nieuwe federale regering
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Re: nieuwe federale regering
Inderdaad. Men zal bijvoorbeeld ook het aantal ambtenaren met een gigantische factor moeten reduceren. De overheid moet zich terugplooien op haar kernactiviteiten, en die op een kwalitatieve manier en met een hoge efficientiegraad uitvoeren door aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor de resultaten.VincentVega schreef: ↑Vandaag 09:23 Neen, het probleem van de begroting zal niet in 1 klap opgelost worden door de pensioenen van de ambtenaren te verminderen. Maar het zal wel voor een deel helpen. De oplossing zal sowieso van een groot aantal maatregelen moeten komen.
Voorts kan men eens beginnen voor eigen deur te vegen:
- afschaffen senaat
- afschaffen provincies
- verminderen van het aantal gemeentes
- verminderen van pensioenen van ministers en parlementsleden
- verminderen van aantal ministers
- verminderen van versnippering van bevoegdheden
- geen salaris voor alle deelnemende onderhandelaars federale regering tot er een regeerakkoord getekend is
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Fair enough, maar er bestaat ook tal van anekdotisch bewijsmateriaal over doodgewone fabrieksarbeiders die het leven laten, een hand verliezen of voor het leven lang blind zijn tengevolge een arbeidsongeval. Nog maar gewoon onderweg naar je werk heb je al een kans om het leven te laten.Kwakkie schreef: ↑Vandaag 08:13 Nog eentje denkt te weten wat een ander zijn job inhoudt.
Kitty werkte in Lot, een boerengat met 5000 inwoners.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20130219 ... rce=google
Amaury werkte in Spa, 10.000 inwoners.
https://www.hln.be/buitenland/premier-a ... ~ab4b86a0/
Wijkagent in Peer, 16.000 inwoners.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/01/27 ... oken-peer/
Moest ik nog wat verder zoeken zou ik wel nog een paar bladzijden kunnen vullen met die 90 procent die volgens jou een luizenjob hebben maar ik heb geen zin om mijn tijd nog verder te verspillen aan mensen die denken te weten hoe zwaar de job van een ander is, gewoon omdat hij 1 iemand kent die bij de sociale dienst gewerkt heeft.
Neemt natuurlijk niet weg dat de voorbeelden die jij aanhaalt evenzeer onaanvaardbaar zijn.
- CarpeNoctem
- VIP member
- Contacteer:
Onze politiekers moeten met pek en veren het land uitgejaagd worden:
A government that robs Peter to pay Paul can always depend on the support of Paul.
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Sorry to be a free speech absolutist. (© Elon Musk)
“I have never understood why it is "greed" to want to keep the money you have earned but not greed to want to take somebody else's money.” ― Thomas Sowell
Tsja als je een politieagent die vermoord wordt ook al catalogeert als arbeidsongeval.
En het ergste is dan nog eens dat agenten die het slachtoffer worden van geweld nergens gesteund worden, zelfs niet door hun eigen korps. Ze moeten alles zelf uitzoeken
Het boek "Fuck you flik" zou iedereen eens moeten lezen.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241014 ... rce=google
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/13 ... eenschaps/
Het is eigenlijk echt wel een wonder dat er nog mensen te vinden zijn (alsmaar minder weliswaar) die die job nog willen doen. Je moet echt wel een sterk gevoel voor gemeenschapsgerichtheid hebben. De ogen gaan meestal maar open wanneer er iets ernstigs met je voorvalt en je nergens steun krijgt en zelfs beschuldigd wordt van het uitgelokt te hebben.
Ik heb een paar vrienden die dit hebben meegemaakt. Twee hebben totaal gedesillusioneerd ontslag genomen en werken nu ergens anders. Ze verdienen minder, zullen minder pensioen hebben maar zijn veel gelukkiger en hebben geen stress meer op het werk. Twee anderen zijn nog slechts een schim van wat ze vroeger waren.
Ik vrees eigenlijk dat dit land ondertussen te ver heen is om nog gered te worden. Ik zie het maar somber in.
Gelukkig voor mij heb ik het grootste deel van mijn leven al achter me liggen en zullen de maatregelen mij niet te veel pijn doen.
