All Weather Portfolio
TIP
All Weather Portfolio
Hey,
Na lang aarzelen heb ik beslist om toch in te stappen. Ik weet het veel te laat. ;-)
Individuele aandelen is mijn ding niet dus wil ik beleggen in ETF's.
Ik heb ondertussen een beetje onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij Ray Dalio en zijn All Weather Portfolio.
Waarom het All Weather Portfolio en niet simpel een ETF die de S&P500 volgt of een globale ETF zoals IMIE.
De wereld wordt steeds onzekerder en de kans op een serieuze correctie zit er wel in maar voor hetzelfde geld blijven de aandelen de volgende jaren door het dak gaan. Niemand die het weet.
Dus streef ik naar een gestadige aangroei van mijn kapitaal maar tegelijkertijd ook een redelijke bescherming bij een grote crash. The best of two worlds zekers.
Het originele All Weatherportfolio bestaat uit 5 ETFs
30 % aandelen (S&P500)
40 % LT US bonds
15 % KT US bonds
7,5 % goud
7,5 % grondstoffen
Maar recentelijk gaf Dalio aan dat bonds in feite geen goede bescherming meer bieden en in de plaats stelt hij voor om te kijken naar (meer) grondstoffen, reële activa (bijvoorbeeld vastgoed en infrastructuur), aandelen uit opkomende markten en valuta’s van landen met gezonde economische fundamenten.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom bonds de laatste jaren geen goede bescherming meer bieden. Wat is er veranderd?
En ten tweede wat is jullie mening over de vervangproducten die hij voorstelt?
Ik wil maximaal beleggen in een zestal ETFs, anders wordt het te complex.
Ik ben benieuwd naar jullie interessante inzichten!
Na lang aarzelen heb ik beslist om toch in te stappen. Ik weet het veel te laat. ;-)
Individuele aandelen is mijn ding niet dus wil ik beleggen in ETF's.
Ik heb ondertussen een beetje onderzoek gedaan en ben uitgekomen bij Ray Dalio en zijn All Weather Portfolio.
Waarom het All Weather Portfolio en niet simpel een ETF die de S&P500 volgt of een globale ETF zoals IMIE.
De wereld wordt steeds onzekerder en de kans op een serieuze correctie zit er wel in maar voor hetzelfde geld blijven de aandelen de volgende jaren door het dak gaan. Niemand die het weet.
Dus streef ik naar een gestadige aangroei van mijn kapitaal maar tegelijkertijd ook een redelijke bescherming bij een grote crash. The best of two worlds zekers.
Het originele All Weatherportfolio bestaat uit 5 ETFs
30 % aandelen (S&P500)
40 % LT US bonds
15 % KT US bonds
7,5 % goud
7,5 % grondstoffen
Maar recentelijk gaf Dalio aan dat bonds in feite geen goede bescherming meer bieden en in de plaats stelt hij voor om te kijken naar (meer) grondstoffen, reële activa (bijvoorbeeld vastgoed en infrastructuur), aandelen uit opkomende markten en valuta’s van landen met gezonde economische fundamenten.
Ik begrijp echter niet zo goed waarom bonds de laatste jaren geen goede bescherming meer bieden. Wat is er veranderd?
En ten tweede wat is jullie mening over de vervangproducten die hij voorstelt?
Ik wil maximaal beleggen in een zestal ETFs, anders wordt het te complex.
Ik ben benieuwd naar jullie interessante inzichten!
Re: All Weather Portfolio
Waarom je focus op de us? Ga je emigreren?
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Ik geef geen advies, ik ben gewoon een internet amateur - > doe steeds je eigen onderzoek en berekeningen.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
Ik heb het nog eens opgezocht. Het is wel al een bericht van 4 jaar geleden (maart 2021)
https://www.linkedin.com/pulse/why-worl ... ray-dalio/
Wat nog interessant is dat bij de daling van 2022 de All Weather Portfolio ongeveer 22% gedaald is. De grootste daling van AWP sinds 19170. En AWP is net bedoeld om die schokken op te vangen. Bij de crash van 2009 is AWP bv. maar ongeveer 4 % gedaald.
https://portfoliocharts.com/portfolios/ ... portfolio/
Wat nog interessant is dat bij de daling van 2022 de All Weather Portfolio ongeveer 22% gedaald is. De grootste daling van AWP sinds 19170. En AWP is net bedoeld om die schokken op te vangen. Bij de crash van 2009 is AWP bv. maar ongeveer 4 % gedaald.
En was dit in EUR? Ik veronderstel dat je in Belgie woont?Iwein schreef: ↑Vandaag 17:10 Ik heb het nog eens opgezocht. Het is wel al een bericht van 4 jaar geleden (maart 2021)
Passief lange-termijn belegger in breed-gediversifieerde indexfondsen, geïnspireerd door Bogleheads.org.
De golden butterfly portfolio of de weird portfolio zijn betere opties indien je jezelf beter wil beschermen bij grote calamiteiten en toch nog een behoorlijke opbrengst wil hebben.
Je moet de portfolio wel vertalen naar de situatie van een Eurobelegger.
Persoonlijk zou ik wel de LT obligaties vervangen door IT obligaties.
Je moet de portfolio wel vertalen naar de situatie van een Eurobelegger.
Persoonlijk zou ik wel de LT obligaties vervangen door IT obligaties.
Ik heb een alternatief. Verdeel je kapitaal in twee helften. De ene helft beleg je in een globale etf. De andere helft zet je op een spaarrekening. Bij een crash wordt maar de helft van je kapitaal getroffen. Zit die crash rustig uit. Je hebt immers nog de andere helft op een veilige spaarrekening staan. Na verloop van tijd zal de beurs zich hersteld hebben van de crash en is er niets gebeurd.