Rijden met EV vs ICE
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Oei, en dat allemaal omdat ik durf te beweren dat de situatie in België voor elektrisch rijden niet dezelfde is als die in NoorwegenQwan schreef: ↑Gisteren 13:50Misschien moeten we het anders verwoorden ipv. een zinloze discussie over het concept gratis te starten: het feit dat je 'gratis supercharging' associeert met 'de werkgever betaalt' ipv. met 'het zat in de aankoopprijs en de marketingstrategie van Tesla' doet mij, veje en hopelijk nogal wat mensen vermoeden dat je geen idee hebt waarover je spreekt als het over EVs gaat.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:56 Laat ik dat uitschijnen? Dankjewel, maar ik zal het in ieder geval nooit zelf gezegd hebben ...
Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?
Gratis bestaat niet: gratis bussen, gratis treinen, gratis elektriciteit ... ofwel wordt het door iemand anders betaald, of is er een andere tegenprestatie vereist (zoals winkelen) of wordt het doorgerekend. Het jaar gratis supercharge tanken bij aankoop van een Tesla is gewoon doorverrekend in de aankoopprijs. Gratis opladen bij winkels gaat gepaard met een tegenprestatie die geld oplevert, nl. winkelen.
Ik heb er alle vertrouwen in dat je de voor- en nadelen van rijden met een ICE wel kent, maar veel kennis over het rijden met een EV lijkt er niet te zijn. Je mag natuurlijk een mening hebben, maar er is een verschil tussen een mening, een gefundeerde mening en de mening van een "expert". Ik verwacht dat je wel een gefundeerde mening hebt over het rijden met een ICE, dus misschien moet je dan eens uitleggen hoeveel de brandstof kost om 100 km met een auto te rijden die je kan vergelijken met een Tesla Model S van 2016.
Als ik alles zelf betaal, kom ik op 4 Euro voor die 100 km. Als ik rekening houd met zonnepanelen (maar ja, die moesten natuurlijk ook betaald worden) en supercharging (en ja, ergens betaalt er daar ook iemand voor), kom ik op minder dan 1 Euro per 100 km.
Da's de kant van de vergelijking die ik goed ken. Vul jij nu jouw kant in, en dan kunnen we eens kijken of de Belgische elektriciteitsprijzen al dan niet een probleem zijn voor het rijden met een EV vs ICE (ik verwacht een meerprijs van ruim 20.000 Euro om 200.000 km met een vergelijkbare ICE te rijden).
Goed voor jou dat je beseft dat "gratis" elektriciteit en "gratis" opladen niet bestaat.
Mijn bewering over de goedkope elektriciteit in Noorwegen en, in vergelijking met Noorwegen, dure elektriciteit in België is gebaseerd op de kWh prijzen in deze landen. Hieronder een overzicht van de prijs voor 1 kWh in een aantal landen (waaronder België en Noorwegen).
Mijn bewering over de mogelijk beperkte capaciteit van het elektriciteitsnet in België als iedereen elektrisch zou rijden is gebaseerd op het voertuigenpark: ongeveer 6.000.000 auto(s (vrachtwagens niet meegerekend) en ongeveer 250.000 daarvan (of iets meer dan 4%) volledig elektrisch. Als alle wagens elektrisch zouden rijden, dan voldoet volgens mij onze elektriciteitsnet niet.
Je mag over bovenstaande zaken van mij gerust een andere mening hebben. Voor mij geen enkel probleem. Ik ben nogal een aanhanger van Freedom of Speech
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Re: Rijden met EV vs ICE
Het tegengestelde is hier vaak waar op het forum.VincentVega schreef: ↑Gisteren 11:56
Moet je trouwens "expert" zijn om een mening over iets te mogen hebben?
Enorm vaak hebben mensen een zeer sterke mening over iets waar ze niks (letterlijk NUL) van afweten.
Soms keuren ze dat dan zelf goed als "rechtvaardigheidsgevoel".
En drammen ze er jaren over door.
Dat is echt beter dan wel... je moet hier inderdaad geen kenner zijn om over iets een mening te hebben. Je zou niet in de grote groep passen.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ok, point taken. Volgens die grafiek kosten 200.000 km met een EV tegen Noorse elektriciteitsprijzen iets minder dan 1000 Euro ipv. 2000 hier in België.VincentVega schreef: ↑Gisteren 14:05 Oei, en dat allemaal omdat ik durf te beweren dat de situatie in België voor elektrisch rijden niet dezelfde is als die in Noorwegen
Laat ons dat verschil van 1000 Euro dan eens in het bredere perspectief van het topic (Rijden met EV vs ICE) plaatsen: ben je het er dan ook mee eens dat diezelfde 200.000 km met pakweg een BMW 535i van 2016 me 25.000 Euro zouden gekost hebben?
