Obligaties jan 2025, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
TIP
Gebruik de spaargids tools effectenrekening vergelijken
- private banking
Obligaties jan 2025, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
Het wordt blijkbaar een moeilijke zoektocht om nog obligaties te vinden die nog iets opbrengen.
Hoe bekijken jullie dit of houden jullie gewoon cash op een spaarrekening aan tot het eventueel zou verbeteren?
Wat denken jullie over langere looptijden zoals 2031 met een rendement van 2,4% netto en is 2% aanvaardbaar voor looptijden tot bv 2027?
Het hoeven ook zeker geen A ratings te zijn.
Hoe bekijken jullie dit of houden jullie gewoon cash op een spaarrekening aan tot het eventueel zou verbeteren?
Wat denken jullie over langere looptijden zoals 2031 met een rendement van 2,4% netto en is 2% aanvaardbaar voor looptijden tot bv 2027?
Laatst gewijzigd door karine op 5 januari 2025, 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Obligaties jan 2024, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
Geen direct antwoord op uw vraag, maar bij obligaties moet je altijd wat vooruit plannen. De beste moment om obligaties aan te kopen is op het moment dat de centrale banken voor de laatste keer de rente gaan verhogen. Dan noteren veel obligaties op dieptepunten van 70% of 80% van de nominale waarde. Door dan te kopen kan je dan rendementen halen van +4%. En je koopt dan best ook voor een langere termijn van bv. 7 tot 12 jaren (of langer). Door die langere termijn kan je dan in de volgende jaren de periode van rentedalingen overbruggen. Maar dan hoor je hier vaak op het forum: "Ik kan momenteel evenveel krijgen op een spaarboekje, waarom zou ik dan zo'n langlopende obligaties kopen voor een beetje meer?". Dat is gewoon kortetermijndenken zonder rekening te houden met de renteverlagingen die eraan komen. En als je tussentijds geld nodig hebt, kan je zo'n obligaties altijd weer verkopen op de secundaire markt. Vaak zelfs met zeer goede tussentijdse rendementen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Obligaties jan 2024, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
Inderdaad een goed argument maar nu zitten we in de tegenovergestelde situaties, renteverlagingen.(voorlopig dan toch)
Wat is dan de oplossing, geld parkeren op een spaarrekening en terug wachten op renteverhogingen?
Momenteel brengt een korte termijnobligatie ook maar evenveel op als een spaarrekening en om nu 2,4% gaan vast te klikken voor de volgende 6 jaar lijkt me nu ook weer niet de beste oplossing.
Ik zou nog wat afwachten. De lange termijn rente van Duitsland en Frankrijk is alweer aan het stijgen door slabakkende economie, te grote begrotingstekorten en politieke problemen. De kans zit er dik in dat de werkgelegenheid en BBP's komend jaar afnemen, dure energie en protectionisme van de VS zijn alvast niet bevorderlijk voor een al verzwakte Europese economie. Zal een kwestie van tijd zijn eer de krediet ratings omlaag gaan met verder stijgende LT rente tot gevolg. De korte termijn zal nog wel zakken, verdere rente verlagingen door de ECB zullen nodig zijn om een de economie te stimuleren.
https://nl.investing.com/rates-bonds/fr ... ity_to=310
https://nl.investing.com/rates-bonds/ge ... ity_to=290
https://nl.investing.com/rates-bonds/fr ... ity_to=310
https://nl.investing.com/rates-bonds/ge ... ity_to=290
Ik hou gewoon nog even cash aan. 2 tot 2,4% vind ik niet aanvaardbaar gezien de inflatie en evt. komende kansen op een volatiele beurs.karine schreef: ↑5 januari 2025, 16:20 Het wordt blijkbaar een moeilijke zoektocht om nog obligaties te vinden die nog iets opbrengen.
Ik wil zelfs bij 3% netto niet langer dan een jaar. Voor hetzelfde geld stijgt de inflatie weer als Trump met hogere invoerrechten komt. Ook de stijging van de USD zal inflatie weer in de hand werken (vrijwel alle grondstoffen zijn immers in USD genoteerd).
