Basisvraag over getrouwheidspremie.
TIP
Gebruik onze tools
spaarrentes vergelijken
- Simulatie van uw rendement
- Vergelijk kredietwaardigheid
Basisvraag over getrouwheidspremie.
Hi,
nieuwe gebruiker van spaargids.be hier - dus go easy ;-)
Ik heb een vraag over de getrouwheidspremie en meer bepaald wat er gebeurt na 1 jaar.
Ik leg mijn vraag uit aan de hand van een situatie schets (fictieve bedragen):
Alvast bedankt aan iemand die verheldering kan brengen!
nieuwe gebruiker van spaargids.be hier - dus go easy ;-)
Ik heb een vraag over de getrouwheidspremie en meer bepaald wat er gebeurt na 1 jaar.
Ik leg mijn vraag uit aan de hand van een situatie schets (fictieve bedragen):
- Op 10 maart 2023 stort ik 1.000 euro op een spaarrekening met getrouwheidspremie 2,00%.
- Op 30 maart 2023 wijzigt de getrouwheidspremie naar 1,80%.
- Op 1 april 2024 (eerste kwartaal na het volle jaar) ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van 2,00% op het bedrag van 1.000 euro.
- Op 1 juli 2024 ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van ... % op het bedrag van 1.000 euro
- Op 20 augustus 2024 haal ik de centjes weg.
- Op 20 augusust 2024 ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van ... % op het bedrag van 1.000 euro
- Start na 1 jaar de teller van de getrouwheids premie terug van nul of blijft het geld dat reeds langer dan 12 maanden aanwezig was zijn opgebouwde "anciënniteit" behouden? Krijg ik m.a.w. dan na het volgende kwartaal daar ook al getrouwheidsintreseten op?
- Als ik niet aan het geld kom, wanneer wordt dan de rente aangepast aan de huidige marktrente? Nooit? Bij elk kwartaal? Bij elke reset van de teller (wat best complex wordt als er regelematig stortingen bijkomen)?
Maar dit is voor interpretatie vatbaar in de context van bovenstaande vragen.De getrouwheidspremie beloont – zoals de naam het zegt - de loyaliteit van spaarders en komt boven op de basisrente. Deze premie wordt berekend op het geld dat u twaalf maanden lang onaangeroerd laat op uw rekening. Nadien start gewoon een nieuwe periode van twaalf maanden.
Alvast bedankt aan iemand die verheldering kan brengen!
Re: Basisvraag over getrouwheidspremie.
RTM666 schreef: ↑20 januari 2025, 20:38
- Op 10 maart 2023 stort ik 1.000 euro op een spaarrekening met getrouwheidspremie 2,00%.
- Op 1 april 2024 (eerste kwartaal na het volle jaar) ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van 2,00% op het bedrag van 1.000 euro.
Correct.
- Op 1 juli 2024 ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van ... % op het bedrag van 1.000 euro
Fout. Je krijgt geen getrouwheidspremie. Op 10 maart 2024 is een nieuwe periode van 12 maanden begonnen en die is nog niet voorbij.
Of anders gevraagd:
- Op 20 augustus 2024 ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van ... % op het bedrag van 1.000 euro
Zelfde fout, zie hierboven.
- Start na 1 jaar de teller van de getrouwheids premie terug van nul of blijft het geld dat reeds langer dan 12 maanden aanwezig was zijn opgebouwde "anciënniteit" behouden? Krijg ik m.a.w. dan na het volgende kwartaal daar ook al getrouwheidsintreseten op?
Nee. Je moet rekenen in blokken van 12 maanden. Je krijgt maar één keer per jaar getrouwheidspremie op een bepaalde storting.
- Als ik niet aan het geld kom, wanneer wordt dan de rente aangepast aan de huidige marktrente? Nooit? Bij elk kwartaal? Bij elke reset van de teller (wat best complex wordt als er regelematig stortingen bijkomen)?
Telkens wanneer een nieuwe periode van 12 maanden begint.
Mis geen enkele kans om te besparen.
Krijg de beste tips en aanbiedingen rechtstreeks in uw mailbox
Uitschrijven kan altijd. We respecteren uw privacy.
- EarthNvstr1
- VIP member
- Contacteer:
Na het aflopen van een getrouwheidsperiode start (automatisch) een nieuwe getrouwheidsperiode.
De rente wordt aangepast wanneer de bank dat nodig vindt en dat kan eender wanneer (binnen de reglementering).
Echter, de getrouwheidsintrest die van kracht is op het moment van de storting ligt vast voor de hele getrouwheidsperiode.
Ik zie niet in hoe dit voor interpretatie vatbaar zou zijn.RTM666 schreef: ↑20 januari 2025, 20:38 Ik lees bv op Keytrade dit:Maar dit is voor interpretatie vatbaar in de context van bovenstaande vragen.De getrouwheidspremie beloont – zoals de naam het zegt - de loyaliteit van spaarders en komt boven op de basisrente. Deze premie wordt berekend op het geld dat u twaalf maanden lang onaangeroerd laat op uw rekening. Nadien start gewoon een nieuwe periode van twaalf maanden.
En dan nog ... als de uitleg van Keytrade onduidelijk zou zijn voor jou ... de reglementen van een gereglementeerde spaarrekening liggen vast en zijn dus overal exact hetzelfde.
Zie de-gereglementeerde-spaarrekening-t3160 ... ml#p574965
Op 1 januari 2024 ontvang je basisintestRTM666 schreef: ↑20 januari 2025, 20:38 Ik leg mijn vraag uit aan de hand van een situatie schets (fictieve bedragen):
- Op 20 augusust 2024 ontvang ik netjes de getrouwheidspremie van ... % op het bedrag van 1.000 euro
Op 1 april ontvang je getrouwheidsintrest (2,00% op het bedrag van 1.000 euro)
Op 1 juli 2024 ontvang je geen getrouwheidsintrest
Op 20 augustus 2024 ontvang je geen getrouwheidsintrest
Op 1 januari 2025 ontvang je basisintrest
Welkom.
Stel jezelf dan misschien eerst even voor: stel-jezelf-hier-even-voor-t4862.html
Dank je voor de antwoorden!