De Beurs vandaag part 2
TIP
Re: De Beurs vandaag part 2
Het gaat eerder over het algemene sentiment. Kan de markt stijgen, jazeker en ik zal ook grotendeels belegd blijven, maar niet meer volledig risc-on.BRT schreef: ↑Gisteren 11:19Vraagje, kan je die melt-up ook onderbouwen met waarderingscijfers van de M7?Galactic schreef: ↑Gisteren 10:35 Melt-up scenario, zeker in tech, en dan zijn sommige (zonder namen te noemen) nog harder geimpacteerd dan andere.
Vraag is wat komt na de melt-up, een consolidatie, een correctie of een "mini"crash.
Het begint stilaan onverstandig te worden de index te kopen (alhoewel verkopen waarschijnlijk onverstandig is).
Er zijn wel kansen momenteel zoals beursgenoteerd vastgoed naar mijn opinie.
Onthoud dat een aandeel dat aan 20% groeit gerust een PE van 30 mag hebben. Voor zover PE al nuttig is voor een groeibedrijf, dit terzijde.
Voor mij is de index nu duur, de eerste stap is dan leverage afbouwen (ben meer dan 100% belegd) en tegen 3 januari nog 97-98%. De volgende stap is een deel van het risico verplaatsen naar bijvoorbeeld Treasury, GVV's, Consumer Staples, Utilities, Telecom (te bekijken)... of eventueel SPX equal weight ipv de normale SPX. Zaken die minder onderuit zouden moeten gaan bij een (stevige) correctie of een wat mindere markt. Mogelijks bouw ik ook cash op, maar ik zal minimaal 85% in ETF/Aandelen blijven.
Als het volgend jaar een goed jaar zou worden, kost het mij op mijn gehele portefeuille misschien 1a1.5%. Als de index/markt het slecht doet en in zijn geheel -12% gaat, doet mijn portefeuille het (veel) beter. In 2022 deed ik iets vergelijkbaars en heb ik het jaar kunnen afsluiten met slechts -3%. Voor mij is het beleggen niet enkel de winst vangen als het goed gaat, maar ook het verlies beperken in slechtere tijden en op de galzwarte momenten enorm goede zaken kunnen doen. Liever -3% in een slecht beursjaar dan -12%. Dat maakt op lange termij veel verschil.
Het is wel zo dat de economie in de US sterk blijft. Komt er dan toch een normale correctie kan het herstel hiervan ook weer heel snel gaan.
Melt UP in tech?
Kleppers als Microsoft. Amazon, Alphabet en anderen zullen weinig van hun pluimen verliezen.
Ook opvallend is hoe AI meer en meer in het dagelijks leven komt opdagen. Veel helpdesks zijn op veel plaatsen vervangen door chatbots.
Melt UP in tech?
Kleppers als Microsoft. Amazon, Alphabet en anderen zullen weinig van hun pluimen verliezen.
Ook opvallend is hoe AI meer en meer in het dagelijks leven komt opdagen. Veel helpdesks zijn op veel plaatsen vervangen door chatbots.
Was “hangmatbelegger” als woord van het jaar het topsignaal? Ik dacht er nog aan We crashen gewoon verder nabeurs, S&p 500 futures -3.5%. Thanks Powell.
Je kan nergens schuilen. Goud zakt mee, obligaties en bitcoin ook. Alleen de dollar biedt enige hulp. De Nasdaq verliest bijna 1000 punten op een dag.
Je kan nergens schuilen. Goud zakt mee, obligaties en bitcoin ook. Alleen de dollar biedt enige hulp. De Nasdaq verliest bijna 1000 punten op een dag.
We wisten toch dat er een correctie aan zat te komen?Barryke schreef: ↑Vandaag 22:08 Was “hangmatbelegger” als woord van het jaar het topsignaal? Ik dacht er nog aan We crashen gewoon verder nabeurs, S&p 500 futures -3.5%. Thanks Powell.
Noem jij dit crashen.
Hier zit elke spaargidsers op te wachten, de landbouwer van HLN misschien minder.
Na beurs Microsoft toch al groen.
Welke obligaties zakken volgens jouw, kan nog interessant worden?
Hier zit elke spaargidsers op te wachten, de landbouwer van HLN misschien minder.
Na beurs Microsoft toch al groen.
Welke obligaties zakken volgens jouw, kan nog interessant worden?
Eens zien of al degenen die hebben gezegd dat ze cash opzij hielden, dat morgen gaan investeren.
Je weet niet of het nog verder naar omlaag gaat gaan en hoe lang. Voor hetzelfde geld gaat het nu terug steil omhoog. Remember de covidcrash van 2020.
Dat is het gemak van buy and hold: je moet niets doen. Wie cash opzijhoudt voor een correctie moet voortdurend de markt in het oog houden en zich afvragen "Nu instappen of nog wachten?".
Dat was een crash, dat is dit (nog) niet.
Trouwens het duurde toch wel meer dan een paar dagen voordat het op het oude peil terug was.