Rente 2024
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Re: Rente 2024
Echt waar ...Kurt schreef: ↑31 december 2024, 08:41 Kan soms interessant zijn als je niet wilt dat de overheid belastingen verdient aan je spaargeld, uit libertair principe, ook al kan je met een hogere getrouwheid meer uit je spaargeld halen voor jezelf, maar dan pikt ook de overheid een graantje mee als je daardoor over de fiscale vrijstellingsgrens gaat.
Ik kan het niet vatten dat mensen tegen elke prijs willen vermijden taksen te moeten betalen, zelfs als ze daardoor zelf netto minder overhouden.
De rentes van Santander zijn gestort.
De duiven bij SANTANDER zijn reeds binnen; intresten 2024 staan al op de rekening. Dank je wel SANTANDER.
NIBC en Santander zijn weer top. Je kan bij hen ook de detailberekeningen van getrouwheids- en basisintresten downloaden.
Bij Medirect zijn de intresten juist, maar daarmee is eigenlijk alles, maar ook het belangrijkste, wel gezegd (Simulaties van getrouwheidsintresten bijvoorbeeld kloppen bij Medirect nog altijd langs geen kanten!).
Ik heb bij Medirect het afgelopen jaren met mondjesmaat ook wat bedragen op de essential spaarrekening (oorspronkelijk met hoge basisrente 2%, op 19 december verlaagd naar 1,8%) geplaatst. De totale rentevoet van hun fidelity spaarrekening heeft wel de totale rentevoet van de essential spaarrekening bijgehaald door de daling van de basisrentevoet op de essential.
Beide bieden nu een totale rentevoet van 2,30%. Bij de essential is dat 1,8% basisrente en 0,5% getouwheidsrente en bij de fidelity is dat 0,6% basisrente en 1,7% getrouwheidsrente (daarmee zit Medirect mee in de kopgroep van "gewone" spaarrekeningen zonder maandelijkse limiet).
Om de 1,7% getrouwheidsrente op de fidelity voor het grootste deel van mijn spaargeld op de essential vast te klikken (met verderlopende getrouwheidstermijn), heb ik daarvoor op 31 december nog een transfer gedaan, zodat ik de komende maanden niet "getroffen" wordt door een mogelijke (forse?) daling van de basisrente op de essential spaarrekening.
In die transfer zat ook een deeltje dat op 1 januari 2025 getrouwheid verwierf. Bij andere banken waar ik spaargeld heb, worden de getrouwheidsintresten hiervoor dan volledig bijgeboekt op de spaarrekening naar waar de transfer gedaan is (bij mij de fidelity), maar bij Medirect zijn deze getrouwheidsintresten nog bijgeboekt op de spaarrekening van waar de transfer vertrokken is (bij mij dus de essential).
Maar het bedrag van die getrouwheidsintresten is helemaal juist. Dat is het belangrijkste, denk ik dan.
Bij Medirect zijn de intresten juist, maar daarmee is eigenlijk alles, maar ook het belangrijkste, wel gezegd (Simulaties van getrouwheidsintresten bijvoorbeeld kloppen bij Medirect nog altijd langs geen kanten!).
Ik heb bij Medirect het afgelopen jaren met mondjesmaat ook wat bedragen op de essential spaarrekening (oorspronkelijk met hoge basisrente 2%, op 19 december verlaagd naar 1,8%) geplaatst. De totale rentevoet van hun fidelity spaarrekening heeft wel de totale rentevoet van de essential spaarrekening bijgehaald door de daling van de basisrentevoet op de essential.
Beide bieden nu een totale rentevoet van 2,30%. Bij de essential is dat 1,8% basisrente en 0,5% getouwheidsrente en bij de fidelity is dat 0,6% basisrente en 1,7% getrouwheidsrente (daarmee zit Medirect mee in de kopgroep van "gewone" spaarrekeningen zonder maandelijkse limiet).
Om de 1,7% getrouwheidsrente op de fidelity voor het grootste deel van mijn spaargeld op de essential vast te klikken (met verderlopende getrouwheidstermijn), heb ik daarvoor op 31 december nog een transfer gedaan, zodat ik de komende maanden niet "getroffen" wordt door een mogelijke (forse?) daling van de basisrente op de essential spaarrekening.
In die transfer zat ook een deeltje dat op 1 januari 2025 getrouwheid verwierf. Bij andere banken waar ik spaargeld heb, worden de getrouwheidsintresten hiervoor dan volledig bijgeboekt op de spaarrekening naar waar de transfer gedaan is (bij mij de fidelity), maar bij Medirect zijn deze getrouwheidsintresten nog bijgeboekt op de spaarrekening van waar de transfer vertrokken is (bij mij dus de essential).
Maar het bedrag van die getrouwheidsintresten is helemaal juist. Dat is het belangrijkste, denk ik dan.
Bij MeDirect lijkt het berekenen van de rente goed te zijn gelopen. Bij Santander en bij NIBC enkel de basisrente. Bij die laatste 2 heb ik enkel getrouwheidspremie ontvangen op het bijgestorte bedrag in 2024. Dat kan toch niet correct zijn mag ik hopen???
