Opbrengsteigendom: wat zouden jullie doen?
TIP
Opbrengsteigendom: wat zouden jullie doen?
Hallo
Even een scenario.
Momenteel een echtscheiding: ex krijgt gezinswoning, ik de opbrengsteigendom.
Het gaat om een blok van 4x 2 slaapkamerappartementen, wel verouderderd(jaren 70 appartement en EPC F),
waarde volgens landmeter expert: 620k
lening aan bank: 250k (11,5 jaar te gaan)
huuropbrengst: 2500 euro(na index wordt dit 2907 euro, lange tijd niet geindexeerd, met EPC A zou dit 3100 worden)
afbetaling aan bank 2140 euro
onkosten zoals KI en brandverzekering: 400/maand.
Wat zouden jullie doen?
-lening laten lopen? "lening uitzweten?"
-1 appartement energetisch renoveren en verkopen aan 200 a 250k? Daarmee zou mijn schuld bij de bank zo goed als verdwijnen waardoor ik een "wederopname" kan doen. Daarmee kan ik dan een groter huis kopen? Of mss zelfs een andere opbrengsteigendom?
-lening verlengen? Omdat het gaat om een opbrengsteigendom, kan ik max verlengen tot max 15jaar.
Ik heb nood aan frisse nieuwe ideeën want ik blijf maar in m'n eigen soep roeren.
alvast bedankt voor jullie feedback
Even een scenario.
Momenteel een echtscheiding: ex krijgt gezinswoning, ik de opbrengsteigendom.
Het gaat om een blok van 4x 2 slaapkamerappartementen, wel verouderderd(jaren 70 appartement en EPC F),
waarde volgens landmeter expert: 620k
lening aan bank: 250k (11,5 jaar te gaan)
huuropbrengst: 2500 euro(na index wordt dit 2907 euro, lange tijd niet geindexeerd, met EPC A zou dit 3100 worden)
afbetaling aan bank 2140 euro
onkosten zoals KI en brandverzekering: 400/maand.
Wat zouden jullie doen?
-lening laten lopen? "lening uitzweten?"
-1 appartement energetisch renoveren en verkopen aan 200 a 250k? Daarmee zou mijn schuld bij de bank zo goed als verdwijnen waardoor ik een "wederopname" kan doen. Daarmee kan ik dan een groter huis kopen? Of mss zelfs een andere opbrengsteigendom?
-lening verlengen? Omdat het gaat om een opbrengsteigendom, kan ik max verlengen tot max 15jaar.
Ik heb nood aan frisse nieuwe ideeën want ik blijf maar in m'n eigen soep roeren.
alvast bedankt voor jullie feedback
Re: Opbrengsteigendom: wat zouden jullie doen?
Ik zou heel den blok verkopen, een lief zoeken en daar gaan wonen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Re: Opbrengsteigendom: wat zouden jullie doen?
Mijn persoonlijke mening:
Indien je goed omkan met de rompslomp die verhuren met zich meebrengt, zou ik 1 van de 4 appartementen verkopen en dit geld gebruiken om de andere 3 appartementen te renoveren. Je hebt nog 12 jaar te gaan op de lening, dat is een te lange tijd voor zulke verouderde appartementen. Indien je nu 3 appartementen renoveert, betere huurprijs mogelijk en voorzien op de toekomst.
Hoe lang loopt de lening al en aan welk %?
Gewoon de hele boel verkopen en het verschil in een goede belegging steken, zou mijn inziens ook zeker geen slechte keuze zijn.
Indien je goed omkan met de rompslomp die verhuren met zich meebrengt, zou ik 1 van de 4 appartementen verkopen en dit geld gebruiken om de andere 3 appartementen te renoveren. Je hebt nog 12 jaar te gaan op de lening, dat is een te lange tijd voor zulke verouderde appartementen. Indien je nu 3 appartementen renoveert, betere huurprijs mogelijk en voorzien op de toekomst.
Hoe lang loopt de lening al en aan welk %?
Gewoon de hele boel verkopen en het verschil in een goede belegging steken, zou mijn inziens ook zeker geen slechte keuze zijn.