Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
-
- Newbie
- Contacteer:
Re: Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Update: Belfius naar Me Direct instant werkt ook, dus probleem bij Crelan dan toch ... (@Crelan, hello??)Philantropie schreef: ↑14 januari 2025, 08:48Interessant, dat heb ik inderdaad gemist. Crelan - Me Direct werkt niet instant. Dus probleem bij Crelan?johann schreef: ↑13 januari 2025, 14:27 Zoals eerder al gemeld: MeDirect voldoet aan de regels. Inkomende flitsoverschrijvingen worden geaccepteerd. Uitgaande niet. Als de 'sturende' bank geen correcte lijst heeft van deelnemende banken gaat het feestje natuurlijk niet door. BNP > MeDirect werkt in ieder geval perfect.
-
- Newbie
- Contacteer:
Idd, ik postte het al een dag eerder mét een screenshot
DonQuichot schreef: ↑10 januari 2025, 18:07 https://techpulse.be/nieuws/475130/inst ... he-banken/
je moet telkens aanvinken. (Belfius) Soit, al blij dat ik 1 bank heb die het kan. KT nog altijd niet.
Belfius dan geen google pay
en KT payconiq problemen instant.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- PotjeVickx
- Newbie
- Contacteer:
ING tot de dag dat ze jou aan de deur zetten en vragen jouw spaarcenten te versluizen.Vincent2018 schreef: ↑12 januari 2025, 19:17 beste bank in België is nog altijd ING.... zonder problemen instantbetalingen van 100 k en meer naar Duitsland, Litouwen,Nederland ... ( naar bv. Revolut, Trade Republic, Degriro, Bunq ) nooit geen miserie mee gehad en dat is lang zo. Zeker niet zoals die zeveraars Belfius, KBC, Keytrade, Hellobank,BNP ..... waar je geen baas over eigen centen bent.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij BNP Paribas Fortis zijn instant overschrijvingen enkel via hun app banking (EBA) mogelijk en niet via via web banking (EBW) dus wie enkel een computer heeft maar geen tablet en ook geen smartphone heeft kan dus geen instant overschrijvingen doen.
Bovendien zijn instant overschrijvingen beperkt tot 5000 EUR per overschrijving en per dag.
Bovendien zijn instant overschrijvingen beperkt tot 5000 EUR per overschrijving en per dag.
-
- Newbie
- Contacteer:
Bij Crelan 2500 EUR per dag en ook enkel in de app :-(apestaart12 schreef: ↑14 januari 2025, 22:17 Bij BNP Paribas Fortis zijn instant overschrijvingen enkel via hun app banking (EBA) mogelijk en niet via via web banking (EBW) dus wie enkel een computer heeft maar geen tablet en ook geen smartphone heeft kan dus geen instant overschrijvingen doen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Plus dat het enkel mogelijk is vanuit de betalende Crelan zichtrekeningen dus niet vanuit Crelan Basic rekening (de vroegere AXA 2start zichtreking).Philantropie schreef: ↑15 januari 2025, 09:49Bij Crelan 2500 EUR per dag en ook enkel in de app :-(apestaart12 schreef: ↑14 januari 2025, 22:17 Bij BNP Paribas Fortis zijn instant overschrijvingen enkel via hun app banking (EBA) mogelijk en niet via via web banking (EBW) dus wie enkel een computer heeft maar geen tablet en ook geen smartphone heeft kan dus geen instant overschrijvingen doen.
-
- Newbie
- Contacteer:
Philantropie schreef: ↑14 januari 2025, 09:45 Update: Belfius naar Me Direct instant werkt ook, dus probleem bij Crelan dan toch ... (@Crelan, hello??)
Keytrade naar Belfius alvast niet. Dus zal wss. aan belfius liggen, dat ze niet weten dat KT instant ondersteunt?
Belfius naar KT werkt wel.
Idem zoals iemand die van provider verandert. Vb. uw vast nummer die gemigreerd wordt van PXM naar Telenet.
En vrienden van vb. Scarlet kunnen je niet bereiken. Omdat Telenet hun https://www.crdc.be/ database niet regelmatig updatet. En uw call verkeerd gerouted wordt.
Een mnp gebeurt ook in meerdere technische stappen. Soms is een stap niet gelukt en gaat de mnp toch door. En dan krijg je ook zulke toestanden. Dat is wel een zeldzaamheid hoor.
Daar moet dan effe een (echte) telecom-paus naar kijken bij de operator.
Ik wist vroeger welke interne dienst dat deed maar ik heb die zelf niet bemand.. Hun stappenplan ken ik dus niet.
Daar moet dan effe een (echte) telecom-paus naar kijken bij de operator.
Ik wist vroeger welke interne dienst dat deed maar ik heb die zelf niet bemand.. Hun stappenplan ken ik dus niet.
-
- Newbie
- Contacteer:
Dat zou ik niet durven zeggen.
Bij mobiele migraties of bij OVH ook al meegemaakt. En werkelijk geen argument is er goed. Als je dan bericht stuurt dat klanten van Telenet mij niet konden bereiken, omdat hun database niet up-to-date is. Dan is het meestal dag zelf of nadien gefixed.