Als ik uw opmerking lees, dan denk ik dat je niet goed begrijpt hoe de berekening van de getrouwheidspremie werkt, want als je zegt, ik citeer: 'ik heb enkel getrouwheidspremie ontvangen op het bijgestorte bedrag in 2024' dan kan dit in principe niet, want als je bedragen in 2024 hebt bijgestort dan zijn de getrouwheidspremies hierop pas verworven tijdens het jaar 2025 (dus na 12 maand effektief op de rekening te hebben gestaan). Als je dus bijv. 1000 hebt gestort op 20 januari 2024 dan is de getrouwheidspremie hierop pas verworven op 19 januari 2025 en wordt deze pas uitbetaald op 1 april 2025.
Bij mij is alles alleszins correct verlopen en berekend bij Santander en bij MeDirect.
Hier ook alles juist bij Santander en NIBC.xvsteep schreef: ↑1 januari 2025, 19:06Als ik uw opmerking lees, dan denk ik dat je niet goed begrijpt hoe de berekening van de getrouwheidspremie werkt, want als je zegt, ik citeer: 'ik heb enkel getrouwheidspremie ontvangen op het bijgestorte bedrag in 2024' dan kan dit in principe niet, want als je bedragen in 2024 hebt bijgestort dan zijn de getrouwheidspremies hierop pas verworven tijdens het jaar 2025 (dus na 12 maand effektief op de rekening te hebben gestaan). Als je dus bijv. 1000 hebt gestort op 20 januari 2024 dan is de getrouwheidspremie hierop pas verworven op 19 januari 2025 en wordt deze pas uitbetaald op 1 april 2025.
Bij mij is alles alleszins correct verlopen en berekend bij Santander en bij MeDirect.
@ Tittah001:
Heb je het wel goed nagezien? Mogelijks denk je verkeerdelijk dat de bij het begin van dit jaar ontvangen intrest getrouwheidspremie is terwijl dat in werkelijkheid de basisintresten zijn.
En heb je nu geen getrouwheidspremie ontvangen omdat de stortingen die je vroeger dan in 2024 tijdens het 4de kwartaal op de spaarrekening hebt gedaan er later terug hebt afgehaald.
Bij Keytrade zojuist de basisrente gestort! Getrouwheid moet nog volgen.. Raar dat ze dit opsplitsen
Het is te hopen voor de spaarders bij Keytrade dat ze eindelijk de getrouwheidsintresten juist berekenen.
Dat was bij mij voor 2023 niet het geval. Na heel wat mails hierover aan KT hebben ze die dan, na een aantal maanden, voor meerdere kwartalen correct herberekend, met correcte valutadatum voor de betrokken kwartalen waardoor er zelfs wat meer basisintrest voor het jaar 2023 moest worden uitbetaald.
Maar dan had ik al besloten al mijn spaarrekeningen en bijhorende zichtrekening bij KT op te doeken, wat ik dan ook gedaan heb na het 1ste kwartaal 2024.
Want een bank die getrouwheidsintresten fout berekend en dat pas rechtzet na hierop meermaals op attent te zijn gemaakt, daarvan vind ik dat die niet betrouwbaar is wat dat betreft.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
De getrouwheidspremie is wel degelijk ook gestort. Als er bij jou geen getrouwheidspremie gestort is, dan is die er gewoon niet. Denk eraan dat getrouwheidspremie op kwartaalbasis wordt uitbetaald.
Keytrade : Bij mij is het 1 storting, in de omschrijving staat er hoeveel er basisrente is en hoeveel getrouwheidspremie. Ze houden ook 15% roerende voorheffing als je boven het plafond zit. Een iets wat gedetailleerdere berekening zou welkom zijn, zit misschien wel ergens in het menu verborgen? Of mogelijks op de pdf uittreksels
Heb wel een probleem op de zichtrekening, hoewel ik niet onder 0 ga (kan dat trouwens wel?) heb ik hier -7,xx € creditinterest moeten betalen (1-waarvan ook 0,15 zegelrecht).. hoe kan dit? Nog iemand dit probleem?
Heb wel een probleem op de zichtrekening, hoewel ik niet onder 0 ga (kan dat trouwens wel?) heb ik hier -7,xx € creditinterest moeten betalen (1-waarvan ook 0,15 zegelrecht).. hoe kan dit? Nog iemand dit probleem?
Zelfde probleem met zichtrekening. Ik begrijp dat ook niet.
Hebben jullie die debetrente op jullie zichtrekening al bij Keytrade zelf al aangekaart, dat het voor jullie tenminste duidelijk wordt waardoor dat komt.
Om (hopelijk) een duidelijk antwoord te krijgen, moet je wel meerdere weken tot een maand (en meer) hiervoor geduld hebben en een aantal keer telkens opnieuw aandringen voor een antwoord, want bij Keytrade zijn ze niet van de snelsten.
Als er dan antwoord is, graag dan in dit forum ook mededeling hiervan.
Om (hopelijk) een duidelijk antwoord te krijgen, moet je wel meerdere weken tot een maand (en meer) hiervoor geduld hebben en een aantal keer telkens opnieuw aandringen voor een antwoord, want bij Keytrade zijn ze niet van de snelsten.
Als er dan antwoord is, graag dan in dit forum ook mededeling hiervan.