Verkeerd instapmoment uit verleden / corrigeren?
TIP
Re: Verkeerd instapmoment uit verleden / corrigeren?
Ben ook geen voorstander van obligaties om zelfde reden als hierboven aangehaald werd.
Voor een wereldwijde ETF en de combinatie EMIM voor EM zou ik toch eens rondkijken.
Ik nam vroeger VWCE en ZPRS om er small caps aan toe te voegen. Omdat VWCE redelijke kosten meebrengt ben ik ondertussen overgestapt voor de aankoop naar IMIE wat eigenlijk een totaalplaatje is. Zo kan je met een beperkt aantal. ETF toch een globale dekking hebben.
Zo kan ik om de x tijd voor 2500 euro 1 aankoop doen zonder veel extra transactiekosten.
De TER van IMIE is wat hoger, wat mij het enige minpunt lijkt.
Voor een wereldwijde ETF en de combinatie EMIM voor EM zou ik toch eens rondkijken.
Ik nam vroeger VWCE en ZPRS om er small caps aan toe te voegen. Omdat VWCE redelijke kosten meebrengt ben ik ondertussen overgestapt voor de aankoop naar IMIE wat eigenlijk een totaalplaatje is. Zo kan je met een beperkt aantal. ETF toch een globale dekking hebben.
Zo kan ik om de x tijd voor 2500 euro 1 aankoop doen zonder veel extra transactiekosten.
De TER van IMIE is wat hoger, wat mij het enige minpunt lijkt.
Met al die raadgevingen moet ik aan mezelf denken. Ik heb ook al dikwijls nagedacht hoe ik mijn portefeuille nog beter zou kunnen maken maar heb in de meeste gevallen besloten om hem te laten zoals hij was. Je kunt je portefeuille voortdurend herschikken maar of je hem daarmee rendabeler of veiliger maakt is maar de vraag. Je moet toch afwachten hoe de markten evolueren. Was ik vroeger voorstander van veel diverse posities, dan streef ik nu naar eenvoud en overzichtelijkheid.
Wat zijn ''enkele jaren''? 5,10,20,...?Yaris schreef: ↑5 januari 2025, 13:55 Het zou ironisch zijn dat je bijvoorbeeld gedurende twaalf maanden gespreid zou instappen in een stijgende markt en dat er na die twaalfde maand een crash zou plaatsvinden.
Ik stel volgende strategie voor:
- stap morgen met alles ineens in;
- is er overmorgen een crash, dan is dat tegenslag;
- maar houd alles bij;
- binnen enkele jaren zul je blij zijn dat je belegd hebt.
Wanneer je gedurende een jaar gespreid instapt en er volgt na 12 maanden een crash, dan zal je op dat ogenblik misschien al wat positief rendement hebben gegenereerd (ook al is dat misschien niet veel), waardoor je een deel kwijt speelt van wat je het afgelopen jaar aan rendement had gewonnen en wellicht ook onder je initiële inleg komen te zitten, maar psychologisch zal dit minder moeilijk zijn dan meteen een (groot) verlies te hebben op je initiële belegging.
Even ter duiding … ik heb nauwelijks herschikt. Wat ik heb hou ik bij. Enkel nieuwe aankopen kunnen via een andere ETF gebeuren.
VWCE heb ik destijds kunnen aankopen via SAXO, destijds nog BINC.
IWDA werd dan de opvolger omdat VWCE plots duurder uitkwam.
IMIE is nu mijn laatste aanwinst omdat die een nog bredere spreiding kent.
Enige verkopen waren fondsen die ondermaats presteerden, en de opbrengst daarvan ging dan in de hierboven genoemde ETFs. Als ik zie dat een fonds plots na een jaar een negatieve YTD noteert waar ik een vergelijkbare ETF op meer dan 10% winst staat moet je actie ondernemen. Dat is het enige wat ik ook gedaan heb.
VWCE heb ik destijds kunnen aankopen via SAXO, destijds nog BINC.
IWDA werd dan de opvolger omdat VWCE plots duurder uitkwam.
IMIE is nu mijn laatste aanwinst omdat die een nog bredere spreiding kent.
Enige verkopen waren fondsen die ondermaats presteerden, en de opbrengst daarvan ging dan in de hierboven genoemde ETFs. Als ik zie dat een fonds plots na een jaar een negatieve YTD noteert waar ik een vergelijkbare ETF op meer dan 10% winst staat moet je actie ondernemen. Dat is het enige wat ik ook gedaan heb.