-
- Newbie
- Contacteer:
Is volgens mij ook al niet volgens de regels.apestaart12 schreef: ↑15 januari 2025, 21:07Plus dat het enkel mogelijk is vanuit de betalende Crelan zichtrekeningen dus niet vanuit Crelan Basic rekening (de vroegere AXA 2start zichtreking).Philantropie schreef: ↑15 januari 2025, 09:49
Bij Crelan 2500 EUR per dag en ook enkel in de app :-(
KT naar Saxo is bij mij verre van instant. KT naar Argenta bij CarpeNoctem ook niet instant.DonQuichot schreef: ↑15 januari 2025, 21:27Philantropie schreef: ↑14 januari 2025, 09:45 Update: Belfius naar Me Direct instant werkt ook, dus probleem bij Crelan dan toch ... (@Crelan, hello??)Keytrade naar Belfius alvast niet. Dus zal wss. aan belfius liggen, dat ze niet weten dat KT instant ondersteunt?
Belfius naar KT werkt wel.
Idem zoals iemand die van provider verandert. Vb. uw vast nummer die gemigreerd wordt van PXM naar Telenet.
En vrienden van vb. Scarlet kunnen je niet bereiken. Omdat Telenet hun https://www.crdc.be/ database niet regelmatig updatet. En uw call verkeerd gerouted wordt.
Je kan duidelijk geen conclusies trekken per bank. Wat dan? Instant behalve bij bottlenecks?? Misschien met daarbovenop nog een indeling in goede en minder goede klanten? Of alleen dat laatste? In elk geval zijn er banken en andere firma's die zelfs voor de klantendienst zo'n klasses van klanten hebben. Ja, sommigen gaan voor in de wachtrij.
Bij Keytrade gebeurt de implementatie van nieuwe features naar mijn ervaring altijd gefaseerd, dus nooit ineens voor iedereen. Welke segmentatiecriteria worden gebruikt, weet ik echter niet. Best mogelijk dat hier en daar al uitgaande instant transfers mogelijk zijn, maar ik heb ze in ieder geval nog niet gespot.
Overigens heb ik de indruk dat heel veel banken op dit moment nog restricties zetten op uitgaande instant overschrijvingen. Die restricties moeten tegen oktober grotendeels de schop op, maar vermoedelijk koppelt men die aan de naamtoets die tegen dan ook moet ingevoerd zijn. Wellicht nog niet zo gek in strijd tegen fraude, maar ook legitieme transacties worden er door gehinderd en dat is minder fijn.
Overigens heb ik de indruk dat heel veel banken op dit moment nog restricties zetten op uitgaande instant overschrijvingen. Die restricties moeten tegen oktober grotendeels de schop op, maar vermoedelijk koppelt men die aan de naamtoets die tegen dan ook moet ingevoerd zijn. Wellicht nog niet zo gek in strijd tegen fraude, maar ook legitieme transacties worden er door gehinderd en dat is minder fijn.
Ik heb de indruk dat men instant betalingen maar enkel voorlopig toelaat op bepaalde zichtrekeningen en niet op de gratis versie van zichtrekening bij KBC( basic, jeugdrekening) en Crelan. Ik ga er van uit dat dit onderscheid vanaf dat het verplicht is niet meer mag gemaakt worden. Iemand meer info hierover?
Je veralgemeent en je moet dat eigenlijk per bank bekijken.
Net een testje gedaan van kbc basisrekening naar ing.
Verloopt perfect instant hoor.
Net een testje gedaan van kbc basisrekening naar ing.
Verloopt perfect instant hoor.
Wettelijk gezien is het enkel ontvangen dat alle banken verplicht moeten aanbieden sinds begin januari. Het effectief uitsturen van instant payment is nog geen verplichting. Het kan een commerciële geste zijn dat banken het gratis hebben gemaakt voor de rekeningen die het voordien (mits betaling) konden.jv1 schreef: ↑17 januari 2025, 09:37 Ik heb de indruk dat men instant betalingen maar enkel voorlopig toelaat op bepaalde zichtrekeningen en niet op de gratis versie van zichtrekening bij KBC( basic, jeugdrekening) en Crelan. Ik ga er van uit dat dit onderscheid vanaf dat het verplicht is niet meer mag gemaakt worden. Iemand meer info hierover?
Pas in het najaar (oktober dacht ik) zouden alle banken het gratis moeten beschikbaar maken in al hun kanalen voor alle betaalrekeningen (dit wil ook zeggen beschikbaar voor derde partijen die via PSD2 werken). Feitelijk zit hier ook bulk betalingen bij, maar de geruchten gaan dat de banken dit niet zullen halen. Het zal al een mirakel zijn als alle banken de deadline halen voor enkelvoudige betalingen.
Instant payment wil zeggen: jij als opdrachtgever moet binnen de 10 seconden de bevestiging krijgen dat de betaling geslaagd (of gefaald) is en de tegenpartij hoort het bedrag binnen die 10 seconden effectief op de rekening te hebben.
Naast instant betalingen zit er ook de verification of payee (IBAN / naam controle) bij.