nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Yaris, Ben jij ambtenaar of zo?
Je betaalt als WN wel degelijk zelf een stuk. Dat het een maandelijkse uitkering wordt, bwa ja als het dan toch moet; maar als je de pech hebt kort na je pensionering te overlijden en de erfgenamen de rest van het kapitaal (gaat voor kaderfuncties al snel over enkele 100.000€s) “gewoon” kwijtspelen is dat regelrechte diefstal.
Zoiets moet toch juridisch aanvechtbaar zijn?
Je betaalt als WN wel degelijk zelf een stuk. Dat het een maandelijkse uitkering wordt, bwa ja als het dan toch moet; maar als je de pech hebt kort na je pensionering te overlijden en de erfgenamen de rest van het kapitaal (gaat voor kaderfuncties al snel over enkele 100.000€s) “gewoon” kwijtspelen is dat regelrechte diefstal.
Zoiets moet toch juridisch aanvechtbaar zijn?
+ Het is een wijziging van een contract met een privaat verzekeraar, de wijze van kapitaal opbouw en uitbetaling is contractueel vastgelegd. Zou straf zijn dat de overheid, hier als derde en niet betrokken partij hier zo maar wat gaat veranderen. Dat ze het belasting voordeel eventueel koppelen aan een maandelijkse premie uitkering voor nieuwe contracten of nieuw stortingen kan desnoods wel maar van opgebouwde reserves en contracten tussen privaat partijen moeten ze afblijven.Bae1 schreef: ↑Vandaag 10:35 Uh neen. Een groepsverzekering wordt in de meeste gevallen opgebouwd door ZOWEL werknemer als werkgever. Er wordt letterlijk elke maand een deel van mijn loon doorgesluisd naar de gvz. Daarbovenop stort de werkgever nog een deel, en elk jaar wordt een deel van onze bonussen ook nog eens in een gvz gestopt.
Allemaal nettoloon dat we nu minder ontvangen..
Voor je wettelijk pensioen draag je ook af. Je krijgt er geen kapitaal voor terug. Niemand die daarover zeurt.
100k€ zit je tegenwoordig heel snel aan, daar is zeker geen kaderfunctie voor nodig. Als ik al mijn gvzs optel is dat al 50k€, na iets meer dan 10jaar dienst. Reken nu op een carrière van >40j? Zelfs de laagst betaalde werknemer zal bij ons meer dan 100k€ met de gvzs opbouwen.
Ik hoop oprecht dat zo'n beslissing juridisch rechtstreeks naar de vuilbak kan gestuurd worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De overheid bepaalt enkel de fiscaliteit en de werkingssubsidie voor de financiële instelling.
Als ze het eerste aan marginaal tarief aanrekenen en de werkingssubsidie afschaffen, zal niemand het kapitaal nog in 1 keer opvragen en zal de financiële instelling haar werkingskost volledig zelf moeten dragen, tenzij daar bindende afspraken met de Staat over gemaakt werden.
Als ze het eerste aan marginaal tarief aanrekenen en de werkingssubsidie afschaffen, zal niemand het kapitaal nog in 1 keer opvragen en zal de financiële instelling haar werkingskost volledig zelf moeten dragen, tenzij daar bindende afspraken met de Staat over gemaakt werden.