Warmtepomp: doen of niet?
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Ja, ik ben blijkbaar nog van de oude stempel.vortex schreef: ↑20 december 2024, 17:04Ben je daar zeker van? Meer dan een half miljoen langdurig zieken, 2,6 miljoen gepensioneerden, 320.000 werklozen, 164.054 leefloners, 233.000 huisvrouwen, x aantal huismannen, jongeren, mensen die in ploegen werken, deeltijds werkenden, thuiswerk, enz... op 5.163.139 huishoudens in België. Zou mij zeer verwonderen dat in meer dan de helft van de woningen overdag niemand thuis zijn.
Heel de dag met twee werken, kids op kot.
Vortex heeft weeral gelijk.vortex schreef: ↑19 december 2024, 10:51simonvb schreef: ↑19 december 2024, 09:51 Maar vind dit ook een interessante opinie: https://www.standaard.be/cnt/dmf20241215_96712372LOL zo heerlijk naïef of is het moedwillig de bevolking wat wijs maken? Energie prijzen gaan niet meer zakken, in tegendeel. Gas, olie, zon en wind zijn gratis ter beschikking, het kost alleen een pak meer om eenzelfde hoeveelheid energie uit wind en zon te oogsten, daar heb je immers een pak meer nieuw te bouwen infrastructuur voor nodig. Stroom wordt gewoon niet meer goedkoper, ook al omdat de vraag door elektrificatie zal toenemen waardoor het aanbod van niet duurzame en binnenkort met CO2 taksen belaste productie in ons land ook zal toenemen.Er is maar één manier om onze energieprijzen te doen dalen: iedereen van het gas en aan de warmtepomp!
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Zonder uitleg zeggen die grafieken weinig of niks. Die prijzen zullen zeker niet de prijzen zijn die consumenten in België moeten betalen voor hun verbruik
Een zoveelste losse flodder ….
Ik kijk liever naar mijn elektriciteitsfactuur en wat blijkt: die is fors toegenomen de laatste jaren. De toename van hernieuwbare energie heeft dus niet echt tot lagere elektriciteitsprijzen geleid
Ik kijk liever naar mijn elektriciteitsfactuur en wat blijkt: die is fors toegenomen de laatste jaren. De toename van hernieuwbare energie heeft dus niet echt tot lagere elektriciteitsprijzen geleid
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Inderdaad, de praktijk levert het beste bewijs, ondanks de sterk toenemende hoeveelheid zonnepanelen blijft onze stroom prijs maar stijgen en haalt de bezitter van die panelen er steeds minder financieel rendement uit en krijgt hij voor het injecteren van die zonnestroom amper nog een vergoeding. Wie weet mag hij binnenkort betalen of de panelen afschakelen wanneer de zon schijnt of gaan klooien met een te dure thuis batterij.
Mijn elektriciteits factuur is fors afgenomen, ik heb dan ook weinig geld geïnvesteerd in zonnepanelen (en volgend jaar ook in een thuisbatterij). De anderen mogen van mij hardleers blijven klagen en zagen over dure elektriciteitsprijzen/energieprijzen...VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15 Zonder uitleg zeggen die grafieken weinig of niks. Die prijzen zullen zeker niet de prijzen zijn die consumenten in België moeten betalen voor hun verbruik
bankiers + politici + accountants + juristen = 20.000 miljard euro in belastingparadijzen
Het zijn vooral de distributietarieven die fel zijn gestegen en fel zullen doorstijgen in 2025.
De VREG heeft de distributienettarieven voor elektriciteit en aardgas voor 2025 goedgekeurd. We stellen een algemene toename vast ten opzichte van 2024. Concreet betaalt een gezin in 2025 € 120 (+33%) meer nettarieven voor elektriciteit en € 15 (+6%) meer nettarieven voor aardgas.
Volgens Test-aankoop is een batterij nog steeds niet aan te raden.
Ondanks deze prijsdaling is de rendabiliteit van deze systemen niet voldoende en blijft de terugverdientijd rond de 10 jaar of langer. Bovendien is niet aangetoond dat deze systemen over een periode van 15 of 20 jaar kunnen worden terugverdiend terwijl ze voldoende laadcapaciteit behouden.
Ik denk eerder aan een wagen die bi-directioneel werkt. Dan heb je plots een batterij van 60-100 kWh. En omdat er dan toch blijkbaar zoveel mensen thuis zijn of werken zou dit nog een mooie oplossing kunnen zijn.
Stel je voor, een Dacia(bi-directioneel) kopen voor €10.000 met een batterij van 50kWh.