En het ergste is dan nog eens dat agenten die het slachtoffer worden van geweld nergens gesteund worden, zelfs niet door hun eigen korps. Ze moeten alles zelf uitzoeken
Het boek "Fuck you flik" zou iedereen eens moeten lezen.
https://m.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241014 ... rce=google
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/13 ... eenschaps/
Het is eigenlijk echt wel een wonder dat er nog mensen te vinden zijn (alsmaar minder weliswaar) die die job nog willen doen. Je moet echt wel een sterk gevoel voor gemeenschapsgerichtheid hebben. De ogen gaan meestal maar open wanneer er iets ernstigs met je voorvalt en je nergens steun krijgt en zelfs beschuldigd wordt van het uitgelokt te hebben.
Ik heb een paar vrienden die dit hebben meegemaakt. Twee hebben totaal gedesillusioneerd ontslag genomen en werken nu ergens anders. Ze verdienen minder, zullen minder pensioen hebben maar zijn veel gelukkiger en hebben geen stress meer op het werk. Twee anderen zijn nog slechts een schim van wat ze vroeger waren.
Ik vrees eigenlijk dat dit land ondertussen te ver heen is om nog gered te worden. Ik zie het maar somber in.
Gelukkig voor mij heb ik het grootste deel van mijn leven al achter me liggen en zullen de maatregelen mij niet te veel pijn doen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Het is voor mij niet helemaal duidelijk welke jobs je wil schrappen. De meeste ambtenaren vind je trouwens terug in de zorgsector en het onderwijs. Ambtenaren zijn niet enkel bureaujobs zoals in De Collega's van vroeger. Integendeel ...MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 09:33Inderdaad. Men zal bijvoorbeeld ook het aantal ambtenaren met een gigantische factor moeten reduceren. De overheid moet zich terugplooien op haar kernactiviteiten, en die op een kwalitatieve manier en met een hoge efficientiegraad uitvoeren door aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor de resultaten.VincentVega schreef: ↑Vandaag 09:23 Neen, het probleem van de begroting zal niet in 1 klap opgelost worden door de pensioenen van de ambtenaren te verminderen. Maar het zal wel voor een deel helpen. De oplossing zal sowieso van een groot aantal maatregelen moeten komen.
De openbare sector wordt ook de publieke sector genoemd.
De werknemers binnen de openbare sector zijn ambtenaren.
De openbare sector is de verzamelnaam voor overheidsdiensten en parastatalen (semi-overheidsorganisaties) die zorg dragen voor essentiële voorzieningen voor de burgers en die te maken hebben met de bescherming van de inwoners.
De taken en de diensten van de overheden (federale, Vlaamse,...) zijn zeer breed.
Zowel gemeentebesturen, politie, brandweer, OCMW's, onderwijs, De Lijn, Kind & Gezin... behoren tot de openbare sector. Maar evengoed de NMBS, de Post, de ziekenhuizen en bibliotheken... .
Als we nu al niet de kerntaken van de overheid goed kunnen uitvoeren. En onder kerntaken versta ik onderwijs, gezondheid, veiligheid (politie, gevangenissen ...).
Hoe zullen we dat dan kunnen doen met nog minder mensen?
Hoewel soms populistisch (zoals de laatste maatregel) heb ik geen probleem met bovenstaande voorstellen. Alleen gaat het om kleine bedragen (we spreken dan over miljoenen ipv over miljarden euro's) die nauwelijks een druppel op de hete plaat zijn.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 09:33 Voorts kan men eens beginnen voor eigen deur te vegen:
- afschaffen senaat
- afschaffen provincies
- verminderen van het aantal gemeentes
- verminderen van pensioenen van ministers en parlementsleden
- verminderen van aantal ministers
- verminderen van versnippering van bevoegdheden
- geen salaris voor alle deelnemende onderhandelaars federale regering tot er een regeerakkoord getekend is
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid
Inderdaad en misschien moet men er ook eens bij stilstaan of je op een trein wil zitten die bestuurd wordt door iemand van 65 jaar waarvan het reactievermogen en het zicht niet meer hetzelfde is als wanneer hij 45 was of je in een vechtpartij verzeild raakt en je moet ontzet worden door agenten van +60. Daar pas ik liever voor. Je kunt niet alle oudjes een bureaujob geven en als de oudjes blijven zitten kunnen ze niet vervangen worden door jonge krachten.VincentVega schreef: ↑Vandaag 09:11 Toch kan ik kwakkie ergens begrijpen. Elk statuut (ambtenaar/werknemer/zelfstandige) heeft zijn voor- en nadelen. De focus ligt nu sterk op de voordelen van ambtenaren (het pensioen) maar diegenen die klager vergeten de nadelen aan het ambtenaar zijn en de voordelen van hun eigen statuut.
