nieuwe federale regering
Re: nieuwe federale regering
Yaris, Ben jij ambtenaar of zo?
Je betaalt als WN wel degelijk zelf een stuk. Dat het een maandelijkse uitkering wordt, bwa ja als het dan toch moet; maar als je de pech hebt kort na je pensionering te overlijden en de erfgenamen de rest van het kapitaal (gaat voor kaderfuncties al snel over enkele 100.000€s) “gewoon” kwijtspelen is dat regelrechte diefstal.
Zoiets moet toch juridisch aanvechtbaar zijn?
Je betaalt als WN wel degelijk zelf een stuk. Dat het een maandelijkse uitkering wordt, bwa ja als het dan toch moet; maar als je de pech hebt kort na je pensionering te overlijden en de erfgenamen de rest van het kapitaal (gaat voor kaderfuncties al snel over enkele 100.000€s) “gewoon” kwijtspelen is dat regelrechte diefstal.
Zoiets moet toch juridisch aanvechtbaar zijn?
+ Het is een wijziging van een contract met een privaat verzekeraar, de wijze van kapitaal opbouw en uitbetaling is contractueel vastgelegd. Zou straf zijn dat de overheid, hier als derde en niet betrokken partij hier zo maar wat gaat veranderen. Dat ze het belasting voordeel eventueel koppelen aan een maandelijkse premie uitkering voor nieuwe contracten of nieuw stortingen kan desnoods wel maar van opgebouwde reserves en contracten tussen privaat partijen moeten ze afblijven.Bae1 schreef: ↑Vandaag 10:35 Uh neen. Een groepsverzekering wordt in de meeste gevallen opgebouwd door ZOWEL werknemer als werkgever. Er wordt letterlijk elke maand een deel van mijn loon doorgesluisd naar de gvz. Daarbovenop stort de werkgever nog een deel, en elk jaar wordt een deel van onze bonussen ook nog eens in een gvz gestopt.
Allemaal nettoloon dat we nu minder ontvangen..
Voor je wettelijk pensioen draag je ook af. Je krijgt er geen kapitaal voor terug. Niemand die daarover zeurt.
100k€ zit je tegenwoordig heel snel aan, daar is zeker geen kaderfunctie voor nodig. Als ik al mijn gvzs optel is dat al 50k€, na iets meer dan 10jaar dienst. Reken nu op een carrière van >40j? Zelfs de laagst betaalde werknemer zal bij ons meer dan 100k€ met de gvzs opbouwen.
Ik hoop oprecht dat zo'n beslissing juridisch rechtstreeks naar de vuilbak kan gestuurd worden.
-
- Hero Member
- Contacteer:
De overheid bepaalt enkel de fiscaliteit en de werkingssubsidie voor de financiële instelling.
Als ze het eerste aan marginaal tarief aanrekenen en de werkingssubsidie afschaffen, zal niemand het kapitaal nog in 1 keer opvragen en zal de financiële instelling haar werkingskost volledig zelf moeten dragen, tenzij daar bindende afspraken met de Staat over gemaakt werden.
Als ze het eerste aan marginaal tarief aanrekenen en de werkingssubsidie afschaffen, zal niemand het kapitaal nog in 1 keer opvragen en zal de financiële instelling haar werkingskost volledig zelf moeten dragen, tenzij daar bindende afspraken met de Staat over gemaakt werden.
Dat heet “repartitie”. Logisch bij de wankele opbouw van ons pensioen systeem (bvb in NL is het kapitalisatie). Beter systeem, maar goed het is wat het is en krijg je niet direct rechtgetrokken.
Wat is het volgende? Het saldo van je spaarrekening wordt overgeheveld naar de overheid, komt 1/1 op hetzelfde neer. Wat je via je eigen bijdragen en die van de WG opbouwt aan pensioenreserves komt niet aan de staat toe.
Vanaf welk gespaard bedrag zou dat dan een verhoging zijn?
Op het eerste zicht 2500000 of meer.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Dat is hoe het pensioenstelsel oorspronkelijk is opgezet.MeneerParmentier schreef: ↑Gisteren 11:33 Wow. Je zult maar je hele leven gewerkt hebben en vlak na je pensionering doodvallen.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
-
- Hero Member
- Contacteer:
Dat ging over rv op spaarrekeningen die van 15% naar 30% gaat.
