Bankgift vs overchrijvingen
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Dat was de souteneur die het geld op kwam halen.
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Wellicht steekproeven, maar elke rekening met bedrag staat op cap (moet je eens inloggen), dus is 1 minuut werk te weten wat er 5j geleden was en nu.
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Ook niet vergeten dat je bij de aangifte successierechten elke schenking (via notaris of via bankgift) moet vermelden in de aangifte. Doe je dat niet en komt de fiscus er later op uit dat je dit niet gedaan hebt, dan volgt er een administratieve sanctie die je nog eens een serieuze boete oplevert.
Niet officiële schenkingen (bank- en handgiften) komt de fiscus vooral te weten als er problemen rijzen bij het overlijden. Familieleden die zich benadeelt voelen en een procedure opstarten.
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Nou nou...
"Overheid en notarissen kijken register met bankrekeningen meer dan 250.000 keer in" (de Tijd).
Stasi praktijken zijn dit...
"Overheid en notarissen kijken register met bankrekeningen meer dan 250.000 keer in" (de Tijd).
Stasi praktijken zijn dit...
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Bij elk overlijden is de notaris verplicht om deze databank te raadplegen. Enkel zo is die zeker dat alle bankrekeningen van de overledene opgenomen zijn in het overzicht. Gezien er in 2023 meer dan 111.000 overlijdens waren dan valt deze 'stasi praktijk' nog goed mee.
Re: Bankgift vs overchrijvingen
Als degene waarvan je erft geen eigenaar was onroerende goederen, dan kan je als erfgenaam de aangifte van de erfenis zonder probleem en perfect zelf doen.
Zo hebben wij het als kinderen voor onze beide ouders gedaan. Een notaris kwam er hierbij niet aan te pas. En zo probleemloos, zonder vragen, door de fiscus afgehandeld.
Dus dan is het alleen de overheid die eventueel de gegevens van de erflater in het CAP kan raadplegen. En dat is dan toch enkel in geval van ernstige vermoedens van fraude?
Bijgevolg moet het aantal raadplegingen door notarissen toch wat minder zijn dan die 111.000 die je vooropstelt en dus iets meer dan 150.000 raadplegingen door de overheid?
Edit: na lezing van het artikel via Business AM en MSN (https://www.msn.com/nl-be/financien/oth ... 86f4&ei=17) zijn dit de exacte cijfers:
Zo hebben wij het als kinderen voor onze beide ouders gedaan. Een notaris kwam er hierbij niet aan te pas. En zo probleemloos, zonder vragen, door de fiscus afgehandeld.
Dus dan is het alleen de overheid die eventueel de gegevens van de erflater in het CAP kan raadplegen. En dat is dan toch enkel in geval van ernstige vermoedens van fraude?
Bijgevolg moet het aantal raadplegingen door notarissen toch wat minder zijn dan die 111.000 die je vooropstelt en dus iets meer dan 150.000 raadplegingen door de overheid?
Edit: na lezing van het artikel via Business AM en MSN (https://www.msn.com/nl-be/financien/oth ... 86f4&ei=17) zijn dit de exacte cijfers:
Wat er nog in dit artikel over het Centraal Aanspreekpunt voor Rekeningen en Financiële Contracten (CAP) te lezen is:Het CAP werd in 2024 maar liefst 256.253 keer ingekeken. Dat meldt De Tijd.
- De federale overheidsdienst Financiën raadpleegde de databank vorig jaar 100.043 keer. Dat is 15 procent vaker dan in 2023.
Volgens Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën, gebruikt vooral de Algemene Administratie van de Inning en de Invordering de consultatiemogelijkheid, om achterstallige belastingschulden te innen.
- Notarissen hebben 98.613 keer gegevens in de databank geraadpleegd. Dat is een toename met 1,8 procent in vergelijking met 2023. Ze doen dat om na te gaan bij welke banken ze moeten aankloppen om de nalatenschap van een overledene in kaart te brengen.
- De federale overheidsdienst Justitie consulteerde het CAP 43.904 keer. Dat is 33 procent meer dan in 2023.
- De Vlaamse belastingdienst (Vlabel), die verantwoordelijk is voor de inning van Vlaamse belastingen zoals de erf- en registratiebelasting, dook 7.659 keer in de gegevens van de databank. Vlabel heeft pas sinds juli 2023 toegang tot het register. De Vlaamse belastingdienst gebruikt het CAP, net zoals de federale fiscus, voornamelijk voor mensen die hun belastingen niet of niet volledig hebben betaald.
- De diensten van de Staatsveiligheid en de Cel voor Financiële Informatieverwerking en de gerechtsdeurwaarders hebben het afgelopen jaar het register bijna 6.000 keer ingekeken.
(opm: onder die verzekeringscontracten vallen bvb. tak21-contracten)Wat is het Centraal Aanspreekpunt?
- Het CAP is een databank beheerd door de Nationale Bank van België (NBB), die wordt gebruikt om informatie over financiële rekeningen en bepaalde financiële contracten te verzamelen en te centraliseren. Het CAP is opgericht in het kader van de strijd tegen fiscale fraude, witwassen van geld en terrorismefinanciering.
De fiscus heeft bijvoorbeeld bij een vermoeden van fraude toegang tot het CAP.
- Notarissen kunnen dan weer de databank raadplegen bij een overlijden. Ze hebben die info immers nodig in het kader van een aangifte van een nalatenschap.
- De overheid breidt het CAP beetje bij beetje uit. Zo moeten de banken sinds 2022 twee keer per jaar – op 30 juni en 31 december – de saldi op de betaal- en spaarrekeningen doorgeven. De financiële instellingen moeten geen info delen over de verrichtingen. De verzekeraars moeten telkens op het einde van het jaar de geglobaliseerde bedragen van de levensverzekeringen delen.
Daarenboven krijgen meer en meer instanties toegang tot de databank. Het gaat onder meer om de diensten van de Staatsveiligheid en de Cel voor Financiële Informatieverwerking en de gerechtsdeurwaarders.
- Het CAP bevat ook informatie over verzekeringscontracten.