En zo ja, kunnen we dan besluit dat wat energiekosten betreft het een duidelijke 1-0 (of eerder 25 - 2) is in EV vs ICE?
Re: Rijden met EV vs ICE
De dag dat de 'EV-believers' beseffen dat hun eigen situatie niet dezelfde is als die van Vega, Vortex, mij, ... moet nog steeds komen.
Quan telt voor zich. Awel, ik ook:
- geen salariswagen
- geen zonnepanelen ( zouden niet renderen op mijn woonst)
- wagen is geen aftrekpost. Ik ben huisman.
- wagen rijdt momenteel zo'n 7500 km per jaar
- thuis betaal ik 0,3 euro/ kWh aan de overkant rekent men 0,7 euro aan om te laden
- mijn hybride verbruikt 8L/100 km, benzine E95, aan plus/min 1,5€/L
- mijn wagen heeft meer ruimte, betere zetels en meer luxe als een Tesla S
- ...
Hopelijk begrijp je nu ( al vrees ik er wat voor) dat niet iedereen in België voor een EV kiest.
Quan telt voor zich. Awel, ik ook:
- geen salariswagen
- geen zonnepanelen ( zouden niet renderen op mijn woonst)
- wagen is geen aftrekpost. Ik ben huisman.
- wagen rijdt momenteel zo'n 7500 km per jaar
- thuis betaal ik 0,3 euro/ kWh aan de overkant rekent men 0,7 euro aan om te laden
- mijn hybride verbruikt 8L/100 km, benzine E95, aan plus/min 1,5€/L
- mijn wagen heeft meer ruimte, betere zetels en meer luxe als een Tesla S
- ...
Hopelijk begrijp je nu ( al vrees ik er wat voor) dat niet iedereen in België voor een EV kiest.
Re: Rijden met EV vs ICE
Ze zullen het waarschijnlijk nooit begrijpen. Moest ik een salariswagen krijgen en gratis kunnen laden zou ik ook voor een EV kiezen.
Maar blijkbaar vergeten ze dat niet iedereen een salariswagen met gratis laadpas heeft. De meeste gewone mensen rijden nog geen 10.000 km per jaar met hun auto dus moet je niet afkomen met 200.000 km.
Hier in de buurt is er een terrein waar het vol Polestars staat, ik schat ruwweg een 500 tal. Die staan daar al redelijk lang in weer en wind met een wit plastiek over. Ze geraken precies niet weg.
Trouwens, ik rij cabrio en ben van plan dat nog lange tijd te doen en ik ken niet veel cabrio EV's
Maar blijkbaar vergeten ze dat niet iedereen een salariswagen met gratis laadpas heeft. De meeste gewone mensen rijden nog geen 10.000 km per jaar met hun auto dus moet je niet afkomen met 200.000 km.
Hier in de buurt is er een terrein waar het vol Polestars staat, ik schat ruwweg een 500 tal. Die staan daar al redelijk lang in weer en wind met een wit plastiek over. Ze geraken precies niet weg.
Trouwens, ik rij cabrio en ben van plan dat nog lange tijd te doen en ik ken niet veel cabrio EV's
- VincentVega
- Hero Member
- Berichten: 527
- Lid geworden op: 21 jan 2022
- Contacteer:
Re: Rijden met EV vs ICE
Euh … ik heb me enkel uitgesproken over het feit dat de situatie in België voor EV’s verschillend is van die in Noorwegen.Qwan schreef: ↑Gisteren 14:39Ok, point taken. Volgens die grafiek kosten 200.000 km met een EV tegen Noorse elektriciteitsprijzen iets minder dan 1000 Euro ipv. 2000 hier in België.VincentVega schreef: ↑Gisteren 14:05 Oei, en dat allemaal omdat ik durf te beweren dat de situatie in België voor elektrisch rijden niet dezelfde is als die in Noorwegen
Laat ons dat verschil van 1000 Euro dan eens in het bredere perspectief van het topic (Rijden met EV vs ICE) plaatsen: ben je het er dan ook mee eens dat diezelfde 200.000 km met pakweg een BMW 535i van 2016 me 25.000 Euro zouden gekost hebben?
En zo ja, kunnen we dan besluit dat wat energiekosten betreft het een duidelijke 1-0 (of eerder 25 - 2) is in EV vs ICE?
Alle andere vergelijkingen, zoals de energiekost van EV en ICE, mag je zelf maken en onderbouwen. Maar vergeet dan ook de investeringskosten niet in rekening te brengen.
En behalve de energiekost en investering spelen voor mij ook het rijbereik en oplaadtijd een grote rol. Dat zijn ook belangrijke factoren voor als je per se een scoringsysteem tussen EV’s en ICE wil uitwerken.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid