Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Met mijn plug in hybride auto :
In de zomer zou dat rond de 50 km op elektriciteit moeten zijn.
In de (echte) winter rond de 30 km.
Gisteren een tripje gedaan met ook hoofdwegen erbij en dat ging een kleine 60 km goed, aan een buitentemperatuur van rond de 13 graden.
Alleen op het einde van die afstand begon de ICE af en toe in te springen. Die werkt dan gedeeltelijk om de wielen aan te drijven, gedeeltelijk als range extender.
Op verbrandingsmotor rijdt de auto theoretisch een 7 a 800 km. Dat is gerekend aan een realistisch verbruik (getest door anderen) maar wel met de volledige capaciteit van de tank..
Wat ik in praktijk nooit zou doen, die laatste druppel oprijden.
De auto zal trouwens niet meer willen rijden als er alleen elektriciteit van de batterij is. Er moet altijd benzine in de tank zitten.
De auto kan laden aan een paal maar kan alleen maar traag laden.
Enkel als het goedkoopste tarief beschikbaar is van onder 50 cent per KWH is het de moeite om dat te doen.
Anders is de benzine op dit moment goedkoper.
Ik laad de auto dagelijks tot vol. Dat is ook wat de fabrikant aanraadt.
Voor mijn verplaatsingen is dit type auto prima !
Het weze gezegd dat brandstof die gemengd is met ethyl (of iets dergelijks alcoholisch) mettertijd 'slecht' wordt.
Daarom is de auto ook geprogrammeerd om de bestuurder te dwingen om minstens elke 3 maanden minstens 10 liter brandstof toe te voegen.
Als je na drie maanden niet getankt hebt zal de auto daar een waarschuwing over geven en alleen nog met ICE ingeschakeld rijden om benzine op te branden.
Voor wie dat niet ecologisch ok vindt : het gaat over slechts 10 liter per drie maanden die je moet verbruiken.
In normale omstandigheden zou die tegen die tijd toch al verbrand moeten zijn..
- VincentVega
- Sr. Member
- Berichten: 499
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dus als je beweert een rijbereik te hebben van meer dan 600 km met 2 volle tanks dan is ca. 50 km van die afstand op elektriciteit afgelegd en de overige 550 km (of meer) via de verbrandingsmotor.haelewyn schreef: ↑Gisteren 10:24Met mijn plug in hybride auto :
In de zomer zou dat rond de 50 km op elektriciteit moeten zijn.
In de (echte) winter rond de 30 km.
Gisteren een tripje gedaan met ook hoofdwegen erbij en dat ging een kleine 60 km goed, aan een buitentemperatuur van rond de 13 graden.
Alleen op het einde van die afstand begon de ICE af en toe in te springen. Die werkt dan gedeeltelijk om de wielen aan te drijven, gedeeltelijk als range extender.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Spijtig dat Europa niet meer ingezet heeft op PHEV maar koste wat kost volledig elektrisch opdringt. Plug in zal veel gemakkelijker aanvaard worden, is wat goedkoper in aanschaf, heeft een groter rijbereik en de geruststelling dat je overal snel kunt tanken. Als elektrisch rijden goedkoper is dan benzine, zal de consument vanzelf wel elektrisch gaan laden, de meeste dagdagelijkse ritten kunnen immers perfect elektrisch.
Re: Rijden met EV vs ICE
Het zal eerder meer dan 50 km op de elektromotor zijn. De batterijen ervan worden ook opgeladen tijdens de rit en af en toe rij je die opgewekte energie weer op. Alles hangt af van de omstandigheden en je rechtervoet. Maar een extra 40 km elektrisch lijkt mij haalbaar op een rit van 600 km. Correct me if I'm wrong.
Re: Rijden met EV vs ICE
Met een volle tank staat de actieradius op het dashboard momenteel beschreven op een kleine 650 km waarvan 50 km ongeveer op elektriciteit.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:25
Dus als je beweert een rijbereik te hebben van meer dan 600 km met 2 volle tanks dan is ca. 50 km van die afstand op elektriciteit afgelegd en de overige 550 km (of meer) via de verbrandingsmotor.
