Warmtepomp: doen of niet?
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Ik kijk alleen naar mijn eigen situatie en stel vast dat het voor mij niet rendabel is.reteiP schreef: ↑Gisteren 21:15Als je nooit verkoopt is enkel comfort en lopende kost van tel en ook daar is een geothermische warmtepomp moeilijk of niet te kloppen.
Je gaat van minstens €1000 per jaar aan gas naar ongeveer de helft aan elektriciteit met die switch.
En je hebt freecooling in de zomer die dan ook nog eens geruisloos werkt via je vloer.
Er is nu eenmaal een shift in de woningbouw waarbij je budget dat vroeger opging aan een grote garage of kelder of architecturale folliekes zal verschuiven naar je verwarmingsinstallatie.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Contacteer:
+1Kwakkie schreef: ↑Vandaag 05:28Ik kijk alleen naar mijn eigen situatie en stel vast dat het voor mij niet rendabel is.reteiP schreef: ↑Gisteren 21:15
Als je nooit verkoopt is enkel comfort en lopende kost van tel en ook daar is een geothermische warmtepomp moeilijk of niet te kloppen.
Je gaat van minstens €1000 per jaar aan gas naar ongeveer de helft aan elektriciteit met die switch.
En je hebt freecooling in de zomer die dan ook nog eens geruisloos werkt via je vloer.
Er is nu eenmaal een shift in de woningbouw waarbij je budget dat vroeger opging aan een grote garage of kelder of architecturale folliekes zal verschuiven naar je verwarmingsinstallatie.
Make Spaargids " Great Again ! "
Sommige mensen hebben toch altijd pech.karine schreef: ↑Gisteren 14:13Iemand in de familie heeft 20 jaar geleden een geothermische laten steken.(nieuwbouwwoning)
Heel duur grapje en blijkbaar was het gebruik ook geen lachtertje daar de pomp zoveel elektriciteit verbruikte.
Enkele jaren geleden is het zaakje stuk gegaan(was ergens een lek) en was blijkbaar ook geen lachtertje om dat te laten herstellen als het al mogelijk was.
De man heeft nog ergens een mazoutbrander kunnen kopen en stookt nu terug op mazout.
Volgens hem niks goedkoper dan mazout.
Wat kan ik zeggen, ik ken iemand met een mazouttank en die had ook een lek, Heel duur grapje en blijkbaar was het geen lachtertje om alles te saneren en een nieuwe installatie te plaatsen. Ook het leveren van de mazout in dat kleine eenrichtingsstraatje stoorde de buren en het verkeer enorm. Amai zeg!
- VincentVega
- Sr. Member
- Contacteer:
+ 1Kwakkie schreef: ↑Vandaag 05:28Ik kijk alleen naar mijn eigen situatie en stel vast dat het voor mij niet rendabel is.reteiP schreef: ↑Gisteren 21:15
Als je nooit verkoopt is enkel comfort en lopende kost van tel en ook daar is een geothermische warmtepomp moeilijk of niet te kloppen.
Als een geothermische waterpomp 20 tot 30.000 euro kost, dan haal ik dat er nooit uit.
Trouwens met mijn 2.000 euro kostende HR cv-ketel betaal ik geen 1.000 maar 720 euro per jaar aan gas (60 euro per maand).Overzicht: warmtepomp prijzen 2024 - 2025
Soort warmtepomp Gemiddelde prijs(incl. btw en plaatsing)
Grond-water warmtepomp € 20.000 à 30.000
Als het dan zou kloppen dat ik met een geothermische WP slechts 500 euro per jaar aan elektriciteit zou moeten betalen, dan bespaar ik dus 220 euro per jaar.
Maar de installatie kost 18 tot 28.000 euro meer dan mijn CV-ketel, dus kom ik op een terugverdientijd van meer dan 68 jaar. De normale levensduur van een WP bedraagt ongeveer 20 jaar …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Och, zolang stroom per kilowatt ruim drie keer zo duur is dan gas, zijn warmtepompen financieel gezien onzin, zeker als er al een CV installatie op gas aanwezig is. En de trend van duurdere stroom zet zich voort, volgend jaar komt er per gezin nog een €120 bij aan distributie en transmissie kosten, terwijl gas op dat punt maar €15 duurder wordt. En vermits er nog gigantische investeringen nodig zijn in het verder uitbouwen van elektrificatie en duurzaam, zal stroom nog veel duurder worden. Verder zullen ook nog de taksen op diesel en benzine verschuiven naar EV rijden en een CO2 taks op gas betekent ook dat de stroom uit de Tinne en andere gascentrales duurder wordt.
Buurman in de straat gisteren nog een vrachtwagen stookhout laten leveren.
https://woodywoodpecker.be/store/hout-i ... k_idealmix
Stel me toch de vraag of dit nog iets van besparing uithaalt tegenover gas en de vuiligheid en fijn stof binnen in huis?
https://woodywoodpecker.be/store/hout-i ... k_idealmix
Stel me toch de vraag of dit nog iets van besparing uithaalt tegenover gas en de vuiligheid en fijn stof binnen in huis?