De VREG heeft de distributienettarieven voor elektriciteit en aardgas voor 2025 goedgekeurd. We stellen een algemene toename vast ten opzichte van 2024. Concreet betaalt een gezin in 2025 € 120 (+33%) meer nettarieven voor elektriciteit en € 15 (+6%) meer nettarieven voor aardgas.
Ondanks deze prijsdaling is de rendabiliteit van deze systemen niet voldoende en blijft de terugverdientijd rond de 10 jaar of langer. Bovendien is niet aangetoond dat deze systemen over een periode van 15 of 20 jaar kunnen worden terugverdiend terwijl ze voldoende laadcapaciteit behouden.
Ik denk eerder aan een wagen die bi-directioneel werkt. Dan heb je plots een batterij van 60-100 kWh. En omdat er dan toch blijkbaar zoveel mensen thuis zijn of werken zou dit nog een mooie oplossing kunnen zijn.
Stel je voor, een Dacia(bi-directioneel) kopen voor €10.000 met een batterij van 50kWh.
-
- Newbie
- Contacteer:
Al eens opgezocht wat een laadpaal kost om bi-directioneel te laden?karine schreef: ↑Gisteren 09:44 Het zijn vooral de distributietarieven die fel zijn gestegen en fel zullen doorstijgen in 2025.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Als je enkel vergelijkt met de piek van eind 2022 heb je ongetwijfeld gelijkSpaarplan schreef: ↑Gisteren 09:14Mijn elektriciteits factuur is fors afgenomen, ik heb dan ook weinig geld geïnvesteerd in zonnepanelen (en volgend jaar ook in een thuisbatterij). De anderen mogen van mij hardleers blijven klagen en zagen over dure elektriciteitsprijzen/energieprijzen...VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15 Zonder uitleg zeggen die grafieken weinig of niks. Die prijzen zullen zeker niet de prijzen zijn die consumenten in België moeten betalen voor hun verbruik
Als je gewoon naar je elektriciteitsfactuur van de laatste jaren kijkt, zal je wel anders piepen. Voor volgend jaar wordt trouwens nog een stijging verwacht, gemiddeld zowat 120 euro gemiddeld per gezin.
https://www.tijd.be/ondernemen/milieu-e ... 79255.html
By the way, ik heb al ruim 15 jaar zonnepanelen ...
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Logo Plugnet - Bidirectionele laadpaaltoxictooms schreef: ↑Gisteren 10:30Al eens opgezocht wat een laadpaal kost om bi-directioneel te laden?karine schreef: ↑Gisteren 09:44 Het zijn vooral de distributietarieven die fel zijn gestegen en fel zullen doorstijgen in 2025.
Laadpaal kopen thuis
Bidirectioneel opladen verwijst naar het vermogen van de auto om elektriciteit van het net te halen en ook weer terug te sturen. Het staat ook bekend als Vehicle to Grid (V2G)-technologie. U kunt een instapmodel bidirectionele laadpaal kopen voor de prijs vanaf € 5775. Het instapmodel heeft een vermogen van 7,4 kW.
Een Dacia met bi-directionele batterij voor 10.000 euro kopen zit er dus voorlopig niet in ...
Koop dan zo een Dacia voor €10.000 en gooi het blik en het plastiek weg zodat je enkel nog een 50kWh thuis accu over hebt, neemt wat minder plaats in, geen roestplekken op de oprit en geen dure bi-laadpaal nodig. Ik ga mij al die moeite en kosten besparen, voor €10.000 heb ik de volgende 15jaar zorgeloos stroom uit het net. Als we spaarplan mogen geloven zal stroom tegen die tijd spotgoedkoop en duurzaam zijn door al die zonnepanelen die er aan sneltreinvaart bijkomenVincentVega schreef: ↑Gisteren 10:45 Een Dacia met bi-directionele batterij voor 10.000 euro kopen zit er dus voorlopig niet in ...
Waren we vorige week op het werk nog mee aan het lachen inderdaad. Dacia kopen, batterij eruit, de rest naar het schroot en dan krijg je nog een deel terugbetaald.vortex schreef: ↑Gisteren 11:45Koop dan zo een Dacia voor €10.000 en gooi het blik en het plastiek weg zodat je enkel nog een 50kWh thuis accu over hebt, neemt wat minder plaats in, geen roestplekken op de oprit en geen dure bi-laadpaal nodig. Ik ga mij al die moeite en kosten besparen, voor €10.000 heb ik de volgende 15jaar zorgeloos stroom uit het net. Als we spaarplan mogen geloven zal stroom tegen die tijd spotgoedkoop en duurzaam zijn door al die zonnepanelen die er aan sneltreinvaart bijkomenVincentVega schreef: ↑Gisteren 10:45 Een Dacia met bi-directionele batterij voor 10.000 euro kopen zit er dus voorlopig niet in ...