In het beste geval pas vanaf 2000/intrest.
Stel 1,75% intrest, dan vanaf 114 286 €
Als ge nu al van vrijstelling op dividenden hebt genoten, is dat al eerder.
De 2000€ zal immers de vrijstellingsdrempel zijn op de som van alle recurrente spaar- en beleggingsinkomsten tesamen (intresten+dividenden).
LOS DAARVAN: als er een meerwaardebelasting op VERKOOP van aandelen komt (10%), zou de eerste 15 000€ aan meerwaarden per jaar belastingvrij zijn.
Zou die 10 % meerwaardebelasting ook gelden voor OPTIES ? anders is er wel een gat in de markt te vinden .
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Dat kan dan met de niet terug te vorderen bedragen.voorheenCP1234 schreef: ↑26 november 2024, 12:47+1, al mogen ze voor mij dat terug te vorderen bedrag gewoon afschaffen, net als voor de dividenden; de put moet toch met iets worden gevuld ...vortex schreef: ↑26 november 2024, 08:59 Ze zouden beter die gereglementeerde spaarrekeningen afschaffen en gelijk ook de taks die banken ervoor betalen. Geen gijzelingsrente getrouwheidspremie meer, enkel nog een hogere basisrente die dichter bij de marktrente zal liggen en die het voor de consument gemakkelijker maakt om spaarrekeningen te vergelijken en of over te stappen. Gelijk ook 30% RV bronheffing waarbij de vrijstelling via de belasting aangifte terug te vorderen is. Dat zou allemaal minder regulities, minder fiscale koterijen, meer concurrentie tussen banken en eerlijker /duidelijker zijn voor de consument.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben het idee dat je na x jaar effectief gewerkt te hebben recht hebt op wettelijk pensioen ongeacht je leeftijd wel genegen.Bae1 schreef: ↑Gisteren 10:55 - Vervroegd pensioen terug mogelijk op 60 jaar mits 42 jaren effectief gewerkt, zoals reeds gelekt in de tijd. Maar met strenge voorwaarden, concreet tellen zaken als werkloosheid of brugpensioen niet/gedeeltelijk mee. Het is de bedoeling dat ook langdurige ziektedagen hier niet meetellen, maar dat ligt moeilijk voor Rousseau
Maar het zit natuurlijk weer in de details.
Wat mij betreft moet dat enkel over effectief voltijds gewerkt gaan en dan lijkt mij 42 jaar zeker ok.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat zoiets zelfs nog maar overwogen wordt voor de bestaande contracten.Bae1 schreef: ↑Gisteren 10:55 - Uitbetaling van de groepsverzekering & pensioensparen op effectieve pensioenleeftijd afschaffen en enkel nog via maandelijkse lijfrente.
Niet alleen is dat op zich al een schande, maar het wordt nog erger. Concreet heeft dit ook tot gevolg dat bij overlijden het resterende kapitaal niet meer zal worden uitgekeerd, óók niet naar je erfgenamen. Legale diefstal dus, en enkel Bouchez houdt dit momenteel nog tegen.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Voor bestaande contracten is het dat natuurlijk, naast contractbreuk.
Wordt opgebouwd door zowel werknemer als werkgever en maakt deel uit van de verloning.
Je mag dat gerust vinden.
Maar waar het om gaat is dat iedereen dat voor zichzelf kan kiezen volgens de modaliteiten die contractueel zijn vastgelegd.
Het is inderdaad bedoeld als aanvullend pensioen op een fiscaal vriendelijke manier tegenover puur loon.
Je kan het ook zien als uitgesteld loon en het is een vrijwillige persoonlijke opbouw van middelen voor als je op pensioen gaat.
Daarmee gaat ook gepaard dat het wettelijk pensioen een basis pensioen is.
Hier betreft het geen persoonlijke opbouw, maar een verplichte bijdrage in een pot om te herverdelen.
Laatst gewijzigd door EarthNvstr1 op 30 november 2024, 19:18, 1 keer totaal gewijzigd.