Warmtepomp: doen of niet?
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Re: Warmtepomp: doen of niet?
En wat voor een woning is het? Hoe zit het met de isolatie?toxictooms schreef: ↑Vandaag 13:05Geen enkel probleem toch, ik heb in November 131kWh verbruikt om de woonkamer (8x4) en aangrenzende open keuken(tje) mee te verwarmen.VincentVega schreef: ↑Vandaag 12:34
En hoe gaat het op dagen als deze: als er noch zon noch wind is en de variabele elektriciteitsprijzen torenhoog zijn ...
De temperatuur is hier 22 graden en de unit staat aan van 06:00-00:00
Bij deze koudere temperaturen staat de unit 24/7 aan.
Gratis verwarmen gaat natuurlijk niet maar ik verbruik ongeveer 5kWh per dag om de woonkamer warm te houden.
Wat in vergelijking met mijn accumulatieverwarming een heel stuk minder is.
De kostprijs voor de daikin L/L vloermodel was 2800€
op de 2 slaapkamers hangt een daikin wandmodel
Wat je schrijft kan enkel voor mensen met een zeer goed geïsoleerde woning (nieuwbouw of grondige renovatie tot LEW).
Hopelijk duurt de Dunkelflaute niet te lang en hopelijk heb je geen dynamisch contract: deze week waren er elektriciteitsprijzen van meer dan 565 euro per MVh (het gemiddelde YTD bedraagt ongeveer 72 euro per MWh). En hoe meer we elektrificeren en hoe meer we met volatiele energiebronnen als zon en wind elektriciteit gaan opwekken, hoe meer dit ook in de toekomst zal voorkomen. Naarmate het aandeel zon/wind belangrijker wordt, zal dit fenomeen zich zelf nog sterker manifesteren.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
-
- Newbie
- Contacteer:
Wij wonen in een bescheiden woning van de jaren 70, er is wel een nieuw dak +isolatie en er is gewone dubbele beglazing aanwezig.karine schreef: ↑Vandaag 10:31 Het probleem zal vooral liggen bij woningen van 20-30 jaar oud om daar een WP rendabel te laten draaien.
Op dagen/week zoals de voorbije zal dit toch pijnlijk zijn denk ik.
Een collega heeft heel zijn woning van 25 jaar oud omgebouwd naar een WP systeem.(vloerverwarming)
Hij heeft nu al enkele jaren gratis verwarming vanwege zijn terugdraaiende teller maar daar zal volgend jaar verandering in komen.
Tijdens de echte wintermaanden en vriestemperaturen komt hij aan verbruiken van 60kWh/dag.
Er is helemaal niets pijnlijk aan, ik kan hier alles zonder probleem alles warm en/of fris houden tegen een redelijk verbruik.
(dec 150kWh,jan 210kWh,feb 180kWh)
Dus niets dramatisch
-
- Newbie
- Contacteer:
Een bescheiden hoekwoning van de jaren 70.VincentVega schreef: ↑Vandaag 13:16En wat voor een woning is het? Hoe zit het met de isolatie?toxictooms schreef: ↑Vandaag 13:05
Geen enkel probleem toch, ik heb in November 131kWh verbruikt om de woonkamer (8x4) en aangrenzende open keuken(tje) mee te verwarmen.
De temperatuur is hier 22 graden en de unit staat aan van 06:00-00:00
Bij deze koudere temperaturen staat de unit 24/7 aan.
Gratis verwarmen gaat natuurlijk niet maar ik verbruik ongeveer 5kWh per dag om de woonkamer warm te houden.
Wat in vergelijking met mijn accumulatieverwarming een heel stuk minder is.
De kostprijs voor de daikin L/L vloermodel was 2800€
op de 2 slaapkamers hangt een daikin wandmodel
Wat je schrijft kan enkel voor mensen met een zeer goed geïsoleerde woning (nieuwbouw of grondige renovatie tot LEW).
Hopelijk duurt de Dunkelflaute niet te lang en hopelijk heb je geen dynamisch contract: deze week waren er elektriciteitsprijzen van meer dan 565 euro per MVh (het gemiddelde YTD bedraagt ongeveer 72 euro per MWh). En hoe meer we elektrificeren en hoe meer we met volatiele energiebronnen als zon en wind elektriciteit gaan opwekken, hoe meer dit ook in de toekomst zal voorkomen. Naarmate het aandeel zon/wind belangrijker wordt, zal dit fenomeen zich zelf nog sterker manifesteren.
Wel een nieuw dak+isolatie, gewone dubbele beglazing, spouwmuur is minimaal geïsoleerd.
Woonkamer (8x4)met open keuken 5kW vloermodel, 2 slaapkamers 4x4 waar een wandmodel van 2.5kW hangt.
Vorig jaar was mijn verbruik 983kWh om de woonkamer en slaapkamers op temperatuur te houden met de L/L wp's
Vanaf de panelen terug wakker schieten in het tussenseizoen,werkt alles deels op zelf opgewekte stroom.
Gas uit de markt prijzen is ook wel een beetje lachwekkend en dan al zeker om het milieu te beschermen.
Ik ga met de fiets werken en 's avonds wel eens wandelen en als ik dan zie hoeveel er terug met hout wordt gestookt en de lucht wordt ingeblazen.
Ik ga met de fiets werken en 's avonds wel eens wandelen en als ik dan zie hoeveel er terug met hout wordt gestookt en de lucht wordt ingeblazen.
zolang onze politici bestaan uit mensen die rechten of geschiedenis of andere onnozele richtingen hebben gestudeerd zal je nooit weten waar je staat. In feite zou een land moeten bestuurd worden door technici en mensen uit de sociale sector die weten hoe de wereld werkelijk is.
Technisch gezien is warmtepomp super, alleen de stroom is te duur. Maar wat als die stroom van steenkool komt of turbojets? Allemaal één grote klucht.
Technisch gezien is warmtepomp super, alleen de stroom is te duur. Maar wat als die stroom van steenkool komt of turbojets? Allemaal één grote klucht.
banken mogen burgers beroven, burgers mogen geen banken beroven