Betreft dat bidirectioneel laden kijk ik ook niet naar vandaag wegens veel te duur maar naar de komende jaren.
Toekomstmuziek misschien.
Wanneer dan iedereen zijn wagen aan het net gaat hangen krijgen we een reuzebatterij. Wagens die overdag aan het bedrijf worden opgeladen en 's avonds nog een deel van de batterij kunnen afgeven en 's nachts wanneer de stroom goedkoop is verder kunnen opladen dat zou wel iets moois kunnen worden.
Even verder off topic maar toch interessant :
Witte waterstof ontdekt: hiermee kunnen auto’s nog eeuwen blijven rondrijden
Uit recent onderzoek blijkt dat er veel meer natuurlijke waterstof in het aardgesteente zit dan tot nu toe werd gedacht. Zelfs meer dan alle aardgasreserves op aarde. Auto’s kunnen er in theorie dus eeuwen op deze witte waterstof blijven rondrijden. Mogelijk zelfs oneindig, omdat de reactie tussen ijzer en water continu is en er dus permanent waterstof in grote hoeveelheden wordt bijgemaakt door de aarde.
Waterstof nog niet te snel afschrijven.
Als we echt naar een fossiel vrije wereld moeten, zal waterstof de belangrijkste grondstof en energie worden om alle aardolie derivaten en fossiele brandstoffen te vervangen, dus zowat. Waterstof en gecapteerd CO2 kan als basis dienen om een hele reeks grondstoffen en brandstoffen te maken. Het is eigenlijk jammer dat vrijwel alle investeringen naar wind en zon gaan terwijl deze alleen niet zullen volstaan om de volledige transitie te doen, veel te dure infrastructuur werken met zich meebrengen, zeer veel resources vergen en maar traag in capaciteit toenemen.
Tuurlijk is uw factuur dalende. Je bent minder en minder in het land, en je hot tub laat je op een andere meter draaien. En dan heel het forum maar oppoken ...Spaarplan schreef: ↑Gisteren 09:14Mijn elektriciteits factuur is fors afgenomen, ik heb dan ook weinig geld geïnvesteerd in zonnepanelen (en volgend jaar ook in een thuisbatterij). De anderen mogen van mij hardleers blijven klagen en zagen over dure elektriciteitsprijzen/energieprijzen...VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15 Zonder uitleg zeggen die grafieken weinig of niks. Die prijzen zullen zeker niet de prijzen zijn die consumenten in België moeten betalen voor hun verbruik
Ja de extra kost voor de kerncentrales moet door iemand betaald worden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15
Subsidies , certificaten zou dit niet eerder de oorzaak zijn.
Estate Guru believer.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
De extra kost voor het eerst betalen voor de sluiting van kerncentrales en daarna opnieuw betalen voor het heropenen van 2 ervan, bedoel je? Engie en moedermaatschappij GDF Suez zullen er goed bij gevaren hebben.platin schreef: ↑Gisteren 19:35Ja de extra kost voor de kerncentrales moet door iemand betaald worden.VincentVega schreef: ↑Gisteren 07:15
Subsidies , certificaten zou dit niet eerder de oorzaak zijn.
Ook de “gratis wind” en “gratis zon” bleken niet gratis te zijn. De groene stroomcertificaten hebben veel gekost en zijn een erfenis uit het verleden (van Groen en Freya Van Den Bossche). Ook andere vormen van subsidiëring hebben al veel belastinggeld gekost. Momenteel swingen vooral de kosten voor het transporteren van al die wind- en zonne-energie de pan uit. Denk aan de onderzeese leidingen met Noorwegen en UK, en aan het peperdure energie eiland voor onze kust …
Kosten energie-eiland voor Belgische kust swingen de pan uit, grootverbruikers vragen om project stil te leggen
De kostprijs van het veelbesproken energie-eiland voor de Belgische kust zou tot 7 miljard euro bedragen, in plaats van 2 miljard. Grootverbruikers vragen nu om het project stil te leggen. Dat energie-eiland zou de nieuwe windmolenparken op zee moeten verbinden met het land. Op termijn zou het moeten aangesloten worden op een internationaal netwerk dat verschillende windmolenparken op de Noordzee verbindt. Ontslagnemend minister van Energie Tinne Van der Straeten (Groen) heeft de federale energiewaakhond Creg gevraagd om in te grijpen.