Warmtepomp: doen of niet?
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Warmtepomp: doen of niet?
Ik ben zo'n geval met een L/Lwp met een huis van de jaren 70
Lekker warm en koel heel het jaar door...
Zalig toch die warmtepompen
Blijft leuk hoe sommige WP bezitters voortdurend lopen opscheppen dat ze hun huis ermee kunnen verwarmen, moet vast een hele prestatie zijn Wie op gas of mazout stook hoor je daarover niet stoefen, daarmee is een warm huis natuurlijk de evidentie zelve
Je hebt huizen, en je hebt ... huizen.
Schier onmogelijk om met 2 zinnen een vergelijking te maken. Kijk naar Spaarplan, die verbruikt quasi niks, maar is ook nooit thuis ...
Schier onmogelijk om met 2 zinnen een vergelijking te maken. Kijk naar Spaarplan, die verbruikt quasi niks, maar is ook nooit thuis ...
De laatste tijd zijn er precies toch wat linkse/groene newbies bijgekomen en/of oude nicks van onder het stof gehaald. Ik gok op wat alter-ego's om zichzelf wat steun te geven.
Laatst gewijzigd door Kwakkie op 29 december 2024, 18:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Tegen welke prijs?toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 16:57Ik ben zo'n geval met een L/Lwp met een huis van de jaren 70
En wees eerlijk, een WP is een energievreter en degene welke dit tegen spreekt die ontkent ook het bestaan van het licht.
En, een WP welke langer dan 10 jaar werkt zonder ingrijpende kosten ben ik nog niet tegen gekomen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Een van die linkse groenen is al enige tijd stil (en het is niet Spaarplan) …
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Voor het milieu moet je iets over hebbenE10ne schreef: ↑29 december 2024, 18:37Tegen welke prijs?toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 16:57
En wees eerlijk, een WP is een energievreter en degene welke dit tegen spreekt die ontkent ook het bestaan van het licht.
En, een WP welke langer dan 10 jaar werkt zonder ingrijpende kosten ben ik nog niet tegen gekomen.
Gaat het nu over de prijs (ja, 't is een prijsvreter, maar je krijgt er ook wat voor terug) of over energie (nee , 't is geen energievreter: voor elke kWh die je erin stopt komt er 5 weer uit)?E10ne schreef: ↑29 december 2024, 18:37Tegen welke prijs?toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 16:57
-
- Newbie
- Contacteer:
Verbruik is hier 1300kWh om een heel jaar te verwarmen of koelen (woonkamer en 2 slaapkamers)
Daar moet nog ongeveer 30% af dat afgedekt is door de zonnepanelen.
Kostprijs was 2800€(vloermodel woonkamer)
3700€ voor 2 units in elke slaapkamer.
Je woont dus duidelijk klein.
Hoe verwarm je dan je badkamer en keuken?
Hoe verwarm je dan je badkamer en keuken?
-
- Newbie
- Contacteer:
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Ook de investeringen in isolatie en zonnepanelen niet vergeten a.u.b.toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 21:58Klopt,is een bescheiden woning,niet iedereen woont in een kasteel
Woonkamer is 8x4, slaapkamers 4x4
De keuken is een open keuken.
De badkamer verwarmen we met een elektrisch vuurtje.
-
- Newbie
- Contacteer:
VincentVega schreef: ↑29 december 2024, 22:06Ook de investeringen in isolatie en zonnepanelen niet vergeten a.u.b.toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 21:58
Klopt,is een bescheiden woning,niet iedereen woont in een kasteel
Niet alles is hetzelfde moment geplaatst.VincentVega schreef: ↑29 december 2024, 22:06 Klopt,is een bescheiden woning,niet iedereen woont in een ka
Het dak is 10 jaar geleden al gedaan, de zonnepanelen in 2019.
Een dak is nu eenmaal een kost die je hebt aan een huis en de zonnepanelen zijn ook bijna teruverdiend.
En zoals ik al in een vorige post vertelde, accumulatieverwarming begon een duur verhaal te worden en we wouden toch koeling in huis.
Hij heeft het systeem wel 20 jaar gebruikt maar kloeg toch vaak over zijn hoge elektriciteitsrekeningen.
Toen is er een lek ergens in zijn ondergrondse leidingen gekomen en dit laten herstellen was blijkbaar veel te duur.
Daarom nog een mazoutbrander op de kop kunnen tikken.
Uiteraard niet maar zoals pukkie zei, het ene huis is het andere niet. Verwarming voor een rijwoning vergelijken met een vrijstaande woning is onmogelijk. Moest ik mijn woning moeten verwarmen zoals jij doet dan zou me dat een veelvoud aan toestellen kosten en ik betwijfel of ik dat er ooit nog zou uithalen want ondanks het feit dat ik groot woon ben ik zuinig. Ik betaal gemiddeld op jaarbasis 558 euro voor gas en elektriciteit en 600 euro aan pellets. Zonnepanelen heb ik niet.toxictooms schreef: ↑29 december 2024, 21:58Klopt,is een bescheiden woning,niet iedereen woont in een kasteel
Ik verander elk jaar opnieuw van energieleverancier en dat levert me telkens een mooie besparing op.