Die maand of zelfs paar maanden afwachten kost maar ongeveer 0,1% à 0,2%. Daar moet een mens na een goed jaar toch makkelijk tegen kunnen.
Waarom niet wat plukken Care Property en Tinc kopen? Netto is het dividend dan al meer en ze staan nu laag en lijkt me ook veilig.karine schreef: ↑5 januari 2025, 16:59Inderdaad een goed argument maar nu zitten we in de tegenovergestelde situaties, renteverlagingen.(voorlopig dan toch)
Wat is dan de oplossing, geld parkeren op een spaarrekening en terug wachten op renteverhogingen?
Momenteel brengt een korte termijnobligatie ook maar evenveel op als een spaarrekening en om nu 2,4% gaan vast te klikken voor de volgende 6 jaar lijkt me nu ook weer niet de beste oplossing.
Nu we het over dividenden hebben: zijn aandelen die jaar na jaar een hoog dividend uitkeren geen alternatief?
- Wat bedoel je met obligaties jan 2024?
- 2% rendement is echt te weinig om obligaties te kopen.
- Een spaarrekening lijkt me dan de betere keuze.
- Rendementen van 2,4 tot 2,8% moeten momenteel toch wel te vinden zijn op de obligatiemarkt. Verschil met een spaarrekening is klein en dus enkel te overwegen bij hogere bedragen of diversificatie. Bij een spaarrekening word je boven de 1040 euro rente nog eens extra belast. Dat heb je (momenteel) bvb niet bij obligaties.
- 2% rendement is echt te weinig om obligaties te kopen.
- Een spaarrekening lijkt me dan de betere keuze.
- Rendementen van 2,4 tot 2,8% moeten momenteel toch wel te vinden zijn op de obligatiemarkt. Verschil met een spaarrekening is klein en dus enkel te overwegen bij hogere bedragen of diversificatie. Bij een spaarrekening word je boven de 1040 euro rente nog eens extra belast. Dat heb je (momenteel) bvb niet bij obligaties.
Een betere omschrijving is: "Bij een spaarrekening word je onder de 1040 euro rente niet belast."
Of een tak 21 of tak 26. Heb er net nog een geopend met een rendement van 2,39% netto op 3 jaar voor de tak 21 en 2,17% netto voor een tak 26.
Care Property stond ooit boven 30€,dus veilig??? Schuldgraad blijft ook aan hoge kant,dus, kapitaalverhoging is niet uit te sluiten...Finny10 schreef: ↑5 januari 2025, 19:57Waarom niet wat plukken Care Property en Tinc kopen? Netto is het dividend dan al meer en ze staan nu laag en lijkt me ook veilig.karine schreef: ↑5 januari 2025, 16:59
Inderdaad een goed argument maar nu zitten we in de tegenovergestelde situaties, renteverlagingen.(voorlopig dan toch)
Heb het aangepast, we zitten inmiddels in 2025 natuurlijk.
Heb al vele jaren Tinc in portefeuille en onlangs positie genomen in Care property Invest. Begin vorig jaar ook Tubize opgepikt.
Bij betere momenten misschien nog wel eens wat dividend aandelen oppikken. Ageas aan €40 zie ik wel zitten.
- JulusCesar
- VIP member
- Contacteer:
Re: Obligaties jan 2025, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
Indien je USDollars hebt dan heb je toch nog wel wat keuze.
Vb Waste Connections Inc. 3,5% 19/29
ISIN: US941053AJ91 | WKN: A2R0W3 | Symbol: - | Type: Bond
Staat aan 93.5 yield bruto 5.2%
Re: Obligaties jan 2025, enige alternatieven en welke looptijden zijn aanvaardbaar ?
Zou het liefst in Euro blijven daar ik al een deel in Dollars belegd ben via obligaties.JulusCesar schreef: ↑5 januari 2025, 21:24 Indien je USDollars hebt dan heb je toch nog wel wat keuze.
Maar misschien is het inderdaad de beste oplossing momenteel om het geld op een spaarrekening te parkeren.