Het gras is altijd groener aan de overkant ...
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Wel, hoe kan het dan dat andere landen met minder ambtenaren in staat zijn een betere dienstverlening te leveren?VincentVega schreef: ↑Vandaag 10:22 Het is voor mij niet helemaal duidelijk welke jobs je wil schrappen. De meeste ambtenaren vind je trouwens terug in de zorgsector en het onderwijs. Ambtenaren zijn niet enkel bureaujobs zoals in De Collega's van vroeger. Integendeel ...
Als we nu al niet de kerntaken van de overheid goed kunnen uitvoeren. En onder kerntaken versta ik onderwijs, gezondheid, veiligheid (politie, gevangenissen ...).
Hoe zullen we dat dan kunnen doen met nog minder mensen?
Ons onderwijs gaat er volgens de pisa-onderzoeken met rasse schreden op achteruit. Politie en justitie? Onze gevangenissen zijn overbevolkt, er heerst straffeloosheid, mensen worden met een enkelbandje naar huis gestuurd. Onze gezondheidszorg behoorde tot een decennium geleden tot een van de beste in de wereld. Sinsdien zie je dit verslechteren: fouten in voorschrijfgedrag, wachtlijsten, tekorten, personeelsgebrek,...
Een paar dagen geleden was er een magistraat op Radio1 die vertelde over de digitaliserig van justitie. Je wilt het echt niet weten. Miljarden verkwanseld aan digitaliseringsprojecten die erop neerkomen dat men bepaalde documenten inscant en omzet naar PDF, e-mailt naar iemand in Brussel die ze dan uitprint. Is dat digitalisering? Er zijn honderden appjes gelanceerd die totaal niet met mekaar samenwerken, er is geen visie, geen strategie, geen beleid, niks. Die man wist waarover hij sprak...
Dat is het probleem. Elke ingreep heeft indien geïsoleerd geen enkele betekenis. Het zijn al die druppels tesamen die het vershil maken. Daar zit hem juist de essentie van zaak: die budgetten lekken weg in een oneindig aantal kleine initiatiefjes die op zich goedbedoeld zijn. Maar niemand heeft het overzicht, er is geen beheer, geen management, geen verantwoording, geen controle,...VincentVega schreef: ↑Vandaag 10:22 Hoewel soms populistisch (zoals de laatste maatregel) heb ik geen probleem met bovenstaande voorstellen. Alleen gaat het om kleine bedragen (we spreken dan over miljoenen ipv over miljarden euro's) die nauwelijks een druppel op de hete plaat zijn.
Ik ben die eeuwige belofte beu: "als we nu eens de belastingen verhogen DAN zullen we wel in een treffelijke dienstverlening leveren". Neen. Ik ben afgehaakt. Ik betaal veel te veel belastingen en ik krijg er een volstrekt belabberde service voor in de plaats. Ik wil voortaan lminder belastingen betalen en zal zelf wel voor mijn pensioen en gezondheidszorg zorgen aangezien de staat bewezen heeft dit niet aan te kunnen.
Andere landen hebben geen x aantal regeringen en parlementen die allemaal hun zegje willen doen en een deel van de koek willen. Eindeloze vergaderingen en discussies om de kleur van het behang in een onthaalruimte te kiezen zijn bijvoorbeeld schering en inslag.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 10:46 Wel, hoe kan het dan dat andere landen met minder ambtenaren in staat zijn een betere dienstverlening te leveren?
Ons onderwijs gaat er volgens de pisa-onderzoeken met rasse schreden op achteruit. Politie en justitie? Onze gevangenissen zijn overbevolkt, er heerst straffeloosheid, mensen worden met een enkelbandje naar huis gestuurd. Onze gezondheidszorg behoorde tot een decennium geleden tot een van de beste in de wereld. Sinsdien zie je dit verslechteren: fouten in voorschrijfgedrag, wachtlijsten, tekorten, personeelsgebrek,...
