en met 20.000 km op de teller weggaat voor 45 procent van de catalogus nieuwprijs.
Eerlijk gezegd een prachtige auto, overgoten met alle mogelijke opties...
Maar een minder gewild model, kleur en technologie.
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 477
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dat hangt er van af hoe je het bekijkthaelewyn schreef: ↑Gisteren 20:55Vijftien jaar geleden waren daar in een grote stad bromfietsen op brandstof al verboden en die op elektriciteit verplicht. Daar rijdt wel wat rond aan brommertjes in azie. Openbare diensten reden er toen al met (lelijke, rudimentaire) elektrische voertuigen. Ze zitten daar meer jaren vooruit dan de meeste Vlamingen beseffen. Ook in die tijd produceerde men nog altijd de Golf I en de Jetta I die hier al lang niet meer gemaakt werden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 18:58.
Opvallend ook dat EV’s vooral in China veel verkocht (en geproduceerd worden).
Eerst alles elektrificeren … maar dan de nodige elektriciteit produceren met vooral steenkoolcentrales
Als we dan “gidsland” China moeten volgen dan mogen we binnenkort terug de steenkoolmijnen in Limburg en Wallonië openen
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik heb niet gezegd dat alles daar goed of beter is..VincentVega schreef: ↑Gisteren 21:21 Als we dan “gidsland” China moeten volgen dan mogen we binnenkort terug de steenkoolmijnen in Limburg en Wallonië openen
Zo ook niet hun gesubsidieerde overproductie of appartementenbubble. Cfr wat ik schreef over de Golf 1 of Jetta 1. Dat was geen compliment.
Maar op sommig vlak staan ze ver voor op ons.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het is leuk rijden in de kou met een elektrische auto.
Mijn zoon is gisteren naar een symposium geweest in Kortrijk, een ritje van 60 km enkel, dus 120 km in totaal. Bij thuiskomt was hij 50 procent kwijt. VWID4 met een theoretische actieradius van 550 km
En dan vroor het nog niet eens, het was gewoon wat frisjes.
Gelukkig moest hij niet naar Breda want hij ging er zelfs niet geraakt zijn zonder bij te laden en hopeloos tijd te verliezen.
Mijn zoon is gisteren naar een symposium geweest in Kortrijk, een ritje van 60 km enkel, dus 120 km in totaal. Bij thuiskomt was hij 50 procent kwijt. VWID4 met een theoretische actieradius van 550 km
En dan vroor het nog niet eens, het was gewoon wat frisjes.
Gelukkig moest hij niet naar Breda want hij ging er zelfs niet geraakt zijn zonder bij te laden en hopeloos tijd te verliezen.