Defensie aandelen.
TIP
Defensie aandelen.
Daar Trump binnenkort aan de macht komt heb ik de indruk dat de defensie aandelen een stijging tegemoet gaan terwijl ze al enorm gestegen zijn.
Wat denken jullie hierover?Heb leonardo stocks aangekocht.
Wat denken jullie hierover?Heb leonardo stocks aangekocht.
Re: Defensie aandelen.
'Een onderwerp dat ik hier al vaker heb aangehaald. Bedoeling was om een jaar geleden de twee defensie etf's aan te kopen maar ook steeds blijven afwachten tot ze vandaag beiden +50% staan.
Ik zou denken, je hebt al een mooie rit gemist nu.
Van de andere kant praat Trump over 5% maar zou tevreden zijn met 3,5% van het BBP.
Ik heb vorige week nog een grafiek gepost hierover en dan zie je dat er nog heel veel moet geïnvesteerd worden in defensie en dan gaat het niet altijd over tanks of vliegtuigen maar ook vooral cybersecurity wat ook in dergelijke etf's aanwezig is.
Ik zou denken, je hebt al een mooie rit gemist nu.
Van de andere kant praat Trump over 5% maar zou tevreden zijn met 3,5% van het BBP.
Ik heb vorige week nog een grafiek gepost hierover en dan zie je dat er nog heel veel moet geïnvesteerd worden in defensie en dan gaat het niet altijd over tanks of vliegtuigen maar ook vooral cybersecurity wat ook in dergelijke etf's aanwezig is.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik durf niet in defensie te investeren omdat het veel kanten kan opgaan in deze fase;
1-Trump dwingt de NATO- landen om hun 2% normen te behalen, maar dan in US- technologie.
2-Trump ontketent handelsoorlogen...of/en een breuk met de NATO en door de moeilijke relaties gaan de belangrijkste Europese NATO- landen zich verenigen en voornamelijk Europese militaire technologie aankopen.
3-De EU- landen die heel protectionistisch zijn willen voor hun eigen militaire industrie met hun eigen standaarden/normen gaan en dit geeft weer een versnipperde EU- defensie. => Het is nu al versnipperd.
4-De NATO- landen gaan voor standaardisering en de nodige aanpassingen aan productielijnen brengen sommige fabrikanten in financiële problemen.
5-....
1-Trump dwingt de NATO- landen om hun 2% normen te behalen, maar dan in US- technologie.
2-Trump ontketent handelsoorlogen...of/en een breuk met de NATO en door de moeilijke relaties gaan de belangrijkste Europese NATO- landen zich verenigen en voornamelijk Europese militaire technologie aankopen.
3-De EU- landen die heel protectionistisch zijn willen voor hun eigen militaire industrie met hun eigen standaarden/normen gaan en dit geeft weer een versnipperde EU- defensie. => Het is nu al versnipperd.
4-De NATO- landen gaan voor standaardisering en de nodige aanpassingen aan productielijnen brengen sommige fabrikanten in financiële problemen.
5-....
Meeste van deze risico's lijken mij wel te kunnen uitsluiten met uitgebreide etf's.
Er zal in ieder geval iets moeten/ gaan gebeuren op vlak van defensie.
Kijk maar naar de verbindingskabels in de oceaan die men meer en meer aan het saboteren is. Als we zouden weten wat er op cyber niveau aan het gebeuren is momenteel, lk denk dat er veel zouden schrikken.
Er zal in ieder geval iets moeten/ gaan gebeuren op vlak van defensie.
Kijk maar naar de verbindingskabels in de oceaan die men meer en meer aan het saboteren is. Als we zouden weten wat er op cyber niveau aan het gebeuren is momenteel, lk denk dat er veel zouden schrikken.
Reken maar niet te veel op standardisering van de defensie in Europa. Binnen de EU is het voor alle landen nog altijd eigen industrie eerst.
Er zullen in de toekomst meer en meer oorlogen en oorlogsdreiging zijn. Landen die zich daar niet op voorbereiden zullen een vogel voor de kat zijn. De uitgaven voor defensie zullen wereldwijd stijgen.
Er zullen in de toekomst meer en meer oorlogen en oorlogsdreiging zijn. Landen die zich daar niet op voorbereiden zullen een vogel voor de kat zijn. De uitgaven voor defensie zullen wereldwijd stijgen.
Het grootste risico voor defensie aandelen is vrede of een wapenstilstand. De kans is reëel dat het wapen gebruik zowel het Midden Oosten conflict als de oorlog in Oekraïne in 2025 bevroren wordt. Niet dat defensie bedrijven onmiddellijk zonder werk zouden zitten maar de defensie aandelen gaan hoe dan ook minder in trek zijn naarmate oorlogsdreiging afneemt. De kans op verdere escalatie lijkt mij eerder klein, Rusland en Europa zijn nog niet in staat om een grotere oorlog te voeren en Trump voert veel liever economische oorlogen. Het is ook maar de vraag of we ons moeten bewapenen voor een ingegraven frontlijn oorlog zoals Rusland nu voert wat enorm veel manschappen en materieel kost of dat we ons beter zoals Israël bewapenen, duur maar zeer efficiënt en met weinig verlies van materieel en manschappen.
Zelfs wereldvrede zal de defensie uitgaven niet stoppen, er is een nieuwe mentaliteit ingezet.
Het probleem van defensie aandelen ( vooral in de vs) is dat ze te veel werk hebben en te weinig personeel, zelfs een daling van de vraag is a priori geen probleem.
Het probleem van defensie aandelen ( vooral in de vs) is dat ze te veel werk hebben en te weinig personeel, zelfs een daling van de vraag is a priori geen probleem.
Voor mij ist heel simpel.
Wil liever betalen aan Amerika zoals Trump eist.
Ben ook geen Trump fan, maar sommige punten kun je niet uit de weg gaan.
Je bent niets met de strategie die Europa aan het voeren is.
Wil niet dat Rusland over Ukraine walst en dan aan de deur staat.
Ben zeker iemand voor vrede en geen oorlog maar dan moet je er wel iets voor over hebben.
Wil liever betalen aan Amerika zoals Trump eist.
Ben ook geen Trump fan, maar sommige punten kun je niet uit de weg gaan.
Je bent niets met de strategie die Europa aan het voeren is.
Wil niet dat Rusland over Ukraine walst en dan aan de deur staat.
Ben zeker iemand voor vrede en geen oorlog maar dan moet je er wel iets voor over hebben.
Sedert de val van het Ijzeren Gordijn heeft Europa verkeerdelijk gedacht dat vrede permanent en onomkeerbaar zou zijn en dat we niet meer moesten investeren in legers en defensie. Het leger, dat was om vredesmachten te ondersteunen in verre plaatsen waar het nog wel oorlog was en in de parade op 21 juli te lopen. Wanneer de Belgische regering moest besparen, was defensie de eerste post waar ze naar keken.