Ligt er iemand wakker van...?
TIP
Re: Ligt er iemand wakker van...?
Ik voel het als volgt aan:
- als je "maar" 50.000 euro hebt en je verliest 10.000 euro, dan is dat pijnlijk;
- als je 500.000 euro hebt ben je rijk. Verlies je tijdelijk 100.000 euro, dan is dat niet erg.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Inderdaad. Het hangt dus niet af van de grootte van het kapitaal.Samsara schreef: ↑30 december 2024, 21:4820% is 20%EarthNvstr1 schreef: ↑29 december 2024, 13:38
Huh ... 20% is toch net hetzelfde als 20% ...
Ik zou liever eens te veel cashen dan te crashen in het eerste scenario trouwens.
maar 20% op 50.000 zal een ander resultaat geven op de bankrekening dan 20% op 500.000.
Ben je nu mee? Of wilde je alleen maar even interessant doen?
Maar deal, cash jij dan maar de 20% van 50.000, ik neem de 20% van de 500.000 dan wel. Jij tevreden en ik ook.
Want 20% is 20% e, wijsneusje.
Wat is ''het''?EarthNvstr1 schreef: ↑30 december 2024, 22:10Inderdaad. Het hangt dus niet af van de grootte van het kapitaal.Samsara schreef: ↑30 december 2024, 21:48
20% is 20%
maar 20% op 50.000 zal een ander resultaat geven op de bankrekening dan 20% op 500.000.
Ben je nu mee? Of wilde je alleen maar even interessant doen?
Maar deal, cash jij dan maar de 20% van 50.000, ik neem de 20% van de 500.000 dan wel. Jij tevreden en ik ook.
Want 20% is 20% e, wijsneusje.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Leuke discussies voor op een saaie avond.
Hangt ook vooral van de termijn af.
Voor iemand die dit jaar begon te beleggen en op 30% winst staat en binnenkort 20% verliest zal dit pijnlijk zijn.
Voor iemand die 10 jaar belegd en op 150% winst staat zal die 20% minder pijnlijk zijn ook al zal hij veel meer verlies geleden hebben dan de eerste.
Betreft de zorgsector kunnen we ook de discussie over de zware beroepen weer boven halen, eigenlijk niet veel meer van gehoord moet ik zeggen.
Politie, brandweer, leger, bouwsector, nachtwerkers, enz enz.
Voor iemand die dit jaar begon te beleggen en op 30% winst staat en binnenkort 20% verliest zal dit pijnlijk zijn.
Voor iemand die 10 jaar belegd en op 150% winst staat zal die 20% minder pijnlijk zijn ook al zal hij veel meer verlies geleden hebben dan de eerste.
Betreft de zorgsector kunnen we ook de discussie over de zware beroepen weer boven halen, eigenlijk niet veel meer van gehoord moet ik zeggen.
Perceptie is natuurlijk ook subjectief.Yaris schreef: ↑30 december 2024, 22:10 Ik voel het als volgt aan:Dat is mijn persoonlijk aanvoelen. Als anderen een ander idee hebben daarover, kan ik dat begrijpen.
- als je "maar" 50.000 euro hebt en je verliest 10.000 euro, dan is dat pijnlijk;
- als je 500.000 euro hebt ben je rijk. Verlies je tijdelijk 100.000 euro, dan is dat niet erg.
Iemand die 50.000 euro bezit zal iemand die 500.000 euro bezit misschien als rijk beschouwen, maar iemand die 500.000 euro bezit zal zich wellicht niet rijk voelen en op hun beurt iemand die 1.000.000 euro bezit als rijk beschouwen.
En dan zeggen:
100.000 euro verliezen als je 'maar' 500.000 euro hebt is pijnlijk.
200.000 euro 'tijdelijk' verliezen als je 1.000.000 euro hebt is niet erg.
Alleen is die ''tijdelijk'' ook nog een onzekere factor.
Voor hetzelfde geld zie je dat geld ook nooit meer terug.
Laatst gewijzigd door Samsara op 30 december 2024, 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt, veel factoren spelen een rol.karine schreef: ↑30 december 2024, 22:38 Leuke discussies voor op een saaie avond.
En alles is subjectief.
Vanaf welk bedrag iemand zich rijk voelt of vindt dat die voldoende geld heeft, is voor iedereen verschillend.
Ik denk ook dat dat punt voor veel mensen telkens verschuift. Geld is ongetwijfeld een van de grootste verslavingen van de mens.
Verliezen is echter nooit leuk denk ik, ongeacht hoeveel er op de bankrekening staat.
Die discussie hier heb ik denk ik gemist. Weet niet of die opnieuw bovengehaald moet worden in dit draadje? :-)
Nee, totaal off topic.
De vraag van dit topic ging over Equal weight ETF's als alternatief voor de S&P500.
De TS heeft het ook al opgegeven denk ik.
Haha, wellicht.
Denk dat die wel een aantal interessante antwoorden heeft gekregen op hun vraag.
Denk dat die wel een aantal interessante antwoorden heeft gekregen op hun vraag.
Ik denk dat het van 2 dingen afhangt: leeftijd en bedrag.Samsara schreef: ↑30 december 2024, 22:56Klopt, veel factoren spelen een rol.karine schreef: ↑30 december 2024, 22:38 Leuke discussies voor op een saaie avond.
En alles is subjectief.
Vanaf welk bedrag iemand zich rijk voelt of vindt dat die voldoende geld heeft, is voor iedereen verschillend.
Ik denk ook dat dat punt voor veel mensen telkens verschuift. Geld is ongetwijfeld een van de grootste verslavingen van de mens.
Verliezen is echter nooit leuk denk ik, ongeacht hoeveel er op de bankrekening staat.
Jongeren zijn eerder geneigd een groter risico te nemen en hebben meestal een kleiner bedrag ter beschikking.
Iets oudere mensen, die hun zaak verkocht hebben of met pensioen gaan, nemen meestal minder risiko en zijn tevreden met een lager percentage, maar hebben meestal wel grotere bedragen ter beschikking. Zij willen graag van de opbrengst prettig leven.
Dus ik denk dat je niet kunt stellen 20% is 20%.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Ik ben weer atypisch dan ...Finny10 schreef: ↑30 december 2024, 23:29 Ik denk dat het van 2 dingen afhangt: leeftijd en bedrag.
Jongeren zijn eerder geneigd een groter risico te nemen en hebben meestal een kleiner bedrag ter beschikking.
Iets oudere mensen, die hun zaak verkocht hebben of met pensioen gaan, nemen meestal minder risiko en zijn tevreden met een lager percentage, maar hebben meestal wel grotere bedragen ter beschikking. Zij willen graag van de opbrengst prettig leven.
Uiteraard had Samsara hier technisch gelijk:
Waar het mij om ging was:
Voor mij is dat dus omgekeerd, vandaar dat ik dit niet aan de grootte van het kapitaal toeschrijf, maar wel aan het gevoel van de persoon.