Rijden met EV vs ICE
Re: Rijden met EV vs ICE
Elektrisch rijden met de plug-in hybride.
Theoretisch 50 km rijbereik op elektriciteit in de zomer en dat is zeker haalbaar.
In de winter bij vriesweer :
Als ik in het dorp een ritje doe van 4 km met tussendoor 2 keer stoppen, zie ik het rijbereik verminderen tot 80 procent. De temperatuur staat dan op 18 graden met ventilator op 1. Stuurverwarming en zetelverwarming aan.
Een totale afstand mogelijk van 20 km dus met 1 batterijlading.
Als ik de temperatuur op LOW zet en nog altijd snelheid 1, stuurverwarming en zetelverwarming aan, kom ik op een dubbel rijbereik.
Langere ritten en niet de hele korte... en ik kom weer aan 50 km.
Ergens in de auto zit een weerstand voor elektrische verwarming die enorm veel elektriciteit verbruikt.
Theoretisch 50 km rijbereik op elektriciteit in de zomer en dat is zeker haalbaar.
In de winter bij vriesweer :
Als ik in het dorp een ritje doe van 4 km met tussendoor 2 keer stoppen, zie ik het rijbereik verminderen tot 80 procent. De temperatuur staat dan op 18 graden met ventilator op 1. Stuurverwarming en zetelverwarming aan.
Een totale afstand mogelijk van 20 km dus met 1 batterijlading.
Als ik de temperatuur op LOW zet en nog altijd snelheid 1, stuurverwarming en zetelverwarming aan, kom ik op een dubbel rijbereik.
Langere ritten en niet de hele korte... en ik kom weer aan 50 km.
Ergens in de auto zit een weerstand voor elektrische verwarming die enorm veel elektriciteit verbruikt.
Re: Rijden met EV vs ICE
Stuur- en zetelverwarming verbruiken minder dan ventilatieverwarming.
Re: Rijden met EV vs ICE
Koud weer is een ramp voor EVs met een klein batterijtje: onze i3 heeft in de zomer een bereik van 80 a 100 km en in de winter zakt dat, zeker bij korte ritjes, naar 40 km of zo. De Tesla zakt dan van 350 a 400 km tot 300 a 350 km in de winter.
Een ICE verliest altijd zo'n 70 tot 75% van zijn energie die omgezet wordt in warmte ipv. in beweging, dus voordat er hier iemand schreeuwt dat zijne naft in de winter niks meer verbruikt dan in de zomer: da's normaal, die zijn altijd zo inefficiënt, maar enkel in de winter kan je nog iets doen met die gratis warmte.
Een ICE verliest altijd zo'n 70 tot 75% van zijn energie die omgezet wordt in warmte ipv. in beweging, dus voordat er hier iemand schreeuwt dat zijne naft in de winter niks meer verbruikt dan in de zomer: da's normaal, die zijn altijd zo inefficiënt, maar enkel in de winter kan je nog iets doen met die gratis warmte.