Bankgift vs overchrijvingen
Bankgift vs overchrijvingen
Wat is het verschil tussen een ouder die een som onder de vorm van een bankgift overmaakt aan haar kind(eren) en dus nog minstens 3j in leven moet blijven of dezelfde som in kleine stukjes beetje bij beetje overschrijft op beide rekeningen. Gaat de fiscus dan ook hierop vallen?
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Zie https://www.merciervanlanschot.be/nl-be ... -schenking voor het verschil tussen een geschenk en een schenking. Als je te veel geschenken geeft (jaarlijks meer dan 1% van je totale vermogen) kunnen ze beschouwd worden als een verdoken schenking.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Wat is het maximum bedrag dat je als ouder mag schenken aan je kinderen in de verondestelling dat je meteen dit gaat aangeven en bereid bent de schenkbelasting te betalen (en dus niet de periode van 5 jaar afwacht)? Zit daar een limiet op per jaar?
Op schenkingen staat geen limiet.
Geen limiet op schenkingen, maar let op met het reservatair gedeelte van de erfgenamen.
Wachttijd is 5 jaar sinds vorige week.
Schenkingsbelasting looptijd op in schijven.
Wachttijd is 5 jaar sinds vorige week.
Schenkingsbelasting looptijd op in schijven.
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Is het altijd verstandig om dit via de notaris te regelen of kan je dit gerust perfect zelf doen. Gaat enkel om roerend goed ( gelden op rekeningen)
Hangt af van de situatie.
Via de notaris zijn hieraan kosten verbonden (alles samen zowat 10%, registratiekosten en ereloon notaris). Je bent dan wel zeker dat alles in orde is en dat er geen erfrechten op de geschonken som meer verschuldigd zijn.
Zelf regelen kost u niets, maar de schenker moet nog wel vijf jaar in leven blijven of anders zullen er op de geschonken som erfbelasting moeten betaald worden. Dit kan afhankelijk van de situatie hoog oplopen (rechte lijn of niet, hoogte van de erfenis, ...). Bovendien moet je opletten dat je de richtlijnen voor schenkingen door bankgift of handgift goed volgt want anders zou dit toch nog als een niet geregistreerde schenking kunnen beschouwd worden. Het beste is dit via overschrijving te doen, niets te vermelden in de mededeling en een aangetekende brief te sturen waarin je de ontvanger van de schenking verwittigd dat je hem een som zult schenken via bankgift.
Stel dat de schenker sterft binnen de 5j, hoe komt men dan te weten dat deze een som geschonken heeft binnen deze periode van 5j?
Men gaat toch niet de rekeninguittreksels over 5j uitpluizen in Brussel?
Men gaat toch niet de rekeninguittreksels over 5j uitpluizen in Brussel?
Dan gaan ze bij iemand van Spaargids werk hebben . Ik denk dat hier meerdere mensen zijn met meer dan 10-20 rekeningen...
Ze zullen kijken naar het totaal vermogen van de overledene 5 jaar voor het overlijden. Is er op de dag van het overlijden minder vermogen over, dan moet je als erfgenaam kunnen aantonen waar het geld naar toe is of waarvoor het is gebruikt.
En wat als die persoon elke maand 500euro cash afhaalde om naar de rosse buurt te gaan? Dat kan je als erfgenaam niet bewijzen, laat staan van op de hoogte zijn...
Dat is dan jammer voor de erfgenamen. Ik heb het zelf meegemaakt en als je het niet kunt bewijzen, zul je toch erfbelasting betalen op iets wat je niet hebt gekregen.
Laatst gewijzigd door Torro op 7 januari 2025, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Dan betaalt hij duidelijk te veel in de rosse buurt.
Trouwens 6.000 per jaar is niet veel. En alle geregelde dingen zoals iedere maand 500 pinnen vallen juist op.