Warmtepomp: doen of niet?
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Een appartement of een vrijstaande woning.
Een woonkamer van 20 of één van 200 m².
3 slaapkamers verwarmen of geen verwarming op de slaapkamers.
Plafondhoogte van 2m40 of van 4m50.
...
Nog steeds vergelijkt men appelen met peren. Ik heb geen boodschap aan de kostprijs om een klein appartement te verwarmen tot 19°C. Mijn woonkamer alleen is 600 m³ ... om gezellig op temperatuur te krijgen. En dat doet de finoven perfect.
Een woonkamer van 20 of één van 200 m².
3 slaapkamers verwarmen of geen verwarming op de slaapkamers.
Plafondhoogte van 2m40 of van 4m50.
...
Nog steeds vergelijkt men appelen met peren. Ik heb geen boodschap aan de kostprijs om een klein appartement te verwarmen tot 19°C. Mijn woonkamer alleen is 600 m³ ... om gezellig op temperatuur te krijgen. En dat doet de finoven perfect.
Als je (droog) hout moet gaan aankopen ben je duurder uit.
Of je moet het zelf doen, maar dan is het veel werk.
Wij hebben een grote tuin en een bos, dus zijn zelfvoorzienend qua hout maar bedenk dat 1 avond stoken all in meer dan 1h werk vergt (zagen, transport, klieven, stapelen, binnenbrengen, as wegdoen).
Plus als je geen schouw hebt vergeet het dan maar helemaal en een hoogrendementhaard is ook niet bepaald gratis. Wij hebben een dure speksteenkachel; halen we er nooit uit maar de warmte die die geeft is zo zalig.
Als je de financien hebt dan kan je er voor opteren om een geothermische WP te laten plaatsen, zorgt voor verwarming en warmwater en passieve koeling in de zomer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 06:28 Ik ben geenszins een klimaatontkenner … maar mijn keuze is op het financiële plaatje gebaseerd
Mijn HR CV gasketel heeft een goede 2.000 euro gekost (alles in begrepen).
Overzicht: warmtepomp prijzen 2024 - 2025
Soort warmtepomp Gemiddelde prijs(incl. btw en plaatsing)
Water-water warmtepomp € 15.000 à 20.000
Grond-water warmtepomp € 20.000 à 30.000
Lucht-water warmtepomp € 5.000 à 9.000
Lucht-lucht warmtepomp € 4.000 à 7.000
Hybride warmtepomp € 8.000 à 15.000
Warmtepompboiler € 3.000 à 5.000
Dat kost geld, zeer zeker.
Maar dat verkoop je ook mee, er zijn kopers die ook op zoek zijn naar huizen met die technology.
De herverkoopwaarde stijgt mee.
Je kan het ook doen om je steentje bij te dragen.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
In Nederland zijn er al normen om de lawaaioverlast van warmtepompen wat in te dijken:
Als je collega zijn electriciteit haalt van de kerncentrales van Doel is zijn CO₂-uitstoot nagenoeg nul(0). Als zijn electriciteit komt van Tinne's gascentrales is er inderdaad geen winst voor 'het klimaat'.
Da's nu al zo. Wees maar zeker dat deze vermadelijde taksontwijkers een doorn in het oog zijn van onze vroede vaderen. Ze broeden nu al op plannen om het ons moeilijk te maken
Laatst gewijzigd door CarpeNoctem op 17 december 2024, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Iemand in de familie heeft 20 jaar geleden een geothermische laten steken.(nieuwbouwwoning)
Heel duur grapje en blijkbaar was het gebruik ook geen lachtertje daar de pomp zoveel elektriciteit verbruikte.
Enkele jaren geleden is het zaakje stuk gegaan(was ergens een lek) en was blijkbaar ook geen lachtertje om dat te laten herstellen als het al mogelijk was.
De man heeft nog ergens een mazoutbrander kunnen kopen en stookt nu terug op mazout.
Volgens hem niks goedkoper dan mazout.
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
Of iets een meerwaarde is of niet hangt er nog vanaf of de kandidaat-koper het nuttig kan gebruiken of niet (en er al dan niet belang aan hecht). In de case die Karine vertelt is die geothermische waterpomp eerder een minwaarde dan een meerwaarde.Jhn schreef: ↑Vandaag 13:09Als je de financien hebt dan kan je er voor opteren om een geothermische WP te laten plaatsen, zorgt voor verwarming en warmwater en passieve koeling in de zomer.VincentVega schreef: ↑Vandaag 06:28 Ik ben geenszins een klimaatontkenner … maar mijn keuze is op het financiële plaatje gebaseerd
Mijn HR CV gasketel heeft een goede 2.000 euro gekost (alles in begrepen).
Overzicht: warmtepomp prijzen 2024 - 2025
Soort warmtepomp Gemiddelde prijs(incl. btw en plaatsing)
Water-water warmtepomp € 15.000 à 20.000
Grond-water warmtepomp € 20.000 à 30.000
Lucht-water warmtepomp € 5.000 à 9.000
Lucht-lucht warmtepomp € 4.000 à 7.000
Hybride warmtepomp € 8.000 à 15.000
Warmtepompboiler € 3.000 à 5.000
Dat kost geld, zeer zeker.
Maar dat verkoop je ook mee, er zijn kopers die ook op zoek zijn naar huizen met die technology.
De herverkoopwaarde stijgt mee.
Je kan het ook doen om je steentje bij te dragen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Niet alleen in Nederland. Ik woon in een groot appartementsgebouw, en in 2019 hebben ze in het najaar op de Algemene vergadering heel nipt airco toegestaan (alleen aan de achterkant). Deze werd in januari 2020 geïnstalleerd. Op de AV van 2022 kwam er een verbod om deze nog op te zetten na 22u. Ondertussen, AV najaar 2024, is dit teruggebracht naar 16u !CarpeNoctem schreef: ↑Vandaag 13:18 In Nederland zijn er al normen om de lawaaioverlast van warmtepompen wat in te dijken:
Hoe moet ik in de toekomst mijn appartement verwarmen als ik fulltime werk en pas rond 17u30 thuiskom Met een warmtepomp tot 16u ga ik het niet trekken....
Het wordt absurder met het jaar bij ons, hoog tijd dat de overheid zonnepanelen en isolatie gaat verplichten, want het mag allemaal niets kosten van de medebewoners / eigenaars . Hun verwarming opzetten, oh nee, kost allemaal teveel geld. 19 graden is meer dan voldoende. En maar klagen over artrose, en pijn, en hoge dokterskosten