De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Je kunt bij je pensionering maar beter een miljoen op je rekening hebben staan dan het vooruitzicht te hebben de rest van je leven toe te moeten komen met je wettelijk pensioentje. Bovendien:
De Europese beurzen duiken weer in het rood. Waar blijft die eindejaarsrally? Of gaan we naar een eindejaarsdip?
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
-
- Jr. Member
- Contacteer:
Melt-up scenario, zeker in tech, en dan zijn sommige (zonder namen te noemen) nog harder geimpacteerd dan andere.
Vraag is wat komt na de melt-up, een consolidatie, een correctie of een "mini"crash.
Het begint stilaan onverstandig te worden de index te kopen (alhoewel verkopen waarschijnlijk onverstandig is).
Er zijn wel kansen momenteel zoals beursgenoteerd vastgoed naar mijn opinie.
Vraag is wat komt na de melt-up, een consolidatie, een correctie of een "mini"crash.
Het begint stilaan onverstandig te worden de index te kopen (alhoewel verkopen waarschijnlijk onverstandig is).
Het vraagstuk is echter, is het verstandig een S&P500 te kopen bij een P/E van +30 (ik begrijp dat dit een momentopname is). Terwijl je op een treasury 4.5% krijgt met zo goed als geen risico. Het feit dat de kans op een zware correctie nu veel groter is dan pakweg een jaar geleden beteken dat je terwijl je afwacht aan 4.5% je een goede kans hebt dat je binnen nu en een jaar de aankoop te doen voor 10-15 of mss wel 20% minder. Dat is natuurlijk een zeer moeilijke afweging. Zelf heb ik beslist toch een deel (bij voorkeur 10% en max 15%) naar 3maand treasury te gaan.Pieter1985 schreef: ↑15 december 2024, 16:27Ik vind het altijd moeilijk om je strategie af te stemmen op iemand van 94 jaar. Hoe je het ook draait of keert, die denkt anders over zijn geld dan iemand van 30 of 40. (Wat niet wegneemt dat ik immens veel respect voor hem heb.)Galactic schreef: ↑10 december 2024, 01:01 Hopelijk duurt het niet te lang voor er nog eens een crisis of crash komt. Dat vind ik zelf het aangenaamste naar handelen, en je kan weer "deals" doen en echt geld verdienen. Nu staat veel in de markten (veel) te duur. Ik heb dit jaar wel bijgekocht, maar niet met het grootste plezier. Sinds vorige maand zelfs een pauze ingelast. Als Warren Buffer meer dan 25% cash gaat aanhouden, luister ik als iemand met meer dan 25 jaar beleggingservaring toch wel, en is er niets verkeerd mijn cash of equivalent in ieder geval op te hogen van de huidige 2% nu naar +-10% (huidige doelstelling).
Als de index nog hard zou stijgen zou dat van nog verder multiple expansion moeten komen, of de winsten zouden hard moeten stijgen. Is dat onmogelijk, nee zeker niet. Maar de "odd's" zijn denk ik niet meer in het voordeel.
Ik was het net aan het denken toen ik het las. Het hele jaar door was een rally.Jebus4life schreef: ↑Vandaag 10:30Eindejaarsrally is nochtans broodnodig om het beursjaar te redden... "We" staan toch maar een procent of 25 in de plus dit jaar
Ik koop altijd bij, maar aan deze waardering zal dat gewoon procentueel minder zijn natuurlijk. Wellicht niet de beste strategie en laat ik misschien winst liggen, maar voor mij werkt het mentaal wel beter. Als het dan met 10 tot 20% zou zakken heb ik voldoende cash bij de hand om van een correctie te profiteren.Galactic schreef: ↑Vandaag 10:42Het vraagstuk is echter, is het verstandig een S&P500 te kopen bij een P/E van +30 (ik begrijp dat dit een momentopname is). Terwijl je op een treasury 4.5% krijgt met zo goed als geen risico. Het feit dat de kans op een zware correctie nu veel groter is dan pakweg een jaar geleden beteken dat je terwijl je afwacht aan 4.5% je een goede kans hebt dat je binnen nu en een jaar de aankoop te doen voor 10-15 of mss wel 20% minder. Dat is natuurlijk een zeer moeilijke afweging. Zelf heb ik beslist toch een deel (bij voorkeur 10% en max 15%) naar 3maand treasury te gaan.Pieter1985 schreef: ↑15 december 2024, 16:27
Ik vind het altijd moeilijk om je strategie af te stemmen op iemand van 94 jaar. Hoe je het ook draait of keert, die denkt anders over zijn geld dan iemand van 30 of 40. (Wat niet wegneemt dat ik immens veel respect voor hem heb.)
Als de index nog hard zou stijgen zou dat van nog verder multiple expansion moeten komen, of de winsten zouden hard moeten stijgen. Is dat onmogelijk, nee zeker niet. Maar de "odd's" zijn denk ik niet meer in het voordeel.
-
- Full Member
- Contacteer:
Via DCA maakt het niet uit. Voor een eenmalige aankoop is het natuurlijk een ander verhaal. Ik probeer de analyses uit de VS wat op te volgen en voor het komende jaar ben ik tot nu toe geen enkele pessimistische prognose tegen gekomen. Sommige spreken van 6300 dollar tegen eind 2025, andere van 7000. Het is aan ieder voor zich om zelf in te schatten hoe hij daarmee omgaat.Galactic schreef: ↑Vandaag 10:42 Het vraagstuk is echter, is het verstandig een S&P500 te kopen bij een P/E van +30 (ik begrijp dat dit een momentopname is). Terwijl je op een treasury 4.5% krijgt met zo goed als geen risico. Het feit dat de kans op een zware correctie nu veel groter is dan pakweg een jaar geleden beteken dat je terwijl je afwacht aan 4.5% je een goede kans hebt dat je binnen nu en een jaar de aankoop te doen voor 10-15 of mss wel 20% minder. Dat is natuurlijk een zeer moeilijke afweging. Zelf heb ik beslist toch een deel (bij voorkeur 10% en max 15%) naar 3maand treasury te gaan.
Ik ben persoonlijk ook wel overtuigd dat er een soort van correctie gaat komen. Maar ik heb geen flauw idee of dat echt in de vorm van een dip/crash zal zijn, of eerder in de vorm van een langdurige stabilisatie...
Vraagje, kan je die melt-up ook onderbouwen met waarderingscijfers van de M7?Galactic schreef: ↑Vandaag 10:35 Melt-up scenario, zeker in tech, en dan zijn sommige (zonder namen te noemen) nog harder geimpacteerd dan andere.
Onthoud dat een aandeel dat aan 20% groeit gerust een PE van 30 mag hebben. Voor zover PE al nuttig is voor een groeibedrijf, dit terzijde.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Een correctie/crash staat in de sterren geschreven. Het probleem is dat die nog jaren op zich kan laten wachten.