Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
TIP
Gebruik de spaargids tools gratis zichtrekeningen
- Simulator zichtrekeningen
Re: Instantbetalingen verplicht 4/1/'25 voor gans SEPA zone
Dus vermoed ik dat men vanaf het verplicht is geen onderscheid mag maken tussen gratis betaalrekeningen en betalende. Als er dan tenminste nog gratis betaalrekeningen zijn
-
- Newbie
- Contacteer:
Alles correct denk ik, behalve dat van die commerciële geste. Banken mogen geen onderscheid meer maken tussen tarieven voor gewone en instante overschrijvingen. Dus ofwel alles gratis ofwel alles betalend.SMGGM schreef: ↑17 januari 2025, 15:42Wettelijk gezien is het enkel ontvangen dat alle banken verplicht moeten aanbieden sinds begin januari. Het effectief uitsturen van instant payment is nog geen verplichting. Het kan een commerciële geste zijn dat banken het gratis hebben gemaakt voor de rekeningen die het voordien (mits betaling) konden.jv1 schreef: ↑17 januari 2025, 09:37 Ik heb de indruk dat men instant betalingen maar enkel voorlopig toelaat op bepaalde zichtrekeningen en niet op de gratis versie van zichtrekening bij KBC( basic, jeugdrekening) en Crelan. Ik ga er van uit dat dit onderscheid vanaf dat het verplicht is niet meer mag gemaakt worden. Iemand meer info hierover?
Pas in het najaar (oktober dacht ik) zouden alle banken het gratis moeten beschikbaar maken in al hun kanalen voor alle betaalrekeningen (dit wil ook zeggen beschikbaar voor derde partijen die via PSD2 werken). Feitelijk zit hier ook bulk betalingen bij, maar de geruchten gaan dat de banken dit niet zullen halen. Het zal al een mirakel zijn als alle banken de deadline halen voor enkelvoudige betalingen.
Instant payment wil zeggen: jij als opdrachtgever moet binnen de 10 seconden de bevestiging krijgen dat de betaling geslaagd (of gefaald) is en de tegenpartij hoort het bedrag binnen die 10 seconden effectief op de rekening te hebben.
Naast instant betalingen zit er ook de verification of payee (IBAN / naam controle) bij.
Is er iemand die recent instantbetalingen heeft gedaan met Belfius "Beats Pulse" (de gratis zichtrekening) zonder dat deze achteraf aangerekend werden?
Rond begin december mail gekregen dat de instantoverschrijvingen gratis gingen worden. Midden december echter zag ik dat bij het ingeven van een overschrijving online dat er reeds "(gratis)" naast het vakje voor instantoverschrijving stond. Bon, "als ze 't zelf zo al aangeven verbinden ze zichzelf, dus waarom niet?" dacht ik, en hup enkele dagen later 1,25 euro aangerekend voor een instantoverschrijving. Na nieuwjaar (nieuwe voorwaarden gingen in vanaf 1 januari volgens hun e-mail) maar voor de 4e of de 9e of welke datum het ook was nog een paar overschrijvingen gedaan, boem weer 3,75 euro er af.
Rond begin december mail gekregen dat de instantoverschrijvingen gratis gingen worden. Midden december echter zag ik dat bij het ingeven van een overschrijving online dat er reeds "(gratis)" naast het vakje voor instantoverschrijving stond. Bon, "als ze 't zelf zo al aangeven verbinden ze zichzelf, dus waarom niet?" dacht ik, en hup enkele dagen later 1,25 euro aangerekend voor een instantoverschrijving. Na nieuwjaar (nieuwe voorwaarden gingen in vanaf 1 januari volgens hun e-mail) maar voor de 4e of de 9e of welke datum het ook was nog een paar overschrijvingen gedaan, boem weer 3,75 euro er af.