De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Tien jaar geleden stond er ook een artikel op HLN over een zelfstandige en een gepensioneerde die belegden op de beurs.
Ik heb gezegd.
Een dikwijls terugkerende reactie van lezers van HLN op artikels over de beurs: "Op de beurs kun je alleen maar geld verliezen".
Ik vind dat ook een signaal. Niet dat zo'n mensen beleggen, maar dat het in kranten komt enz. Op X zie je overal de beleggende havenarbeider van spaarvarkens.be. In 2021 was beleggen ook overal. In 2022 was dat veel minder .
Hopelijk duurt het niet te lang voor er nog eens een crisis of crash komt. Dat vind ik zelf het aangenaamste naar handelen, en je kan weer "deals" doen en echt geld verdienen. Nu staat veel in de markten (veel) te duur. Ik heb dit jaar wel bijgekocht, maar niet met het grootste plezier. Sinds vorige maand zelfs een pauze ingelast. Als Warren Buffer meer dan 25% cash gaat aanhouden, luister ik als iemand met meer dan 25 jaar beleggingservaring toch wel, en is er niets verkeerd mijn cash of equivalent in ieder geval op te hogen van de huidige 2% nu naar +-10% (huidige doelstelling).
De media blijft mensen aanzetten om te gaan beleggen.
Iedereen wordt er slapend rijk mee.
Als het zo voortgaat, heb ik over 5 à 10 jaar 100.000 euro”: wat is het succesvolle plan van Brent om te beleggen?
Ik stop maandelijks ongeveer 600 à 700 euro in deze ETF”, vertelt hij. Tot dusver maakte hij daar 21,25 procent winst op.
Iedereen wordt er slapend rijk mee.
Als het zo voortgaat, heb ik over 5 à 10 jaar 100.000 euro”: wat is het succesvolle plan van Brent om te beleggen?
Ik stop maandelijks ongeveer 600 à 700 euro in deze ETF”, vertelt hij. Tot dusver maakte hij daar 21,25 procent winst op.
Wat die allemaal vergeten is dat tussen nu en 10 jaar de beurs waarschijnlijk nog wel eens een keer serieus zal crashen. En dan kunnen ze misschien terug van 0 beginnen. Want meestal zijn het twintigers of dertigers die nog niets meegemaakt hebben. En dan dat riedeltje dat je met ETF's goed gespreid zit. Gespreid in wat? Enkel in aandelen (met hier en daar eens een uitzondering die een obligatie ETF heeft). Niets portefeuille management naar andere assets zoals obligaties, cash, individuele aandelen, ... Begrijp me niet verkeerd, ETF's zijn leuke dingen, ik heb er zelf ook in portefeuille, maar om al uw eieren in dat mandje te leggen?
Een iwda of cspx heeft toch beduidend minder volatiliteit dan het merendeel van mijn aandelen.
En die verhalen van een dure beurs zijn er toch al een paar jaar.
Eindconclusie: je weet het gewoon niet. Daarom gespreid aankopen in zowel tijd als asset zelf en steeds rekening houden met jouw tijdshorizon.
Zo heb je de laatste paar jaar wel minder rendement gehaald dan alles in S&P500.
Zelf heb ik een 2 à 3 jaar geleden een plan opgemaakt om DCA-gewijs in te stappen in aandelen. Hierdoor paar 0-obligaties aangekocht met rendementen >3%.
In vergelijking met de S&P500 dus een pak minder. Maar het had even goed andersom kunnen zijn.
Gemoedsrust en je plan
Accepteren is ook geld waard.
En die verhalen van een dure beurs zijn er toch al een paar jaar.
Eindconclusie: je weet het gewoon niet. Daarom gespreid aankopen in zowel tijd als asset zelf en steeds rekening houden met jouw tijdshorizon.
Zo heb je de laatste paar jaar wel minder rendement gehaald dan alles in S&P500.
Zelf heb ik een 2 à 3 jaar geleden een plan opgemaakt om DCA-gewijs in te stappen in aandelen. Hierdoor paar 0-obligaties aangekocht met rendementen >3%.
In vergelijking met de S&P500 dus een pak minder. Maar het had even goed andersom kunnen zijn.
Gemoedsrust en je plan
Accepteren is ook geld waard.
-
- Full Member
- Contacteer:
Ik vind het altijd moeilijk om je strategie af te stemmen op iemand van 94 jaar. Hoe je het ook draait of keert, die denkt anders over zijn geld dan iemand van 30 of 40. (Wat niet wegneemt dat ik immens veel respect voor hem heb.)Galactic schreef: ↑10 december 2024, 01:01 Hopelijk duurt het niet te lang voor er nog eens een crisis of crash komt. Dat vind ik zelf het aangenaamste naar handelen, en je kan weer "deals" doen en echt geld verdienen. Nu staat veel in de markten (veel) te duur. Ik heb dit jaar wel bijgekocht, maar niet met het grootste plezier. Sinds vorige maand zelfs een pauze ingelast. Als Warren Buffer meer dan 25% cash gaat aanhouden, luister ik als iemand met meer dan 25 jaar beleggingservaring toch wel, en is er niets verkeerd mijn cash of equivalent in ieder geval op te hogen van de huidige 2% nu naar +-10% (huidige doelstelling).