Een paar dagen geleden was er een magistraat op Radio1 die vertelde over de digitaliserig van justitie. Je wilt het echt niet weten. Miljarden verkwanseld aan digitaliseringsprojecten die erop neerkomen dat men bepaalde documenten inscant en omzet naar PDF, e-mailt naar iemand in Brussel die ze dan uitprint. Is dat digitalisering? Er zijn honderden appjes gelanceerd die totaal niet met mekaar samenwerken, er is geen visie, geen strategie, geen beleid, niks. Die man wist waarover hij sprak...
Die magistraat wist inderdaad waarover hij het had.
Justitie is het schoolvoorbeeld van hoe dit land draait. Compleet vierkant. Ze huren allerlei duurbetaalde consultants in om bijvb. gestandaardiseerde documenten te maken en als die er dan na een jaar eindelijk zijn mankeert er vanalles aan en staan er zelfs zaken in die tegen de wet zijn. Ik weet ook waarover ik het heb. Ik kan er uren over vertellen. Het is hopeloos.
Zolang dit land blijft bestaan zoals het nu is zal er niets veranderen. Ofwel gaan we terug naar een België met 1 regering ofwel wordt Vlaanderen onafhankelijk. Dat is de enige oplossing.
Al de rest is praat voor de vaak.
Daar zijn verschillende redenen voor maar de belangrijkste reden mag je niet uitspreken want anders ben je een racist.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 10:46 Ons onderwijs gaat er volgens de pisa-onderzoeken met rasse schreden op achteruit.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Dit wil ik dan ook weer tegenspreken. Zwitserland heeft minstens evenveel deelstaten en regeringen, taalgemeenschappen etc.
Duitsland heeft ook deelstaten met een verregaande autonomie, soms zelf eigen politieke partijen.
- MeneerParmentier
- Full Member
- Contacteer:
Dat eerste hebben we lang genoeg geprobeerd. De wafelijzerpolitiek. Bruggen die in het midden van een veld gebouw werden, stukken autosnelweg die nergens heen leiden, nutteloze prestigeprojecten allerhande, de scheepslift die werd opgeleverd na de sluiting van de mijnen, het hellend vlak van Ronquières, kilometers en kilometers van ongebruike tramlijnen en spoorwegen, ongebruikte tunnels, hele nutteloze kanalen die uitgegraven zijn, stations die nooit gebruikt zijn, onafgewerkte overheidsgebouwen, zinloze parallel- en verbindingswegen, ganse administratieve diensten die geen enkel takenpakket hebben, compleet overgedimensioneerde straatverlichting, onbruikbaar militair materieel, legerhelicopters waar niemand om gevraagd heeft, onderzoeksinstellingen die nog nooit iets gepresteerd hebben,... moet ik verder gaan?
Weet: de impasse zit op federaal niveau, niet op gewestniveau. Beeldt je eens in dat je voor letterlijk ALLES zou loeten overeenkomen met de MR en Vooruit en heel de Brusselse mix van lokale partijen en specifieke verworvenheden. Dit zou de totale impasse betekenen.
Laatst gewijzigd door MeneerParmentier op 15 januari 2025, 11:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Waarschijnlijk zijn ze daar dan heel wat slimmer en tot samenwerking bereid terwijl ze hier elkaar vooral tegenwerken.MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 11:17Dit wil ik dan ook weer tegenspreken. Zwitserland heeft minstens evenveel deelstaten en regeringen, taalgemeenschappen etc.
Duitsland heeft ook deelstaten met een verregaande autonomie, soms zelf eigen politieke partijen.
- VincentVega
- Hero Member
- Contacteer:
Hierover zijn we het eens: +1MeneerParmentier schreef: ↑Vandaag 10:46 Ik ben die eeuwige belofte beu: "als we nu eens de belastingen verhogen DAN zullen we wel in een treffelijke dienstverlening leveren". Neen. Ik ben afgehaakt. Ik betaal veel te veel belastingen en ik krijg er een volstrekt belabberde service voor in de plaats. Ik wil voortaan lminder belastingen betalen en zal zelf wel voor mijn pensioen en gezondheidszorg zorgen aangezien de staat bewezen heeft dit niet aan te kunnen.
Schoonheid en poëzie als reactie op de lelijkheid