Als ik zelf de actieradius bereken en verbruik uit praktijkervaringen daarin meeneem van anderen die met dit type voertuig op reis gingen, kom ik op 750 km op benzine + 50 op electriciteit.
Daarbij moet ik wel zeggen dat ik 0,2 liter per 100 km heb toegevoegd aan dat verbruik van die andere ..
En dat ik zelf op autosnelweg trager rijd dan de gemiddelde chauffeur.
Dus eerder een grotere actieradius in mijn concreet geval
Maar al bij al : als de bak leeg is, kap er benzine in en je bent weer weg.
Geen elektriciteit op een tankstation op de autosnelweg want dan doe je verlies tov de benzineprijs.
In mijn eigen gemeente zijn er palen die laden aan 0,8 euro per KWH. Als ik dan 20 KWH verbruik per 100 km in de winter zit ik aan 16 euro per 100 km.
Dat kan op benzine zeker beter.
- voorheenCP1234
- Hero Member
- Berichten: 521
- Lid geworden op: 11 jan 2024
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Dan ben je nog steeds dood hoor, als je de rekening van die snellader zal zien krijg je een hartaanval ...VincentVega schreef: ↑Gisteren 08:35Je kan een aantal leuke berekeningen maken:voorheenCP1234 schreef: ↑18 december 2024, 19:04
Eer dat ge daar uw 8miljoen km mee hebt kunnen rijden ben je al dood van het steeds moeten wachten om de 200km aan een laadstation ...
- om 8 miljoen km af te leggen en elke 200 km te moeten herladen moet je in totaal 40.000 keer opladen.
- als de gemiddelde herlaadbeurt met een snellader 30 minuten duurt (je mag dan wel niet thuis opladen want dat duurt nog veel langer) dan verlies je 20.000 uren aan wachttijd.
Of omgerekend is dat 833 dagen of 2,28 jaar aan wachttijd
Leuke berekening trouwens, bij het gebruik van geen snellader ben je al 24x zoveel tijd kwijt, zijnde bijna 50 jaar. Daar je maar aan 18 mag beginnen rijden zit je dan al aan 68 jaar vooraleer je je 8 miljoen nog moet rollen; je zal dus ook hier het niet of amper halen ...
Make Spaargids " Great Again ! "
Re: Rijden met EV vs ICE
Leuk die berekeningen.
De gemiddelde autobezitter rijdt tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar, laten we dus 12.500 km nemen.
Dan moet je 640 jaar rijden om aan die 8 miljoen te geraken.
Ikzelf rij zo'n 5000 km per jaar dus ik moet 1600 jaar rijden
De gemiddelde autobezitter rijdt tussen de 10.000 en 15.000 km per jaar, laten we dus 12.500 km nemen.
Dan moet je 640 jaar rijden om aan die 8 miljoen te geraken.
Ikzelf rij zo'n 5000 km per jaar dus ik moet 1600 jaar rijden
Re: Rijden met EV vs ICE
Ik vermoed dat de autofabrikant ook gedacht heeft aan de keren dat de auto bijlaadt door te vertragen .. en dat ze zo al aan dat cijfer van 50 zijn gekomen.pukkie007 schreef: ↑Gisteren 11:39 Het zal eerder meer dan 50 km op de elektromotor zijn. De batterijen ervan worden ook opgeladen tijdens de rit en af en toe rij je die opgewekte energie weer op. Alles hangt af van de omstandigheden en je rechtervoet. Maar een extra 40 km elektrisch lijkt mij haalbaar op een rit van 600 km. Correct me if I'm wrong.
Ideaal zijn lange rechte wegen waar je 70 of 90 rijdt en regelmatig van ver kan laten uitbollen. Dan win je veel kilometers bij.
Tijdens een rit van 600 km zal je inderdaad stukken puur elektrisch kunnen rijden door tussentijds bijgeladen te hebben. Door te vertragen en door de motor die ook als range extender fungeert.
Net daardoor kwam iemand met deze middenklasser, die wat zwaarder is door de batterij en de luxe, op een benzineverbruik van 5 liter per 100 km tijdens een tocht naar zuid Frankrijk.